|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har som laglydig skattebetalare länge retat mig på ett beteende hos landets yrkeschaufförer, nämligen ovanan att med långtradaren köra om en annan långtradare på motorväg. Självallet måste den som håller 88 km/t köra om kollegan som bara håller 87 km/t med påföljd att han får tillbringa närmare en arbetsvekca i vänsterfilen för att genomföra omkörningen. Detta är inte trafiksäkert eftersom det skapar irritation och rubbar trafikrytmen, och följaktligen är sådana tilltag förbjudna under dagtid på stora delar av det tyska motorvägsnätet. Något sådant förbud har inte synts till i Sverige (åtminstone har inte jag sett det) förrän nu. I går kväll körde jag motorvägen mellan Södertälje och Stockholm och såg till min glädje att omkörningsförbud råder för den tunga trafiken i "rusningstid" på för- och eftermiddag ( det är då alla bilar står still). Utmärkt initiativ som jag tycker bör utvidgas både under dagen och till fler sträckor. Vad tycker ni andra? (Frånsett beteendet ovan tycker jag ofta att yrkestrafiken skötersig väl. Deras fordon tycls ofta vara utrustade med såväl blinkers som backspeglar, utrustning som fortfarande verkar saknas på många privatbilar). Don't dream it, drive it | |
Stekaren |
Tänker när ja ligger bakom att om min motor skulle skära skulle det vara värre samt att jag tar igen de 10 sekunder ja förlorar på att ligga bakom där, om det skulle behövas... |
Paap Reeder |
... håller helt med dig tretretti. Som att sitta bakom skärmen och vänta på att Word skall öppna sig på en "133 hertzare". MVH /// Paap R |
|
Samma sak har funnits i över 6 månader på E6:an mellan GBG och Kungälv. Mycket bra initiativ. Annars håller jag med om att yrkestrafiken (Frånsett bussar i linjetrafik samt holländska lastbilschaufförer) sköter sig väl. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Jag kör sj långtradare och som bilist uppfattar jag detta som irriterande ibland. Däremot så blir det skillnad i yrkeslivet när man sitter med sina 24 meter. om jag kör tom bil så väger ekipaget ca 26,5 ton.. får jag då en 60 tons bil framför mig så drar den ner tempot oerhört! men som sagt så ligger man i samma takt så finns det inga skäl i att köra om. Oftast så är det trailerchaufförer som har mest bråttom vilket syns tydligt när man ligger ute på vägen var dag! Mest irriterad blir jag över såna som kör full bil + släp och ska om men sedan sackar så mkt i uppförsbackarna att jag hinner ifatt och kan köra om denna.. det sättet att köra finns inga förklaringar till annat än idioti! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| De där skyltarna mellan s-tälje o sthlm har väl funnits länge!? Kör där flera ggr i veckan och så länge jag kan minnas har skyltarna suttit där. Men jag har kanske kort minne ;) | |
|
Har också irriterarat mig stort på dessa lastbilar som segar sig om. Problemet är rätt så nytt. har pendlat 20 mil dagligen i 10 år! Och förr verkade inte yrkestrafiken köra om på detta sätt. Mvh Kristian |
|
| lastbilar som kör om varann har jag inga problem med, trots allt så väger deras ekipage några ton, men däremot alla dessa bilister som det tar evigheter för att göra en omkörning...... | |
|
Finns en del sån i skåne på bl.a. E6 i uppförbacke till OKQ8 utanför Landskrona, E6 Helsingborg... Har själv kört lastbil o kan förstå att många retar sig på omkörningar lastbil-lastbil men tänk om det skulle komma en farsgubbe i sina 60-70km/h på motorvägen o ingen lastbil får köra om. Lastbilar har oxå rätt att köra om men det finns idioter i den yrket oxå! "Måste köra om" eller "kan inte bli omkörd" o massa annat skit. Sen är det oxå tom bil o lastad bil - en tom bil har inte lust krypa i backen efter en lastad. Dags för mig att byta yrket! :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Helt rätt Tretretti!!! "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
|
k1mzo: Minnet sträcker väl sig ca 6 mån då ;) |
|
|
Som tidigare har nämnts, så har denna regel funnits ett tag på E6 mellan Kungälv och Göteborg. Mycket bra regel, som borde införas på flera platser. Men det finns andra irritationsmoment också när man pratar omkörning, och allt är inte så lätt att komma till rätta med. Senast igår skulle jag köra om en silverfärgad volvo V70 på en landsväg. Men när jag lagt mig ut i mötande filen och skulle köra om, så styr han över mitt i vägen för att hindra mig. Sedan gjorde han några konstiga tecken med fingrarna, som för att förklara att jag gjort fel. Jag blev förstås riktigt förbannad, men det var väll just det han var ute efter också. Så på det stora hela, så är det inte bara yrkestrafiken man skall gnälla på. Dessa har åtminstone oftast ganska mycket trafikvett, och förstår hur det där med samvaro i trafiken fungerar. |
|
|
Har inga problem med mina kamrater (ok nåt rötägg finns väl) men däremot alla dessa personbilar i olika modeller är ett stort problem. Går inte lång tid på mitt pass som den första idioten gör nån förflyttning i en helt obegriplig vinkel. Tur man har semaster snart för nu har den värsta plågan av alla dykt upp husvangsfolket,eller som jag kallar dom "noll koll" Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Alf_VON_Sil detta kan bero på att förr så var det ingen hastighetsspärr i lastbilarna som det är nuförtiden när dom maxar på 90 plus minus någon kilometer. Sitter själv och harvar runt i lastbil och det är faktiskt oerhört irriterande för oss som yrkeschaufförer att komma ifatt någon i 87km/h när man själv håller 90 och man helt enkelt inte orkar röra på farthållaren. Jag har hellre 10 irriterade personbilar i trafiken än 1 irriterad yrkeschaufför som har några mer ton att göra skada med. =P |
|
|
Tips: Innan ni klagar på lastbilar kör en sjäv först! Alla klagar på lastbilar men hur många personbilar som är i väggen för en lastbil? Bara idag på 46mils sträcka: - ca 10 husvagnar som tror att dom äger vägen, - några gamlingar så tror att 90 betyder 60 - ett par idioter som är "troende" . Lastbilar körs inte för skojs skull... Den ska komma mellan punkt A o B, den ska passa tider som ofta är inte anpassade till verkligheten, hinna till kunden innan dom stänger, den ska lossa o lasta på XX antal platser, föjla kör- och vilotider osv, listan kan vara lång. Posten kör i sina 80 för dom får betald för det. Danskar, tyskar etc kör med platan i matan för dom får kr/mil. Sen finns det såna som skiter i allt omkring(rötägg). Inget illa menad men tänk "om det vare du". Själv retar mig på lastbilar oxå när jag kör personbilen men va f*n, det är staten som äger vägen! Vi bara använder den... Ta det lungt o tänk på varandra! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Detta är en av få trådar där jag verkligen tycker många har haft något vettigt att säga!! Jag är sj yrkeschaufför som jag nämnde tidigare. och har dagligen 24m och runt 60 ton att släpa runt på! jag kör containerbil, med de mest fantastiska körningar en chaufför kan tänka sig! Inte stressande, ny Volvo FH 12 500 mm mm. Jag sj vill påstå att en bland de västa chaufförerna på våra vägar är just yrkeschaufförer pga följande: Sitter man i tex lastbil/buss och kör vårdslöst så riskerar man så mkt mer än med en personbil. jag har sj undrat över ibland hur jävla dum jag va när jag gjorde ex den utkörningen från en korsning/kört och varit alldeles för trött pga sömnsvårigheter. Jag kan inte neka till att jag nån gång känt att vilka idioter både endel yrkeschaufförer och personbilister är.. ibland har jag skäl till det och ibland inte... De flesta tycker nog det är lätt att gnälla på andra och så även jag, men skulle alla ha lite större förståelse för varandras handlingar och inse att man sj inte kör som en gud så tror jag att det skulle bli bättre stämning i trafiken. om man aldrig kört trailer/långtradare/lastbil/ eller något större fordon alls så kan jag förstå att många "vanliga" bilister tycker man gör idiotiska handlingar trots att det kanske egentligen är fullt berättigat i många andras synvinkel. Jag ger inget försvar till yrkeschaufförer för vi gör idiotiska saker vi med allt som oftast, men vissa saker som personbilister kan uppfatta som det, kan man som sagt ha andra åsikter på om man väl provat sj! Kan även berätta att jag jobbar för HYLTEBRUKS TRANSPORT AB och har nr 01 på min bil, så om någon ser mig utföra en idiotsak så berätta det gärna här! (jag är ju endast 23 så om de sitter en gubbe i 45 årsåldern i den bilen så är det min kollega som jag delar bil med;). //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Mycket bra skrivet Andreas! F.ö. så stör jag mig inte alls på lastbilschaufförers omkörningar, de flyttar på sig såfort de kört om, värre är det med alla j***a svin i personbilar som tror att de kan ligga i ytterfilen med farthållaren exakt 5 km/h över hastighetsbegränsningen och ligger konstant kvar i ytterfilen trots att nästa bil de tänkt köra om ligger typ 250 meter framför... Varsågod o kör om, men gå för f*n in i innerfilen mellan omkörningarna om det är glest mellan bilarna = ligg inte kvar i ytterfilen!!!!!! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
det kan ja hålla med om! Sånt är irriterande! ytterfilen är vad jag förstått det som en omkörningsfil... inte en fil att ligga i för framtida tänkt omkörning //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Jag kan ha fel men jag tycker mig ha märkt att de lastbilar som har problem med att hålla hastigheten och som blir omkörda av andra LB är äldre östeuropeiska dito och jag förstår den chaffis som inte står ut med att tvingas sänka hastigheten i minsta uppförsbacke och därför vill komma förbi dem. Det är ytterst sällan jag irriterar mig på svenska lastbilars framfart de är oftast hänsynsfulla och vettiga, åtminstone i trafiken, privat har jag ringa erfarenhet av. ;) Mvh Mikael |
|
|
Här blev det debatt. Kul! Håller med Rolex mfl om att vänsterfilen är omkörningsfil och inget annat. Kan få blodstörtning på svenska backstusittare som lägger sig i vänsterfilen i 110 för att de vill köra om någon som ligger en km längre fram. (Märker att blodtrycket skulle må bra om jag inte retade upp mig så ofta i trafiken :-D) Bra inlägg, Andreas. Det är inte alla som har sådan självinsikt som förare, särskilt inte i den åldern. När jag var 23 körde jag Volvo 244 -77 utan bromsar och var, enligt min egen uppfattning, en av Sveriges bästa bilförare. Inget kunde ha varit mer felaktigt. Krama varandra i trafiken i sommar! Don't dream it, drive it |
|
|
Yrkeschafförerna framstår som gudar bakom sina rattar när Albert, 78, plockar fram sin husvagn. MVH Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.