AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.238

Problematisk e30 325i. Vill inte starta, ibland..

Sida 2 av 2
Och jag fick ha den i 7 dagar innan jag drabbades av problem! Gah!
mm det kan inte vara roligt jag skulle bli så ruskigt lack på bilen vilket jag gissar att du blev:D eller är.

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Detta kanske låter långsökt men jag drabbades av ett liknande fel då min tempgivare glappade. Kolla dessa båda kontakter som sitter framme på motorn vid termostathuset. Har för mig att där är en brunaktig och en blå kontakt. Glappar dessa så får Motronic-styrsystemet krupp och börjar bete sig jävligt. Bilen kan gå perfekt tills den bara helt utan anledning tvärdör och blir omöjlig att starta...Har man tur kan man efter mycket gnagande med starten få en go avgassmäll och någon tendens till att motorn ska börja starta för att sedan direkt tvärdö - känns detta igen? Mät resistansen genom tempgivaren, enligt Haynes så ska givaren ge mellan 2100-2900 Ohm vid kall motor och mellan 270-400 Ohm vid varmkörd motor. Lycka till med felsökningen.
Exakt dessa symptom!
Haynes har jag och multimeter köper jag idag och mäter det.
Köpte du sedan bara en ny tempgivare på Bmw eller? Och kommer du ihåg pris? Tänker ifall det är en grej för skroten?
Tack!

E30: Definition Of A Badboy
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
kolla upp jordkabeln mellan oletråget och karossen, är den av kan grejorna spöka rejält.. pröva dra en extra.

_______
/Chrille Länk
Kan du säga så här på rak arm var den är placerad?

Nu iaf ska jag ut o byta o-ringarna till spridarna.. och "multimetra" tempgivaren.
Ska försöka kolla upp jordkabeln också.

hoppas det går bra :D

Jag har Nu gjort rent alla kontakter jag hittat i motorrummet vad gäller LMM och tempgivare pulsgivaren är justerad och rengjord.
Jag har multimetrat LMM och värdena där stämmer vid öppning avv klaffen.
Däremot lyckas jag inte förstå vilka stift jag ska mäta på kontakten till styrboxen.
Alla bälgar är bytta så ingen tjuvluft.
Fick ett tips om att jorden från oljetråget är dåligt. Detta är fixat.
O-ringarna på spridarna är precis bytta och hela spridarbryggan med kontakter och spridare är rengjorda med tryckluft.
Tryckregulatorn är bytt. DME relät som det tydligen heter (längst fram i lilla boxen.) är nytt.
Fördelare och rotor är nytt.
Nya stift, ny olja, nytt bränslefilter.
Batteriet är kollat, inga problem.

Det jag gjorde idag var all rengöring av kontakter och jorden. En kontakt från impulsgivaren var igengurglad med grönt. Gjorde detta Rent.

Provade därefter att starta. Inget resultat.
Tog därefter ut alla stift och torkade dom rena eftersom dom var blöta.
När alla var klara provade jag att starta och nu gick den igång fint. Inga problem. Lite blödder men nu hade den stått säkert 2 veckor utan att ha startat.

Tog en lagom runda för att känna på den. Hinner iväg i 5 minuter när den plötsligt tvärdör under jämn fin gång. Än en gång. Finito! Återigen bara startmotorn som spinner på.

Enda annorlunda är att om jag t ex kör på tvåan och accar upp sakta för att sedan släppa gasen direkt så blir det en hög avgassmäll.
Tomgången vandrar lite mellan 500-800 varv.

Imorgon ska jag bogsera äcklet (pärlan) till bmw och bli ruinerad. Där får dom väl får trolla med datorerna sina.
Så får det bli. Tror nämligen jag har följt alla råd förutom ett jag fick om kabelhärvan. Det får datorerna visa.

Jag kommer dock att kolla eventuella inlägg innan jag åker dit imorgon ifall det kommer något riktigt Pro o dominerar med sina kloka råd!

So Long!! :P

Bmw sa att en diagnos nog inte kommer visa så mycket förutom tändmissar!
Dom tror inte chanserna är stora att man får ett bra svar.
Skulle gå på ca 3-400 kr..
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Har du kollat bränslepumpen och dess relä?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338

www.sandtler.se
Novation försäkrar att det inte finns ett separat bränslepumpsrelä.
Jag sa att flera sagt att det finns och även lagt in bilder på det men dom säger nej. det vita huvudrelät styr även bränslepumpen säger dom. inget annat.

Kunde ju då inte köpa ett sådant.
Köpte istället en ny tempgivare då jag misstänker att denna kan ge ut att bilen är kall. Men jag har ingen aning.
Ska först multimetra den gamla men då har jag ju en ny iaf..

Nej ingen skillnad med den nya tempgivaren :(
Visar rätt värden.
Startade den nu när den var kall. Nu fick den bara stå på tomgång.. efter ca 5 minuter och när den började närma sig mittstrecket så dog den plötsligt.
Gick givetvis inte att starta direkt efter.
Semestern är nära nu och besvikelsen på denna håller på att dränka mig.

Tack för all hjälp hittils iaf!! *försöker hålla humöret uppe*

Det kanske är självklart men har du kollat så att slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget är hel? Om den är trasig så tror regulatorn att det är full gas hela tiden.

/Anders
Yes den är hel och fungerande.
Fick ett tips om att kabeln från impulsgivaren hade kommit åt svänghjulet, blivit skalad och sedan blivit kortsluten mot karossen. Var inte det! =(
Ska snart gå och skruva ner denna samma givare och kolla efter fukt i den.
Några fler tips?
s n ä l l a kom på något underbart bra! :P

Hehe kommer med en grej till. var nu ut o provade dra säkringen till pumpen.
då startade den efter kanske 4 sekunders tändning!
Vad det innebär ska jag säka på nu!

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
prova och koppla ur lambdasonden och nolla styrboxen (lossa ena batteripolen minst 30 minuter).

/G
Okej spelar ingen roll i vilken ordning man gör det hela eller?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Nej, det har ingen betydelse.

När man haft en massa driftstörningar kan det vara bra nolla bort alla felkoder för att så att säga börja på ny kula.

Om det mot förmodan är något galet med lambdasonden så kommer den att gå bättre med den urkopplad. Är den frisk kommer du inte märka någon skillnad.
Jag råkade köra ~8 mil med, den fullt fungerande, lambdan urkopplad på min 325E30 utan att märka någon skillnad på motorgången.

/G
Äntligen!
Bytte styrboxen och vips så startade den på en gång och nu efter en dags körning går den som en dröm.
Det var typ den sista grejen jag kollat så nu är den ordentligt servad kan man ju säga..
Woohoo! :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.