|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat kring det här med motorolja en längre tid så jag beslöt mig att kontakta en god vän på KTH och fråga om dom har möjlighet att testa olika oljor och se om de kunde vara samma oljor fast i olika förpkningar. Hans svar var ja till 80-90% kan vi se om det kan vara sama oljor vi kan till och med se vart i från i världen och om det är samma fabrik som det är tillvekat i. Men detta gäller i första hand mineraloljor. I syntetoljor kan man se olika spårämnen och i miniraloljor går man efter kol och svavel konsentration detta mäts med en metod så kallad ISO SCAN. Sakt och gort så drog jag i väg och köpte olja. Det blev syntet olja 5W-40 i mäkena och med klassning SL/CF samt A3/B3/B4. Och skall kara BMW LL Biltema 5W-40 Helsyntet ej BMW LL clasad i förtäckning. Statoil Lazerway 5W-40 Helsyntet Gulf Pride GLV 5W-40 Helsyntet OKQ8 5W-40 Helsyntet SJ/CF A3/B3 klassad (Referens olja) Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet Pennzoil Performax 5W-40 Helsyntet Resultatet är att Biltema, Statioil är till 90% samma olja. Gulf, Shell är till 90% samma olja även skulle Pennzoil vara det men vissa avikelser fins men troligt är att den är tillverkad i en annan fabrik. OKQ8, Biltema, Statioil är tillverkad i samma fabrik till 90% detta med ISO SCAN. I övrigt testade dom viskositet och smörj egenskaper förkolning m.m. och är kan man ju säga att alla var lika bra och Biltema oljan är bättre än OKQ8 på pappret men inte så mycket på testen och vi pratar om väldigt små diffar. Sammanfatnigs vis kan man säga att om man vill välja en olja så spelar det mindre roll vilket märke utan det som spelar roll är klassningarna typ A3/B3/B4 m.fl i det fall är oljorna väldikt lika det verkar inte gå att urskilja vem som är bättre eller sämre i det fallet det är bara flaskan och priset som skiljer. | |
| Vilket är precis vad vår oljeguru Johan B hela tiden har sagt ;-) | |
|
Stor eloge till dig "Turboleffe" samt KTH för att ni testade oljorna. Roligt när man för höra testresultat från oberoende tester. Mvh |
|
|
Skulle vara intressant med ett test på oljornas egenskaper efter 500 alt. 1000 mil. De flesta tester gäller ju nya oljor, det finns de i branschen som påstår att en bra olja håller jämnare kvalitet under längre tid jämfört med en dålig som tappar sina egenskaper redan efter 2-300 mil. Det är ju förhållandevis kort tid som man har ny olja i motorn. Mikael |
|
|
Böss: Som jag förstår det motsvarar testena vad en olja klarar som livslängd hur många timmar idrift och det har jag ingen aning om. Jag vet att en sämre olja ex miniralolja som är biligare klarar inte lika länge som en syntetolja men om du gämför syntet mot syntet så är det ingen skilnad i detta test och jag tror inte man får några mer svar om man gör en koll efter ex 1000drift timmar. Som Prof Lundin sa det är så många infallande faktorer som gör hur länge en olja klararsig, så man kan endast få kliniska resultat som visar hur mycket de olika olja klarar rättvist. Fält prov i riktig miljö görs endast i och med utväckling av oljor och inte för att se vilken olja som är bättre eller sämre en den ena. I såkallade fälprov vägs det in hur många start, stopp, olika tempra turer, kondens m.m. som gör att oljan slits fortere och på så sett kan man inte göra rättvisa täster och som sagt ingen olja av samma sort är sämre än den andra Detta har jag fått klart för mig.. Väljer du en bra olja inte utav märket och priset utan av de klasser som står på flaskan som utgör om det är en sämre eller bättre olja för det är inte märkena som styr i oljans värld utan klassningarna så skit i vad det står förnamn ex. TURBOLEFFES OLJA för den kan vara lika bra som Castrol om det är samma klassning på oljan. Så har jag fått det förklarat och sett med mina egna ögon. Biltemas olja är inte skit för då skulle alla de andra vara det oxå... |
|
|
Jag har inget mot Biltemas prylar eller oljor, men jag har gjort en test själv. Min tidigare bil, en Toyota Celica GT4 kördes på Biltema helsyntet 5-50. Bilen hade en oljetrycksmätare graderad med 3 streck, alltså kvarts, halv, trekvarts. Över tomgång ca 1500 varv visade den alltid lite över trekvarts med varm motor. På tomgång visade den mellan kvarts och halv strecket. Om jag nötte 20 varv på isbanan (2 km/varv), alltså mest full gas, varv och laddtryck och stannade så visade mätaren mellan 0 och första strecket (kvarts) I bland kunde t.o.m oljetryckslampan blinka till. Jag blev orolig och bytte olja till Shell Helix Ultra. Efter det kunde jag nöta hur mycket som helst utan att oljetrycket sviktade. Jag säger inte att det ena eller andra är bättre, det var bara ett konstaterande. |
|
|
Isåkare: Jag kan inte säga i mot dig men de tester som KTH gorde är att till 90% är Statoil och ställer man flaskorna bredvid varandrsá blev det en uppenbarare. Senare i testen så skiljer det inget i testen det är helt omöjligt att se vilken olja som var vilken i stort dom gorde även en mix där dom blandade med vararndra och ingen skilnad.. Endast OK oljan var lite tidigare på att förånga under tryck men i övrigt inga skilnader.. Så att du fick olje trycks fall är lite konstigt om inte underligt då helix oljan har samma spec som lazerway samt biltema.. och det är ju tester som varken Shell eller Biltema råder över utan dessa utprovas av olika instetut så ingen tillverkare kan fifla med resultaten.. Om du eller någon skulle uppleva detta igen så ska du/ni reklamera oljan och det går aldeles utmärkt fast att du/ni har använt den.. för då kan det vara fel i den och då uppfyller den inte kraven. |
|
|
AGIP Racing helsyntent säger jag bara:) fint koll av märkena! finns det nån dokumentation av testet? mvh asken |
|
|
Ja vist fins det en heldel mätresultat men vad det säger er. Jag fattar inget av det i allafall.. Jag ska prata med han och se om man kan få det lite mer begripligt.. Är du intresserad? |
|
|
Om ni är intresserad av resultaten är det någott specifikt som ni vill ha reda på? Skriv här eller maila mig. leif@polarsped.com |
|
|
Kul med riktiga vetenskapliga tester av oberoende testinstitut! Detta visar det jag försökt säga länge: oljor av samma typ (mineral eller helsyntetisk) med samma klassning är väldigt lika varandra i egenskaper. Detta beror till stor del på att klassningssystemet styr oljetillverkarna att tvingas tillverka en olja med ganska specifika egenskaper. Detta backas sedan upp av att de flesta oljebolagen köper färdiga additivpaket från någon av de få stora additivtillverkana (Lubrizol är störst), som i sin tur lovar (genom rigorösa tester) att om ett visst additivpaket tillsätts i en viss basoljetyp (som är av standardiserade klassningar) - så klarar oljan automatiskt vissa klassningar (inom t ex SAE-, Acea- och API-systemen). I API-, ACEA- och bilspecifika klassningssystemen, ingår det tester som visar om oljan klarar vissa kravspecifikationer efter ett visst slitage. (skall påvisa att oljan inte tappar för mycket egenskaper under ett normalt oljebytesintervall) Men som sagt kul att Turboleffe tog initiativet till testet och att KTH ställde upp! :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glöm inte heller denna oljan som är mycket bra! Agrol Spectra 5w40... Köpte igår en 20 liters dunk på granngården för 1288 kr...... Billy / Kattmannen |
|
| Bra med fakta i stället för en massa tyckande. En annan olja som ofta säljs hos lågpriskedjorna till lägre pris än Biltemas olja är Texaco helsyntet (199 kr för 4 liter hos Harald Nyborg). Jag förmodar att denna olja också är helt okey. | |
|
Jörgen, den olja jag tänker på har lilaaktig etikett och den har ganska låg/dålig klassning. Däremot har Texaco/havoline en olja som har en gulaktig etikett och den oljan har höga/bra klassningar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Isåkare: Biltemas 5-50 har lägre klassning än 5-40, om jag inte minns helt fel.. Z MMM Coupe |
|
|
Anders, numer har de samma klassningar i API och ACEA-systemen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej på er.. Har pratat med Prof Lundin på KTH om test resultaten. Tuvär vill han och på KTHs vägnar inte släppa test resultaten publikt eftersom det är på mitt privata insiativ och då endast för mig. Detta är oxå så att om det skulle vara publikt måste man göra testena på ett godkänt labb och då innom vissa regelvärk. Det kan vara så att det finns patent eller varuskydd på dessa produkter och om resultaten kommer publikt kan både KTH och jag bli skadestånds skyldiga. Jag kan då säga att de resultat som man kan släppa är de som tillvärkaren av oljan har på sina produktlappar. Men detta gäller endast tester som har genomförts enligt ex. SAE eller liknade. De tester som gordes i detta fall är inte innom dessa regelverk och inte tas som vetenskapliga. Ni får då ursäkta att jag inte kan ge er resultaten som vi kom framtill. Men ni får gärna fråga så ska jag svara på era frågor så gått jag kan.. |
|
| Tack för ett föredömligt initiativ. Hittills har här på forumet bara funnits löst tyckande och återgivande av hur folk påverkats av reklamen. Märkligt förresten ,hur svårt vissa har för att skilja på reklam och konsumentupplysning. Många tycks tro att det är samma sak, av deras uttalanden att döma. Dessa resultat bekräftar vad jag hela tiden trott men ej vetat. Den upplyste. | |
|
Hej, kul läsning! Jag vill gärna inflika med några synpunkter och frågor. Först... "Märkligt förresten ,hur svårt vissa har för att skilja på reklam och konsumentupplysning" Betyder detta att man alltid skall utgå ifrån att företag/tillverkare ljuger i sin reklam? Jag kan hålla med om att många har "förskönande" reklamer, men att dra alla över samma kamm? Precis som någon påpekade tidigare, detta test gjordes med ny olja direkt ur dunk!? Saker som skjuvningsstabilitet, korrisionsskydd, dispergenter, detergenter m.m verkar inte ha tagits hänsyn till? Jag tror att vi alla kan hålla med om att det är väldigt lätt att göra en olja som ser bra ut i dunk, och levererar på papper. Men hur ser det ut när man börjar pressa den till sin gräns? Mvh / John |
|
|
Här testas det också Länk Vsg |
|
| Bäste, John, man kan utan vidare utgå ifrån att i all reklam så framkommer inga negativa sidor hos produkten. I konsumentupplysning däremot redovisas både positiva och negativa egenskaper hos produkten. Detta gör det möjligt att jämföra produkter på ett helt annat sätt än vid reklamstudier.Även om det inte förekommer direkta lögner så ofta så är det ändå en skev bild av verkligheten som målas upp.Dessutom är det många som tror att de inte påverkas av reklam, trots att de gör det, och kanske speciellt dessa individer. Har du John inte läst dessa uttalanden på forumet som man tydligt kan se är reklampåverkade?/ En som läser all reklam men aktar sig för att bolla det vidare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.