AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.295

Nödvändigt utrustning vid ny bil beställning?

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag och sambon börjar mer och mer bli sugen på att byta bil nu istället som det var tänkt efter ny år 07. Vi ska titta lite smått på tre serie touring och motorn nöjer vi oss med 320, frågan är vad ska man beställa till bilen? Vilka/vilken utrustnings paket är nödvändigt att ha? Vi vet att vi vill ha, "shinn" som är ett måste tycker jag när man har små barn, farthållare och drag, det här är det som är måste för oss. Vad ska man välja mer för att bilen ska vara lagom utrustad om man ska tänka framåt till den dag man ska sälja bilen, jag tänker på att den inte ska bli svår såld för att det är för lite utrustning i den.

Jag har den kompletta utrustnings listan inklusive priser framför mig och väljer man allt som man skulle kunna välja så blir pris lappen på bilen rejält saftigt!

Jag är mycket tacksam för synpunkter.

Jag har den komppeleta utrustnings listan inklusive priser framör mig och väljer man allt som man skulle kunna välja så blir pris lappen på bilen rejält saftigt!

Jag är mycket tacksam för synpunkter.

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ahhhh, edit funktion hade varit bra!

Mvh Abbe

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Klimaautomatik är en klar fördel. Jag har småbarn ( 4 å 6) och tycker väl inte att skinn är nödvändigt. Jag har det visserligen nu men har samtidigt skydd över sittdynan bak då barnen har en tendens att släpa skorna över sätet när de klättrar in i barnstolarna. Med det du säger om framtida försäljning skulle jag slå till på adv+comf samt metallic. M+K eller dyl är mycket bra om man inte har varmgarage.
Om man skall gå den ekonomiska linjen är här saker jag inte klarar mig utan: Komfortpaket + advantage + xenon som tydligen fortfarande inte ingår i komfortpaketet(ruttet) Utan dessa paket ser jag bilen som svårsåld när den dagen kommer.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag brukar rekommendera 3-seriespekulanterna att välja följande som basutrustning:
- Advantage
- Comfort
- Metalliclack
- Sportstolar

Sportstolarna är kanske inte helt livsnödvändiga, men de är avgjort bekvämare och då merkostnaden (5900 kr) bara är en droppe i havet i sammanhanget är det nästan dumt att inte välja dem.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Är inte klimaautomatik standard?!

Jag fundera om man ska beställa Dynamic & Advantage Paketet (30300:-) ,
Comfort paketet (15500:-) , skinn (18800:-) och dold dragkrok (8200:-), det blir väl bra nivå på utrustning, eller missar jag något?

M sportpaket hade varit mycket trevligt men jag tycker det kostar mer än det smakar, 42000:- blir för mycket för mig! :-(

Mvh Abbe

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nix , klimaautomatik kostar extra. Beskriven nivå är helt ok, kanske inte nödvändig som du beskrev till en början, Metallic?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Metallic känns väl inte helt nödvändigt idag, speciellt inte när alla lacker har ett lager klarlack? Däremot skulle jag inte köpa en ny bil utan Xenonljus.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Tonade rutor bak är både snyggt och praktiskt om man har barn. Ihop med lackade fönsterlister (också original) och en mörk bil blir det riktigt snyggt tycker jag. Beställde det på min förra bil Länk och den stod bara ett par dagar hos återförsäljaren sedan jag bytt in den. Pratade med köparen efteråt och av bilens utrustning föll han mest för de nämnda rutorna, största hi-fi paketet och sportstolarna.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Specade ganska nyligen en 3-serie touring till mig själv.

Följande utrustning utöver den du nämner tror jag är bra för andrahandsvärdet:

Separata tillval:

1. Xenonljus: Säkerhetsdetalj som jag tror allt fler kräver, även på betydligt mindre och billigare bilar än en 3-serie
2. Strålkastarspolare: Ett annat måste som jag inte tror är standard
3. Takreling: Också ett måste på en kombi, går att eftermontera men dyrare
4. Lättmetallfälgar: Snyggare, har för mig att stål är standard på 320
5. Metalliclack: Ser bättre ut enligt många, och håller nog bättre över tiden

Paket:

1. Comfort: Det enda absolut nödvändiga i paketet är väl egentligen farthållaren. Därutöver tror jag många uppskattar PDC bak, klimatautomatiken och Professional radion med CD, så det här paketet hade jag valt till.

Dynamic- och Advantage-paketen är roliga, men innehåller väl inte så många absoluta nödvändigheter. Blir antagligen billigare att plocka det fåtal delar man ändå behöver separat. T ex sportstolar.

Eventuellt kan en kupévärmare vara ett bra tillägg, beroende på var du eller köparen bor och ställer bilen. Eftersom så få verkar lägga till denna utrustning kan det vara en sak som får bilen att sticka ut i annonsen. Funderar själv på om jag ska lägga en sådan till min beställning.

Tycker annars att det är svårt att veta hur framtida köpare resonerar, dvs hur viktig viss utrustning uppfattas vara. Köper man en begagnad bil med den utrustningen man själv behöver, eller tänker man också framåt och försöker hitta en bil som blir mer lättsåld? Antagligen köps det en massa bilar med utrustning som ingen egentligen vill ha men inte vågar utelämna.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det här var svårt! Ju mer man tänker på det så blir listan på saker som man vill ha längre! :-) Metallic är inte ett måste men inte bort räknat heller. Tonade rutor har jag på Toyotan vi har idag och det är mycket praktisk, så det kanske man måste ha (hittar inte priset), Xenonljus är kanske ett måste (6900)? Regnsensor är också bra och ha (1300), vi kanske får strunta i läder klädsel får att komplettera med annat "nödvändigt"

Hm, när vi beställde Toyotan så gnällde jag över att man inte så stor val möjlighet över vilka extra utrustning man kunde beställa, men nu inser jag att det var trots allt ganska enkelt och praktiskt! :-)

Mvh Abbe

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ser nu att Xenonljus och tak regling ingår i Dynamic & Advantage Paketet, även 17" lätt metall fälgar ingår i detta paket. Plåt fälgar är helt otänkbar! :-)

Alternativet är att man beställer andra fälgar själv, frågan är om det kan bli så mycket biligare?

Mvh Abbe

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Paketen är prissatta så att det ganska snabbt lönar sig att köpa dem istället för enskilda komponenter.

Det kan bli mycket billigare att beställa fälgar och däck själv. Har själv sådana funderingar efter att ha kollat runt lite. BMW:s hjulpriser är hutlösa, även om det är bekvämt att beställa allt på en gång. Vill du inte ha RFT är du t.o.m. tvungen att beställa någon annanstans, tror inte BMW sätter på något annat (men jag kan ha fel).
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Solskyddsrutor bak kostar enligt BMW:s hemsida 3700 kr. Klart prisvärt enligt min mening. Lackade fönsterlister (shadowline högglans) som jag föreslog i förra inlägget skulle jag nog inte kosta på mig igen (7900 kr!!!!!)
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Leif, ja 7 900 kr för att sätta dit kromad plast istället för glansig svart plast är hutlöst, såvida jag inte missat att listerna är handgjorda i sju lager japansk lack av en från Kyoto influgen mästare eller något liknande.

Abbe, funderar på tonade rutor till min egen bil. Vad menar du med att det är praktiskt?

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag menar att man slipper sätt upp lösa solskydd på rutorna för att skydda barnen, nu har jag barn som är tio månader och tre år, så det är mest för minstingens skull, sen blir inte bilen lika varm inuti upplever jag. Sen ser man inte in i bilen lika lätt.

Mvh Abbe

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Glömde att nämna att priset för Solskyddsrutor för helt ok, men nästan 8000:- för andra lister, det skulle jag aldrig betala!

Mvh Abbe

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Abbe:
Ska ni köpa bilen för att sälja den?

Att köpa ny bil handlar väl om att speca sin egen bil, inte att speca bilen för nästa ägare.

Att lägga ut 30' extra för att få den mer lättsåld är ju ekonomiskt självmord. Visst är det trevligt för den som köper bilen av dig men om du sänker ditt pris med 30' när du ska sälja så blir du ännu lättare av med den.

Jag tror helt klart att det finns FLER köpare som bryr sig om priset än vad det finns köpare som måste ha xenon och lister i en viss färg.

//Stenback
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Stenback, nej, inte ska jag köpa den för att sälja den, men jag har fått för mig att dagens begagnad marknad kräver en viss utrustnings nivå för att bilen inte ska bli allt för svårsåld, jag försöker tänka lite framåt ändå och underlätta en eventuellt framtida försäljning. Men det är klart som du säger priset är ändå avgörande många gånger.

Vi ska nog titta på vad vi vill ha i första hand, det blir nog en del utrustning som vi vill ha ändå. jag återkommer när jag tittat genom det hela noggrant, man kanske till och med tjänar på att inte välja de olika utrustnings paketen, och bara välja det man vill ha?

Tack för alla synpunkter, det är oerhört värdefullt för mig.

Mvh Abbe

Abbe:

Det vore trevligt för oss alla om du kunde plita ner den utrustningen du senare valde, kanske kan hjälpa andra....

/S

Ps. kul med trevliga polsier med Bmw intresse
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
starre, jag ska göra det, sen för jag vi se om det verkligen blir en trea! Sambon är lite velig, hon är sugen på X3 också. Men efter semestern
ska vi ha bestämt vad det blir.

Ang polisen, han var riktigt trevlig. Om alla bemötte folk på hans sätt skulle polisen vinna mycket på det!

Mvh Abbe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.