|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Måste skriva av mig lite. I torsdags när jag åkte hem från jobbet passerar jag som vanligt rondellen över gamla E4 och fortsätter in på norra promenaden. Där ligger i höger körfält en röd volvo 460. Jag väljer då vänster körfält och påbörjar en omörning. När jag kommit halvvägs byter volvon helt utan förvarning körfält. Kollisionen blir inte kraftig men det är ändå tillräckligt för att volvons backspegel och franskärm ska repa mina dörrar. Vi är efter olyckan helt överrens om vad som hänt, även om tanten i volvon tycker att jag löjligt petig när jag säger att skadorna måste repareras av plåtverkstad. Hon undrar om jag inte kan ta några hundralappar istället. Säger att detta inte är intressant utan att vi måste skriva skadeanmälan till försäkringsbolaget. Eftersom ingen av oss har någon blankett med sig bastämmer vi att jag ska fixa detta och sedan låta henne skriva under. När jag några dagar senare besöker henne vägrar hon skriva under, säger att allt är mitt fel och att olyckan inte alls gick till som jag beskrivit. Blir något upprörd vilket inte hjälper utan jag får bege mig därifrån utan underskrift. Pratar dagen efter med en mycket trevlig tjej på mitt försäkringsbolag som säger att man är helt maktlös i situationer som denna. När jag berättar att jag var ensamen i bilen medan tanten hade en väninna med sig säger hon "Jaha då är det ju 1-0 till tanten". Han nu skickat in skadeanmälan som jag skrivit under. Väntar med spänning på vad motparten skrivit för saga i sin. Går nu och är förbannad över denna situation dygnet runt. Att gamla kärringar kör illa är en ska. Men att inte kunna stå för det man ställt till med är ynkligt. Blev långt det här, hoppas någon orkar läsa. | |
| Jag lider med dig!!! Hoppas det löser sig... | |
|
Länk Fler äldre damer som har stenkoll på hur man hanterar en bil! Mvh Björn Länk |
|
|
Gör en polisanmälan så ska du se att hon ganska snabbt ångrar sig... Tror inte att hon är lika glömsk när polisen ringer! |
|
|
Låter inte trevligt det där. Lider med dig. Varför skall det vara så svårt att införa regelbundna kontroller av äldre förare? Från pensionsåldern skall dom kollas årligen och kortet skall dras in direkt när syn/hörsel/reaktion är för nedsatt. Detta påminner mig att lägga blankett i bilen. Utifall att... |
|
Stekaren |
dopamin: Sånt har dem i USA har jag för mig, håller med dig. |
|
Försök att i liknande situationer alltid "få tag" på något vittne till händelsen+gärna fotografera osv...Men det är ju så att man sällan tänker på detta när olyckan är framme och man står där och är stressad av situationen som uppkommit.. Mvh Janne. |
|
|
Gör det enkelt. Gör en polisanmälan och skicka en kopia till försäkringsbolaget. Det har personal som utreder därför betalar du en försäkring. Sen kan du lungt åka på semester. Efter en liknande incident skaffade jag tilläggsförsäkring som gav hyrbil. Hoppas det löser sig! Mvh Asken |
|
| Med facit i hand skulle jag naturligvis ringt polisen på plats, vilket i och för sig inte är någon garanti för att de kommit dit när det inte blev några personskador. Nu är det upp till försäkringsbolagen att lösa tvisten. Risken är ju att jag inte får någon ersättning från hennes försäkring och eftersom jag har 6000 kr i självrisk på min vagnskadeförsäkring kanske det blir billigare att betala reparationen själv. | |
|
Är det inte så att om motpart vägrar att göra en anmälan så går de på din linje efter en månad. Hör med ditt FB. -Phil |
|
|
Philip S: Så är det. Jag blev påkörd i en kö, lämnade in anmälan, motparten lämnade aldrig in anmälan trots många påstötningar. Hans försäkringsbolag gick 100% på min linje (jag hade inga vittnen, endast fotobevis). Wilhelm Svenselius |
|
|
Ring eller besök tanten och påtala att om hon inte skriver under blanketten, som ju INTE är samma som att hon tar på sig ansvaret (Nåja, hennes fel vet vi ju alla, men man skall iallafall SÄGA så) så blir du nödgad att göra en polisanmälan om smitning och driva saken vidare genom ombud om så krävs. Var tydlig med att påpeka att blanketten enbart visar att det var ni som varit inblandade och att försäkringsbolagen avgör skuldfrågan. Hänvisa till samtal med försäkringsbolaget. Jag blev själv påkörd i sidan av en yngre kille för några sommrar sedan på valhallavägen. Då ingen av oss hade skadeanmälan så skrev vi i varsin och skickade dessa separat till resp. försäkringsbolag. Det var inga problem alls. Även då så ansåg HAN att jag var vållande och jag ansåg att det INTE var jag (vilket också försäkringsbolaget höll med om, han fick ta det på sin försäkring). Så ring tanten och säg att hon bör skriva på för att undvika en polisanmälan alt. att försäkringsbolaget automatiskt går på din linje då din version är den som finns. Vägrar hon fortfarande och du har hennes uppgifter (namn, personnummer, bil och reg nummer, försäkringsbolag) skriv din del och skicka in den till bolaget. Henes bolag kontaktar henne om detta. //amullo --- |
|
|
Eller så är du taktisk och säger att du nöjer dej om hon ger dej en femhundring för skadorna och du pratar snällt/trevligt/hövligt med henne. Du vaggar in henne i lugnet. När hon tror att allt är löst så väntar du, skickar in din anmälan och hon då hinner det gå 30 dagar innan hon gjort en anmälan då hon inte vet om att du anmält. Sen så är tiden ute, då kommer dem gå på din linje + att du har gett igen för dem här dagarnas huvudvärk! Jag skulle gjort så om det går att genomföra i praktiken, det vet jag dessvärre inte men rent teoretiskt. |
|
| MD: Ditt förslag är ju mer oetiskt/oärligt än att inte ta sitt ansvar. Knappast ett alternativ för en vettig människa. | |
| Ja, det vet jag väl. Det är ju precis det som är meningen, i och med att tanten kör på den linjen, oetisk/oärlig. Då kan man väl få lov att bjuda tilbaka lite med samma medel ? | |
|
MD: Det faller ju (tyvärr?) på att tantens försäkringsbolag kommer att kontakta henne om hon inte skickar in en anmälan i tid. Det är ju i deras intresse att slippa betala, så de är nog noga med det. Wilhelm Svenselius |
|
Paap Reeder |
... digitalkamera och skadeblankett är viktigare än reservhjulet. Ingen flyttar sig en meter innan bilder och KK- kontroll är klar. Sedan kör man åt sidan och fyller i blanketten. Det kan den andra parten iofs vägra. Som Janne säger så är vittnen alltid bra. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Kan bara instämma Angående händelen är vi nu oänse både om skuldfrågan och händelseförloppet. Det här kan med andra ord sluta hur som helst. Tur i oturen är att detta hände på väg hem från tjänsteresa. Min ev. självrisk kommer att täckas av jobbets tjänstereseförsäkring. |
|
|
W2k: Aha, där ser man. Misstänkte väl det.. Men men, tur att killens tjänstereseförsäkring täcker det om han måste betala, men rätt borde ju vara rätt. Anledningen till min uppmaning att agera omoralisk och ohederligt är att jag är trött på gamlingar som inte kan hålla dagens standarder. Vägverket borde göra något åt detta, men dem som håller i trådarna där kanske är 60+ och vill nog inte göra något för att inte själva bli drabbade inom en snar framtid.. |
|
|
Var ärlig och gör en polisanmälan. Om du ringer bolaget hjälper de dig med besiktning och allt som hör till. De erfarenheter jag har av anmälan är kalas. Allt löser sig men det tar ett antal månader. Asken |
|
Paap Reeder |
Hej Brogren! Är lika luck på en dylik händelse som du själv. Nu är det så här att "ärendet" kan delas upp i två delar. En polisiär / trafikrättslig samt en förs.mässig del. Dessa behöver inte hänga ihop. Se exvis på rondellkörningsreglerna ... Tar man F.bolagen så är grundregeln den att dom "vill göra rätt för sig" ty man har betalat sina premier. Tyvärr så är det många som vill "blåsa" dom och därför är dom vaksamma och kräver klar byråkrati. Tar man den trafikmässiga/polisiära delen av "ärendet" är det andra bullar av som gäller. Grundregeln är den att om man är 85-bast och är inblandad i en trafikincident skall man ha klart för sig att man måste anlägga en "jävligt låg profil" och ha en stor portion ödmjukhet. Annars blir det spårvagnen för resten av livet ...längs Promenaden. Nu har tanten "skitit i det blå skåpet" med sitt agerande om att försöka blåsa dig. Då gäller stenhårt mot stenhårt. Gör polisanmälan direkt över händelsen. Tag upp: - din inledning med kompletteringen att du redan i ingången till rondellen noterade tanterna i en udda bil men bedömde att "det flöt på bra för dom" - lätt förvirrat intryck vid samtal (berodde säkert på olyckan skall du tillägga). Senare - 2 dgr efter - dock fientligt inställd när pappren skulle skrivas på enligt vad överenskommet var i rondellen. Motparten vill inte ens längre tala med mig - bytte fil (vinglade till) fastän du var bredvid och hon måste sett dig. Mycket udda beteende i rondellen. Klart avvikande från normalbeteende. - erbjöd mig på stört 500:- men jag avböjde eftersom jag omöjligen kan vara vållande och vet vad en lackering av skärm kostar. Dessutom är min bil relativt ny och värdeminskningen blir stor vid dåligt lagad repa. - hade ALDRIG släppt iväg henne om jag anat detta. Borde ringt polisen direkt och inser helt klart att jag borde gjort så ... inte minst med tanke på hur hon uppträdde strax efter olyckan. - jag anser som medtrafikkant (kör över 3000 mil i tjänsten) att min motpart inte är lämplig som bilförare och jag gör anmälan rörande: 1) smitning från ansvar samt även smitning från olycksplatsen iom att hon inte vill fullfölja skadeanmälan som överenskommet var 2) ej lämplig som bilförare då hon EJ synes kunna bemästra vanlig vardagstrafik Polisanmälan till polisen kopia -> F.bolagen om ni har var sitt kopia -> norrköpings lasarett kopia -> allmänna ombudet för körkortsfrågor vid den lst där hennes KK är utställt kopia -> till henne Avsluta med: Tycker det är ynkligt av dig - först säga en sak vid olycksplatsen och sedan komma med en helt annan version senare. Både du och jag vet att det var du som vinglade till i filen och jag kommer ALDRIG att ge mig i denna fråga. [... jag såg en fabbor köra in framför VB boggi på en semitrailer trots att Schenker passerade med 3 m höga bokstäver framför vindrutan på 240:ian ...så man kan aldrig nog förundras] Annonsera i Norrköpingstidningen om det är ngn som sett olyckan. Tanten är mycket farligt ute. Polisen kan inte /får inte utan undersökning lämna denna anmälan därhän. Sjukhuset MÅSTE sannolikt kalla in henne för kontroll (osäker på om lagen är klar för dagen men så vill man ha det). Medicinskt: om hon vinglade till så är det det 1:a tecknet på "allt inte står rätt till" med balanssinnet som är det första som börjar sunka. När jag vid 54-års ålder skulle få mitt abcde förlängt ville jag få en 100% totalresearch med olika blodvärden, skanningar, DT, epilepsitest, balanstest o s v bara för att vara helt 100:a på att "inget började sacka efter" s a s. (Allt var faktiskt helt OK och viktiga värden låg klart över medel ... bl a blodgenomstömning ... låter löjligt men det är viktigt vid exvis drifting i rondell, eller när du flyger helikopter eller kör grävmaskin då hjärnkontoret måste kunna ge allt) Fick då lära mig detta med balanssinnets funktion och uppmärksamhet på dess förändringar. Enligt min uppfattning är det slutkört i trafiken för hennes del. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.