AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.696

Hur tålig är safirsvart metallic mot repor och smuts?

Sida 1 av 2
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ni som har safirsvart eller någon liknande svart metalliclack, hur upplever ni dess tålighet mot repor och smuts? Är speciellt nyfiken på hur bra lättare repor syns, och hur ni skyddar lacken.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Min Safirsvarta 116i är otroligt lättrepad, blir små små repor i klarlaken bara man tittar å den nästan (lätt överdrivet)
En kollega som har en mörkblå 325i E46 04a (kommer inte ihåg exakt vilken färg de är) har samma erfarenhet.

BMW CS #5139
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
J.L, tack. Ja, det är vad jag hört. Undrar hur mycket en professionell lackbehandling hjälper.

Repor i klarlacken syns visserligen mindre efter en vanlig vaxning, men de dyker upp igen.

Pendlar annars mellan titansilver och safirsvart. Svart är snyggare, silver mer praktiskt.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Välj Sparkling Graphit så för du både och kan man säga!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Grandy, ja, jag har faktiskt varit inne på den. Känns ju som en kompromiss, på gott och ont. Ett möjligt bekymmer är att den under vissa ljusförhållanden går åt lila, annars inte dum alls. Men jag undrar hur mycket tåligare SG egentligen är än safirsvart?

Gillar din stålblåa 320!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
En kompis har SG på sin 330 E91 och är väldigt fin med M-paket men det är nog lite tidigt att avgöra om det blir lika mycket microrepor i den som i svartmetallic. Svärmor har en svartmetallic 330ci -04 och lämnas in hos MrCap regelbundet men är ändå lite lätt repig i vissa ljus enligt mig. Svart är fint när det är nytt men ett helvete att hålla fint säger många.

Tack! Jag vårdar den ömt. Dessutom är stålblå en lättskött färg när det gäller repor och smuts.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte erfarenhet av safirsvart men väl av orientblå och skillnaden mellan den blåa och titansilver som jag har i dag är milsvidd när det gäller hur repor och smuts syns. Ska mycket till för att jag ska köpa en mörkblå eller svart bil som bruksbil igen...föräven om jag inte har något emot att tvätta så är det trist att bilen bara ser ren ut i 5 minuter samt att man ständigt hittar nya repor (som kommit när någon annan tittat på bilen ;).

Kan tänka mig att Sparkling graphite är bra mycket bättre än svart när det gäller ovanstående problem. Och dessutom en snygg färg...

___
//Ulf
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Iofs en Volvo, men det är absolut den sista svartmetallic-bil jag köper. ALLT syns, minsta damkorn/repa. Värdelös färg att hålla snygg.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jorå, man får hålla efter ungarna att inte kladda på bilen framförallt när den är smutsig, men väl ren och repfri är det en grymt snygg färg!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Tack för alla svar. Man kan väl säga att mina värsta farhågor bekräftats. Det får nog bli en titansilver trots allt. Det här kommer ju att bli min vardagsbil. Men som Freude am Fahren skriver, när allt stämmer är det inte mycket som slår svart.

Saknar annars flera färger i 3-serien, speciellt titangrå, silvergrå och stålblå. Kanske kommer på 07:orna, men så länge vill jag inte vänta.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hade en svart bil innan min nuvarande BMW och då sa jag aldrig mer en svart bil, men det blev en svart BMW trots allt. Bilen var i ett väldigt bra skick och priset var absolut rätt, jag kunde inte låta bli att slå till. Original planen var att köpa en silver metallic.
Har oxå en svart BMW och minsta lilla tvättrepa syns och det är ett helvete när det är mycket pollen i luften. Aldrig mer en svart bil....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis som Dallev79, hade jag också en svart bil innan. Bestämde mig mer eller mindre att inte köpa svart igen då...

Men,
Så står man där och ska välja, och vilken nytvättad bil är snyggast av dom alla? Jo, en svart såklart. Därför blev min nuvarande svart också :)

Ångrar mig inte men jag vet ju hur praktiskt det är med silver eller grå..

Min bil: Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Var o syna bilen precis, trots en polering och silver seal behandling för ca.3månader sedan, så har det uppkommit små repor. Tvättrepor o även annat, mycket irriterande då jag är extremt noga när jag tvättar o torkar. Dessutom är det mycket katter i granskapet, vilket innebär något djupare repor från deras vassa klor. Främst på huv o baklucka. JÄVLA KATTER, klättra i träden istället inte på min bil!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Katter som springer löst hade jag inte ens tänkt på. Ännu en anledning att ogilla dem...

Jag har förresten bestämt mig: det blir titansilver. Det känns som rätt beslut, speciellt för en vardagsbil. Nu kan jag sova lugnt igen.
Jh
53
Jhoony
520i -97
>>>Har oxå en svart BMW och minsta lilla tvättrepa syns och det är ett helvete när det är mycket pollen i luften. Aldrig mer en svart bil....<<<

Håller tyvärr med. Svart är jäkligt snyggt, men ett rent h-vete att hålla efter. Ska lämna in min kärra för polering vad det lider, men just nu ser det för bedrövligt ut. Misstänker att föregående ägare har maskintvättat bilen.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kom att tänka på nått som min bil rekondare sa till mig, att lacken på min huv såg "krackelerad" ut. O visst kolla man i ett speciellt sken, så ser det faktiskt ut så...porigt. Dåligt lackat säger han. Har upptäckt detta på skärmarna oxå. Ska få en ny huv på garanti pga rost, så jag tänkte inte så mycket mer på det, men om detta är så på resten av bilen, kan man få det åtgärdat på lackgarantin på nått sett.

Kan det vara så att BMW på nått sett generellt sett har något sämre lack kvalité än andra. Den här svart metallicen jag har nu är sjukligt ömtålig, för lite klarlack?
Intressant tråd, hade i princip bestämt mig för safirsvart på min nya men efter att ha läst inläggen här så får jag nog tänka om...

Tycker också att det är konstigt att stålblå försvann då den var populär på E46 och väldigt snygg. Andra färger verka hänga med i evigheter.

Keep Your Distance!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Visst är safirsvart snyggt, men man får inte vara alltför petig...som jag är. Minsta lilla o det syns, så är det bara. Silver metallic är minst lika snyggt tycker jag.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tvättrepor är inga problem så länge som man handtvättar. Dock så syns allt damm och ljus smuts omedelbart på svart. Likaså syns alla smärre repor tydligare, de som brukar komma runt dörrar och bagagelucka vid normalt brukande.

Det är himmelsvid skillnad mellan mina bilars stålblå och safirsvart. Men varje gång den svarte är rentvättad kan man överse med nackdelarna. En silver/grå metallic E60 är ser för tråkig ut och var inte tänkbart för mig.

/Mats
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Instämmer att Stålblå är en underbar färg ur bilvårdssynpunkt. Hade den på vår gamla E39a och den var otroligt lätt att hålla fräsch. Väldigt svår att repa och sumtsen såg men inte speciellt lätt. Både 325an och 540in är orientblåa. Även om det är otroligt snyggt så aldrig mer! Otroligt jobbigt att hålla snyggt/repfritt.

Tyvärr tycker jag inte att stålblå gör sig så bra på E46 men på E39an ser den riktigt bra ut.
Bild på vår:
Länk
Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.