AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.518

Motorolje test

Sida 2 av 2
su
42
sundj
Z3 2.8 -97
Ok, Toomas, efter en mer detaljerad förklaring så håller jag med dig.
Visst är det så!

/J
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hamnade i denna tråd av en slump, men den var väldigt intressant och läsvärd. Tack Turboleffe för ett kul initiativ!

Jag skulle bara vilja bekräfta Isåkares erfarenheter av Biltema 5W/50-olja. Jag kör med denna i bägge mina rullande bilar och i min 728i har jag även en oljetrycksmätare. Trycket sjunker vid varm motor och är på tomgång nära noll på skalan, dock utan att bilens egen oljetrycksvarning lyser. Vid högre varvtal (2000varv/min och högre) ligger trycket på ca 2.5-3kg hela tiden vid varm motor. Utom vid extrem körning, som ett längre toppfartstest jag gjorde nyligen. Då låg trycket strax över 2kg bara och ville inte bli högre förrän efter en natts vila och ny normal körning.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

kicken
jag tycker att trådskaparen har gjort en bra sak för forumet och alla dessa oljefrågor! ..och Johan B.. har ju förklarat otaliga gånger hur det ligger till med kvalitetsklassningar, ... det enda "lilla jag" kan säga:-) är kort och gott fuska ICKE med olje/filterbyte...byt hellre en gång för mycket än på givet miltal...

m.v.h kicken
BE
1
BEKIM
530d 05
hej jag har en bmw 530 d.års model 05.jag har köpt agrol spectra sea 5w-40 motorolja som fyller krav bmw special oil.ACEA A3/B3/B4 SÅ JAG UNDRAR OM JAG KUNNDE ANVÄNDA DEN PÅ MIN BIL.MÅNGA OLJSÄLJARE TLX MEKONOMEN,ATOEXPERTEN SÄGER NEJ MEN NÄR JAG TITTAR PÅ SERVIC BOKEN FYIIER DESSA KRAV.ACEA A3/B3/B4.SÅ JAG ÄR TACKSAM OM JAG FICK VETA OM JAG FÅR ANVÄNDA DEN

sundj., omdu liksom jag läst alla tyckanden om oljor här på forumet, så förstår du nog vad jag menar./ TP.

mrMPOWER
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Varför inte bara ta vilken olja som helst utav dom som står med på BMWs EGEN lista?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BEKIM, nej den oljan du bör använda skall vara BMW Longlife-04-klassad!

Dels pga. långa serviceintervall och dels skall det vara en sk. Low SAPS-olja (låg halt av forsfor och svavel) för att katalysatorn skall må bra i längden.

Ps. snygg trådlyftning! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Eftersom tråden blivit lyft för inte så lång tid sen så postar jag min fråga här;

Biltema har själva konfirmerat att deras tidigare leverantör var Statoil (till nånstans 2010) men att dom nu har en annan leverantör, vet nån vilken det kan vara?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Enklast är väl att handla märkesoljor från Tyskland till priser under Biltema Granngården osv, så slipper man fundera om oljan duger eller inte + att man sparar pengar.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Biltema får numera sin olja från ett visst större brittiskt oljebolag.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min far var på Biltema för ett par månader sedan och pratade där med någon i personalen som nyligen varit på utbildning hos oljeleverantören, som var Statoil. Som vanligt med Biltema har man ingen aning om vad det är med säkerhet.

De finare/modernare oljorna på Biltema kostar ju numera lika mycket eller mer än att köpa oljor med "originalmärke" från Tyskland el dyl, som Tor påpekar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.