|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta fjädrar och dämpare på V8:an men vet inte ritkigt vad jag ska välja. Hur styvt är ett friskt M-chassi? Låt säga att man försöker gunga bilen genom att trycka med handkraft på bagage eller huv, är det styvt då eller går det lätt att gunga bilen? Min gungar ganska bra om jag trycker till den några gånger. Någon här som bytat på sin tunga vagn? :-) Alternativ: Coilovers: Bilstein B14 PSS = 11500:- H&R Gewindefahrwerk = 11300:- Stöt+fjäder: Bilstein B8 Sprint+Eibach 30/20 = 9400:- Eventuellt KONI istället för en femhudring mer. | |
|
Tittade först på GE kitten för 4400:- men har insett att om man ska ha bilen ett tag och kör mycket så lär inte detta bli en bra affär även om de säkert är schyssta grejer i början. Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av coilover kit eller dämpare+fjädrar. Vad hade ni valt? |
|
|
Colover kit är bara att glömma om man använder bilen som bruksbil, som man åker långt i , pendlar i, kör på vintern.... Är de dock en bil du smiskar bana med varge helg så är coilover de bästa! En polare har orginalmonterat M chassi o det räcker gott och väl på gatan! Annars finns det mängder av eftermarknad dämpare o fjädrar. H&R fjädrar och Bilstein el Koni dämpare är väll känt som ett bra alternativ till dom flesta bilmärken o modeller! HP |
|
|
Jag har M-fjädrar och dämpare på min. den gungar man Inte:-) plus att komforten är bra. Däremot skulle jag vilja ha M5:ans krängningshämmare fram o bak. Mvh göran Min bil Länk |
|
|
Så ni tror att coilover alternativen blir för hårt för vardagsbruk? Hur är Bilstein B8 Sprint+Eibach 30/20 = 9400:- om man jämför med friskt M-chassi? Forry: Har du originalmonterat M-chassi eller har du eftermonterat? Helt "stummt" om du försöker trycka ner typ på bagageluckan och gunga bilen? |
|
|
Som sagt M-chassiet gungar du inte så lätt , Bilstein ihop med eibach blir nog mkt bra tror jag. Forry: Varför vill du ha M5 krängningshämmare? Vet inte om de skulle funka så bra ihop med ett vanligt M-chassie |
|
|
Jag skulle vilja ha en bil sidan om med friska dämpare för att jämföra. Men jag tycker mitt är lite svampigt. Hade ni valt Bilsteindämparen eller KONI? |
|
|
Jag har M eftermonterat. Om jag lägger mina 100+ och försöker så blir jag bara svettig..Den bara hånskrattar åt mej...man riktigt ser att den ger mej Fingret:-) Jag vill ha M5 kränghämmare för att få lite mer strykjärnskänsla.Hade det på E34 o den gick som en Gokart. Det skall gå att eftermontera även på min fast det är ett jäkla jobb(fram) + att hitta på skroten är nog inte så lätt. Det ligger än lite på framtida pyssel, kanske man kan vinna en del på bättre bussningar med mera tills vidare. Min bil Länk |
|
|
Vad kostar ett nytt M-chassi kit? Låter dyrt men jag kan ha fel. Bilstein B8 Sprint + Eibach 30/20 eller Bilstein B12 paket 30/30 Inte lätt att hitta nån som kan veta exakt skillnad men man måste höra sig för. Forumet brukar va fullt av kunskap och erfarenhet. Jag tänkte dessutom komplettera med nya powerflexbussningar runt om hela bilen. 8 till framvagnen och 2 till krängsningshämmare bak. Tankar kring detta? |
|
|
Jag har en kompis som har en 540iA -96 (E39) som precis monterat på ett komplett M-chassie BMW Original på sin bil. Han är väldigt nöjd! Och jag tycker också den blev mycket bra efter provkörningen =) Han bytte fjädrar, dämpare och krängningshämmare fram & bak. Jag tycker du ska satsa på M-chassiet, eftersom jag tycker att de andra paketen sänker lite för mycket och ger en för stötig gång. Men bilen blir ännu styvare i kurvor. M-chassiet är en perfekt avvägning mellan komfort och sport. Min kompis gav runt 13000:- för allting på BMW. |
|
| ravve:30/20 mhade jag valt isåfall samt Bilstein då jag inte har någon erfarenhet av Koni. | |
|
ravve: Slår ett slag för M-chassie, jag också. Precis som Forry skriver så gungar man inte en bil med M-chassie i första taget men ändå så är det mycket god komfort på vanliga vägar. På min 540 med original monterat M-chassie II så är krängningshämmarna fram och bak kraftigare än på en "vanlig" 540 men M5:ans krängningshämmare är ändå lite kraftigare. M5:ans krängningshämmare skulle inte sitta helt fel, inte speciellt dyra men däremot, som Forry skriver, jobbigt att montera..... Har finns det lite info om krängningshämmare. ---->Länk Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Jag har" m-chassie 2," nu tycker det känns bra iofs, men den kantrar på tok i kurvor. M5 kränghämnare vore nog smutt. För övrigt så rent optiskt så tycker jag M är rätt högt över marken - skulle nog vilja ha 20mm lägre fram, och 10-15mm lägre bak. H&R sänkning med bilstein o M5 kränghämmare tror jag rockar. | |
| Bilstein B8 Sprint + Eibach 30/20 + Powerflex bussningar runt om... kan jag räkna med god väghålling sen utan att njurarna skakar sönder i vardagstrafiken? | |
|
Någon som vet priset på M5 krängningshämmare hos svenska handlare? Jag tycker som seb_540 att den kantrar för mycket i kurvorna. känns inte bra. Jämfört med min gamla E34 525 som hade M-chassi+M5 hämmare så är min E39a rena drögen. Min bil Länk |
|
| Hjälper inte ett väghållningskit mot kantringen eller de är bara krängarna som avhjälper de? | |
|
Hårdare fjädrar avhjälper krängning men för att helt undkomma det (eller iaf så pass så det känns bra) så får man gå upp så mycket i konstant att bilen blir enormt hård och förmodligen tappar grepp om väglaget är som det brukar vara i sverige, ojämt osv. Det är där man vinner på att ha rätt dimensionerade kränghämmare. Man minskar roll men har kvar pitch vilket ger mer komfort. /Anton |
|
|
och en sak till... BMW har coilover som standard i framvagnen.. Coil = fjäder Fjädern sitter över dämparen det blir alltså en coilover per automatik. Att det inte rör sig om en standardmässig 2.25" fjäder som det (oftast) gör på de coilovers som menas här ovan spelar ingen roll. /Anton |
|
|
Dämparen går ju "inuti" fjädern även bak om jag inte ser helt tokigt? Som du skriver så är ju stenhårt inte alltid det bästa på våra vägar. Kommer det ojämnheter så ska chassit ju gärna följa med istället för att stuttsa över. Tror ni de kommer kännas som en helt annan bil med Bilstein B12 istället för 17000 mil gammalt M-chassi? På vilket sätt förändrar powerflexbussningar runt om min bil? |
|
|
"Tror ni de kommer kännas som en helt annan bil med Bilstein B12 istället för 17000 mil gammalt M-chassi?" Det säger sig självt..... Powerflex i all ära, men nya orignalbussningar är i samma liga.. Angående konstruktionen i bakvagnen på E39 lämnar jag blankt. Jag har inte intresserat mig för de större vagnarna på det viset. /Anton |
|
| Det är fjäderben/coilover även bak | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.