|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
På en M5...är 100-105 grader för mycket?? |
| Hade 100 grader vid vanlig körning på min -93a. -90an låg på 90 grader !! | |
fjamsetramsa |
Är så orolig att jag ska sabba motorn...hade den på service o efter det tycker jag att det är högre temp på både olja o vatten+att tomgången kan svajja till ibland...ingen M5 dåre i Malmö som skulle vilja kolla o kanske köra en sväng??lite goda råd så jag får stilla mitt sinne... |
| 100-105 grader är supercoolt. No worries fjamsetramsa. | |
|
Så länge du inte överstigen 130 grader så är de ingen fara. ///Micke M5:an Länk |
|
fjamsetramsa |
Är inte typ 105grader mycke då? |
|
Vid riktigt hård körning har min temp hamnat strax över 110 grader, och jag har inte haft problem. Kör du med en olja som har hög viskositet , vilket jag tror du gör, är den sämre på att leda bort värmen. |
|
fjamsetramsa |
Kör på olja dom hällde i sist på Förenade bil..... |
| Har haft närmare 130 grader som varmast, men då körde jag STENHÅRT. Ligger runt 90 grader i vanliga fall men stiger lätt till 100 om man kör så där "lagom" hårt, dva några riktiga urvarvningar... | |
| Min gamla Alpina föresten fick jag aldrig över 104 grader, trots att jag pressade den järnet mellan Västerås-Stockholm(hjulstakorset) på 35 minuter. | |
|
Min brukar ligga på c:a 95 grader vid normal körning för att krypa över 100 om man gasar så 100-105 låter inte orimligt, speciellt inte om du fått Castrol TWS av Förenade Bil (brukar stå på deras kvitton). Vill du jämföra motorgången med min, skicka ett mail så kan vi bestämma en tid. /Emil |
|
| Men snälla. M5:an klarar upp till 150 grader utan problem. I alla fall under kortare perioder. 100-105 grader är helt normalt. End of story! | |
|
90-100 grader är normal driftstemp, men upp emot 105 är nog inga bekymmer! Däremot är jag rädd att Förenade Bil slentrianmässigt hällt SLX 0W30 i din bil, och den oljan är inte den mest lämpliga till en M-bil. TWS 10W60 skall den ha, speciellt om oljetempen ligger såpass högt! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Har de hällt i SLX som Kalle Hansen skriver borde tempen isåfall snarare vara lägre med den oljan, en "tjock" olja som TWS resp RS brukar allt som oftast ge högre oljetemp, min bil håller sig mellan 85-90 graders temp med RS-oljan, har dock inte haft tillfälle o ta reda på om tempen stiger vid långa kökörningar. .. | |
|
Med tjockare olja blir oljetemperaturen högre... Kryper oljetemperaturen upp mot 130 grader eller mer, tyder det på bristande oljekylning. I alla fall om dessa temperaturer inte är av väldigt tillfällig art. 150 grader är på tok för hög temperatur för en motorolja! Som tumregel brukar man säga att en höjning av oljetemperaturen med tio grader (Celsius), halverar man oljans livslängd. Mvh |
|
| Johan B: Varför skulle 150 grader vara på tok för hög temperatur? Utveckla gärna med tanke på att BMW själva anger att normaltemperaturen ligger mellan 80-120 grader samt att maxtemperaturen är 150 grader och då enbart under kortare stunder. Kan även tänka mig att BMW har haft en viss marginal i åtanke när dom angett maxtemperaturen. | |
| ja har samma problem me min m5 93:a oljan blir 100 grader vid valig körning utan att ens gasa på nått och så gjorde den inte innan det blev efter ja hällde i castroll tsw och ibland kan man känna en svag doft av bränd olja fast när ja kollar oljan så har den inte läckt nånting | |
|
Lyft upp bilen och kolla efter läckage. Svårare är det inte. Höga varvtal innan motorn är genom varm resulterar i att olja trycks ut. Därav lukt av bränd olja. Hur ser oljekylen ut? Igensatt? Gör rent med en fin borste. |
|
| ja väntar alltid tills oljan e varm och den läcker inte en droppe. fast olje kylet har ja inte kollat vart sitter den | |
|
Hej Johan B! Jag har en M Roadster -97, 3 500mil (S50-motor). När jag köpte den september förra året lät jag serva den hos en auktoriserad BMW-verkstad (olje & filterbyten samt kontroller). Jag hade dessförinnan läst mig blå om motoroljor här på Autopowerforum (samt på diverse tyska forum), blivit mycket klokare men också ännu mer villrådig över vilken olja som bilen ska ha. Verkstadschefen ansåg (och visade i TIS) att Castrol BMW LL04 skulle användas (om man nu använder Castrol). Det blev LL04 och det är den olja jag kör på för närvarande. Jag ställer av bilen vintertid, kör snabbt men inte banracing, och under en biiltur kan det någon gång hända att jag gasar på och varvar ur "för att hålla motorn på gott humör". Vad anser du, tycker du LL04 är ett bra val i mitt fall? Som referens: Hur förhåller sig Mobil 1 0W-40 jämfört med Castrololjan ovan? |
|
|
Min M3:a går upp i 105-110 grader på stadskörning, I o F samma som när jag kör hårt på landsväg. men har aldrig varit över 110 grader, har dock heller aldrig varit under 100. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.