AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.859

kan man bogsera en automat

Sida 1 av 2
Visa användare
16
plaep
523 IA -98
kan man bogsera en bmw med steptronic låda eller är det skadligt?
Juhas 530i
Lådan tar nog skada om du bogserar en längre sträcka, skulle inte rekommendera bogsering över... säg en mil, jag har fått för mig att bilbärgarna lyfter drivhjulen innan dom bogserar automatare.

Mvh
Juha
Os
5
Oskar_Ax
525i -93 E34
De borde finnas nån form av neutralläge i vx-lådan, så länge du väljer neutral så ska de inte vara några problem....mer än att man får stå på bromsen och slita som en dåre i ratten ;-)
sl
137
slhap
530Da Touring -02
om du kan bogsera med motorn igång så är det inga problem, annars pajjar lådan då det bildas tryck i den när den rullar, har man motorn igång så får du igång cirkulationen..

funkade på min gamla 325iax iaf..

my shit always works sometimes!
bi-em-dabbeljoo
Skall vara skadligt.
Ofta står det rekomendationer i bilens instruktionsbok.
Brukar ofta stå något i stil med under 30km/h max 5mil.

Nu är jag inte så jätteinsatt i hur det funkar, men det kan väl liknas vid att slira på kopplingen kostant på en manuell bil.

Någon som är säker på sin sak får gärna förklara hur trycket byggs upp och hur lamellerna bränns.

-Phil
Vad snabba alla är på att svara!

-Phil
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det skiljer lite beroende på vilken låda man har. På dom äldre automatarna så fick man inte bogsera en meter. Min 540 får man däremot bogsera 7mil om jag minns rätt. kolla i din instruktionsbok. Det står där.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Tror för övrigt att det inte hjälper att ha i neutral.

Motorn igång och neutral är troligtvis det bästa sättet. Men oftas bogseras väl en bil pga att motorn inte går.

-Phil
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Anledningen till att det kan vara skadligt är för att oljepumpen i lådan drivs på den ingående axeln från motorn. När man bogserar snurrar den utgående axeln plus diverse saker i lådan och eftersom motorn är avstängd fungerar inte smörjningen. På nyare lådor så har man tydligen löst detta på något sätt.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
16
plaep
523 IA -98
Tack så mycket för alla svar. Läste i instruktionsboken :p Står att jag får bogsera i max 70km/h och i totalt 150km. Bilen är en 523 ia -98 i fall någon annan undrar över samma sak. tack
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Klart att du kan bogdera en automat.
Det är andra tider nu vad det gäller utveckling.
OBS man får bara bogsera i 30km/t i Sverige.

MvH Bmw 4-ever
Be
8
Bema
BMW 540 94:a
NEEEJJJ!!! Automat-lådans oljepump drivs av motorn, är motorn avstängd OBS då finns INGEN SMÖRJNING till Aut-lådan. Bilbärgning krävs, dom lyfter alltid upp drivhjulen vid bogsering av bilar med Aut-lådor. man kan flytta bilen MAX 0,5-1 km i högst i max 20 km, men avrådes och sker på egen risk.
Hälsningar Bema
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Bema:
Om Bmw rekomederar själva att bogsering inte är skadligt under antal km/mil och vid max hastighet så är det ju inte farligt för automatlådan.
LÄS instruktionsboken! Det är inte stenålderslåder bmw använder sig av och dom är byggda FÖR att man ska kunna bogsera BMW med automatlådan. Kan tänka mig att lådorna från 80-talet får ej bogseras pga det du säger.

MvH Bmw 4-ever
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej Plaep

Har bogserat min automat, 523 A två gånger, ca 20 km vardera gången.
Trots att det står, i instruktionsboken, max hastighet 70 km/t max 150 km, så har jag endast bogserats i ca 20-30 km/t. Anledningen till problemen har varit att meken ej fattat vad problemet var med bilen vilket ordnade sig hos en annan mek. Men som sagt var, det var nu ett tag sen.
Det är nu ca två år sedan det hände och lådan är i det närmaste perfekt.
Dock tror jag att det är dags med oljebyte. Men det är en annan historia.

MVH KED
Be
8
Bema
OK, det är möjligt att vissa moderna lådor tillåter bogsering, men det är ju väldigt olämpligt att påstå GENERELLT att det funkar, normalt är det helt uteslutet.
Hälsningar Bema
Frågan gällde ju BMW Steptronic, ingen har nämnt nåt om generella råd ovan vad jag kan se. För övrigt så gör inga biltillverkare sina automatlådor själv, om Steptroniclådorna i BMW görs av t.ex ZF så kan man vara ganska säker på att ZF-lådor i många andra bilar också har samma lösning vad gäller bogsering. Man vågar nästan säga generellt att det går att bogsera (med begränsning) med moderna automatlådor.

FP
Be
8
Bema
OK, man vill ju bara inte att någon ska råka illa ut. Utan man får referera till sin Instruktionsbok helt enkelt.
Hälsningar Bema
Jepp, helt riktigt, boken bör man alltid konsultera i fall som dessa.

FP
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Någon som kan vara god och kolla vad som gäller för att bogsera en bmw e39 540 automat? fast bilen i sig är en alpina, men dem har ju samma växellåda.

tack
Enklast är att söka och läsa inläggen tidigare om bogsering och automatlåda/Steptronic.
Eller allra bäst kolla i instruktionsboken.
Ett av tidigare inlägg (från en instruktionsbok):

520i, 525i/X, 530i, 540i, 525tds
Bogseringshastighet: max 70 km/h
Bogseringssträcka: max 15 mil

518i, 525td
Bogseringshastighet: max 50 km/h
Bogseringssträcka: max 5 mil

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett kompletternade. till Bernas inlägg. GMs automater typ TH 400 är inga som helts problem att bogsera. (bogserat en Pontiac GTO-65 från 08- Örebro som ex tom i 90 km :) Chryslers automater kan man tom bogsera igång även gamla Volvos Borg&Warner automater.
Däremots Fords lådor C4- C6 mfl måste man lossa kardanen för att bogsera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.