AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.490

Väghållningstankar - Beslutsångest

Sida 3 av 3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nu har det visat sig att endast mina bakdämpare är av enrörsteknik och därför inte hörs. Att tvårörsdämpare hörs är inget konstigt. Dessa ska pumpas ut och in ~5 ggr för att luftas innan man monterar.

Jag ska dock byta till enrörsdämpare om de går.
Här finns de billiga fjäderbensstag> Länk

har beställt dära för 2 veckor sen inte fått mitt än dock. Men är jue semestertider. Min har fått Bilstein Sprint B8, M5 krängare fram och bak, fjäderbensstag powerflex bussningar ska på runtom också. När allt är monterat så läre bli gott mos :)

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin
Snacka med Aros nu. De va tydligen slut. Kommer in fler i slutet av nästa vecka eller veckan efter den. Tur att man inte är bråttom då bilen ska ut 2007 :)

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Billigt som fan ju men fanns ej till E39.
just ja du har jue en E39 :(

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag går också och planerar byte av div. saker som ger mig bättre väghållning då mina stötdämpare börjar ta slut.
Mekonomen föreslår ett kit:
H&R fjädrar(30/15) / Bilstein dämpare 11289.-(med 15% rabatt)

En CD Cardic butik föreslog:
Kilen fjädrar (50/50) 2373.-
eller
H&R 30/15 4095.-
Koni ställbara 8269.-

Bilstein är inte ställbara men de är progressiva enligt Forza.se.
Kilen fjädrar verkar inte vara bra om man läser denna tråden: Länk
30/15 sänkning blir väl 5mm höjning bak för mig då jag har original M-chassi(20/20?).

ravve
Aros Tuning Länk har säkert grejer till våra E39or. De har ju Koni, H&R, EBC m.fl. som leverantörer. Det är nog bara att ringa/maila och fråga om pris.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bytte till enrörsdämpare fram nu också och har nu monterat allt.

Mycket nöjd med resultatet. Väldigt fast och fint chassi nu utan att vara jobbigt stötig på våra dåliga vägar men visst känner man av att de är hårdare. Ligger bra och är följsam.

Kompletering med grova krängningshämmare och eventuellt powerflex är nog ingen dum idé. Lutar fortfarande lite i kurvor men de antar jag minskar med grova krängare och mindre flex i bussningarna.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Eibach Anti-Roll-Kit är på gång nu. Har monterat bak tillsammans med nya stabilisatorstag och plyurethanbussningar som medföljde krängningshämmarna.

Fram ska också bytas men jag har inte någon bra kunskap om hur detta ska gå till. Någon som har gjort liknande operation innan som har något tips?

Eibachen är riktigt grova grejer... 28mm fram och 18mm bak. M5:an kör med 27 och 16,5 hehe.
Visa användare
747
TCG
ravve
Var köpte du dina prylar? Har du något bra pris?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fick dämpare och fjädrar för 9500:- av Sandtler.se
Fick Anti-Roll-Kittet av beastpower.se till specialpris tror jag, 4500:-
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Är det någon som provat FK Automotive fjädrar och dämpare? Kostar knappt 4000:- för både dämpare och fjädrar, 60/40. Budgetköp, men kanske är prisvärt?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Om man har nivåreglering där bak och vill byta till en sportigare chassie vilka ska man välja på då?
Det ska vara väl andra dämpare bak eller? för det sitter väl inga fjädrar där? Eller räcker det med att bara byta fram dämpare och fjädrar och sänka baken med hjälp av datorn?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Du har väl varken fjädrar eller dämpare bak, styrs väl av kompressor som du kan ställa höjden på via datorn.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Dämpare finns det ju!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Sån vanlig gas/oljedämpare?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
japp det finns det kolla här: Länk
så frågan är hurman ska göra?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har nu monterat krängaren och polybussningar till denna fram. Bytte även stabilisatorstagen när jag ändå höll på. Inte hunnit testköra de aktivt ännu eftersom det är dåligt väglag och vintersulorna ligger på men jag är nöjd med bytet iaf och skönt att få de gjort.

Tog ~6 timmar att byta fram för mig (oerfaren) och en annan erfaren meck.

Bussningarna i länkarmarna såg inte för roliga ut så jag funderar på att byta dessa också vid tillfälle. Undrar om de blir för stötigt med poly eller om man ska ta original? Hur jobbigt är det att få ur och i nya bussningar?
Visa användare
747
TCG
ravve, bytte du främre krängingshämmaren?
Hur mycket fick du lossa för att göra det? På lokala BMW verkstaden sa de att man släpper ner motorn och att det skulle kosta flera tusen för dem att göra det...

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja jag bytte främre och ja de stämmer att motorn måste flyttas. Vi lyfte den, inte sänkt? (kanske det du mena?)

Jag har en egen översatt beskrivning på hur det ska gå till. Vi följde denna och det stämde rätt bra.

Kan mycket väl tänka mig att BMW vill ha flera tusen för detta. Det är mycket som ska av och på. Strulade lite grann för oss så för två erfarna meckar kan det kanske gå på halva tiden om dom jobbar på bra men det innebär ändå 6 arbetstimmar som ska debiteras och det är inte billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.