|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vem vet, det kanske är bra att det blev så här. Nu kanske tanten försvinner från vägen, innan hon hinner orsaka en allvarligare olycka. Jag kan bara önska Brogren lycka till, och hoppas att tråden uppdateras när fallet har utretts färdigt. Följer man Paap Reeders anvisningar har man nog goda förutsättningar att klara sig. |
|
|
Brogren: Väntar med spänning på fortsättningen... _____Vraum!_____ |
|
Paap Reeder |
... dito. MVH /// Paap R |
| hur har det gått? | |
| Har inte hört något, ska ta och ring fb. nästa vecka om de inte hör av sig. Återkommer när jag vet hur det gått. | |
|
Hmm, jag håller faktiskt med, min pappa är tyvärr ett paradexempel - han ligger gärna i vänsterfilen och har en helt slut koppling... han ska få en nyare automatbil när jag sålt tomterna. Mvh |
|
|
Har man nollvison som vägverket har borde man göra årliga kontroller. Bilen ska besiktigas varje år men föraren behöver inte det. De flesta olyckor händer pga human factors och inte tekniska problem. Just problemen med human factors uppmärksammades i början av 90-talet inom flygbranchen sen har enormt mycket forskning gjorts inom området. I dagsläget beror 70% av flygolyckorna på mänskliga faktorn och resterande 30% på tekniska problem/väder. För 50 år sedan var det tvärtom, men tekniken har ju utvecklats och blivit allt bättre, detta gäller även bilar. Det är nog dags för en lagändring enligt min mening i alla fall. |
|
| Well, hur gick det? | |
|
Fick brev från fb förra veckan. "Parternas redogörelser är motstridiga på väsetliga punkter. En förutsättning för att få ersättning genom motpartens trafikförsäkring är att det finns ett styrkt vållande. Eftersom något styrkt vållande inte kunnat visas på din motpart kan vi inte betala din självrisk och stilleståndskostnader" Ringde fb och frågade va fan kärringen skrivit i sin skadeanmälan men det fick de tydligen inte tala om. Har funderat på att driva saken vidare, men har inte tid eftersom bilen nu ska säljas. De små plåtskador som blev får vara eftersom det knappast är lönsamt för mig att åtgärda dessa. Ska lämna bilen på en rekond nästa vecka. Förhoppningsvis går en del att polera bort. Är nog bäst att ha med skadeanmälan och digitalkamera i Alpinan så man slipper fler missöden. |
|
| Och skadeanmälan! Jag fattar inte att F-bolag inte skickar ut skadeanmälan med försäkringsbrevet. Många sådana situationer kunde undvikas och personalen på F-bolaget fick en enklare och billigare hantering i slutändan. Jag ser altid till att ha ett ex i handskfacket. Här är en i PDF format att skriva ut och ha i bilen: Länk | |
Stekaren |
Skicka en faktura direkt till henne? |
|
Driv saken vidare, om inte annat så för att få bort kärringen från vägarna. Jag tycker det är direkt stötande att någon ska klara sig från ansvar genom att ljuga och slingra sig, oavsett om denna 'någon' är en 20-årig yngling eller, som i detta fall, en åldrig, "respektabel" dam. Såvitt jag vet, kan du fortfarande polisanmäla henne - både för trafikbrottet och för att hon ljugit (det är väl knappast mened, eftersom det inte är inför tinget hon ljugit, men det är garanterar straffbart att lämna falska uppgifter även till f-bolag). Jag skulle anmäla henne för smitning om jag var du, för det är vad hon gjort sig skyldig till! Och straffet för det är sannolikt dagsböter + indraget körkort. Plus att f-bolaget lär bli tvunget att omvärdera sitt utlåtande om hon blir dömd. /// Gunnar E. |
|
| Kolla om tanten har barn eller annan släkt. Dom kanske är mycket väl medvetna om att hon lider av demens eller liknande åkomma som kan förklara hennes beteende? Demens i sig själv kan innebära förnekelse. Alltså en vägran att se på saken som den verkligen förhåller sig. När sjukdomen har utvecklats får många människor ett försämrat omdöme. Om så är fallet så kan du kanske med lite tur komma till någon form av uppgörelse med familjen. Värt ett försök ändå... | |
|
Hmm, jag skulle faktiskt polisanmäla henne först och sen gå med kopian över till damen/familj/släktingar, det kanske får henne att sluta köra självmant... Min far har äntligen fått körkortet indraget. Mvh |
|
|
Att bara polisanmäla betyder ju inte automatiskt fällande dom. Ord står fortfarande mot ord och med tanke på att polisen skriver av mängder med anmälda brott utan att ens titta på dem så vet i fan om inte jag skulle skita i det precis som Brogren. Eller jag skulle ha gjort anmälan, men hålla på och gå vidare med detta i all evighet skulle kännas alltför ovärt. |
|
|
Jag menade inte att gå så långt, utan att bara polisanmäla och sedan bifoga kopia på anmälan till damen/familj/släktingar och sedan inte lägga mer tid på det. Mvh |
|
|
har 84 åringar körkort? är man inte halvblind och halvdöv då? dessutom är mörkerseendet nedsatt med ca 60% bra att ha i trafiken i 110km/h med ett fordon på ca 1600kg, för vad kan gå fel? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Eftersom det var mer än ett år sedan tråden skapades får vi hoppas det har löst sig. =) /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Ah hon dog eller ? | |
|
rob_t_j72 Vad skrev dom i deras utlåtande när dom drog in hans körkort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.