|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte en 118i och den uppfyller min krav som bil till och från jobbet samt vanlig bruksbil. Skulle aldrig kunna tänka mig nåt annat än Bmw. Mina krav var i princip: 1. "Billig" i drift. 2. Vacker att titta på 3. Bmwkänsla 4. Hyfsat "pigg" Valde en hel del utrustning och har nästan allt utom skinn , navi och taklucka i övrigt maxutrustad. |
|
|
efter ganska exakt ett år och knappa 3000 mil i 120i -05 blir betyget både ris och ros. Bilen som sådan tycker jag är fantastiskt skön att köra (och åka). Låg ljudnivå och bekväma stolar fram - vet inte hur det är att åka bak. Bilen känns stor och gedigen att köra trots att den är ganska liten. Skön "strykjärnskänsla" genom kurvorna på landsväg och otroligt fin stabilitet i riktigt höga farter. Har inte några paket, utan plockade den utrustning jag ansåg nödvändig och behövde. Har bla sportstolar och det jag i sammanhanget saknar är att jag borde valt elektisk inställning med minne i nyckeln. Både jag och min sambo använder bilen och det är ett himla meckande att ställa in stolen vid förarbyte. (våra resp kroppsbyggnader är inte helt identiska...;-) ) Vidare ångar jag att jag inte tog backsensorer. Dålig sikt bakåt/snett bakåt. Riset gäller gnisslande bromsar och dåligt fungerande klimator, vilka föranlett sammanlagt 8 verkstadsbesök sedan februari 06. Kunskapen/servicekänslan hos verkstaden får inga höga betyg i min bok i alla fall... Vidare känns elektroniken lite skakig i bilen: I bland ställer tempen på AC'n om sig till 27 grader då man ändrar volumen på radion. Vidare kollade jag senast i förrgår kväll oljenivån under körning, vilken visade halv tank och "OK", vilket den indikerat på de senaste 1500 milen (har aldrig fyllt på). I morse och ca 15 mil senare indikeras det på att olja ska fyllas på....man undrar hur tom oljesumpen faktiskt är..... /Magnus |
|
Coupén |
Har en ganska välutrustad 130 och är otroligt nöjd med den. Inga som helst fel som har behövts åtgärdas på garantin. Första bilen jag äger där detta har inträffat så det känns som ett mirakel (har haft 6 nya audi och bmw totalt). Bilen är riktigt kvick, raka vägen upp i 250km/h. Vad gäller RFT-däck så tycker jag diskussionen är överdriven (har RFT på både sommar och vinter). 130n är mycket bättre på vägen i alla lägen än 330 coupé som jag hade tidigare både sommar och vinter (hade Michelin Pilot Sport II på coupén). Möjligtvis (?) hade den varit ännu bättre med vanliga däck men jag har inte funderat en sekund på att byta. Tycker att fördelarna överväger. Totalt sett den bästa bil jag ägt förutom att den är mindre än min X3 men det är ju ganska naturligt... |
|
På det hela taget mycket nöjd med min 120D. Har snart kört 11000 mil sedan dec-04. Bränsleförbrukningen är hyfsat låg och bilen kan vara riktigt kul på kurviga småvägar om man är på det humöret. Det jag ångrar idag är sportchassiet, 17" hjulen (142) och HI-FI prof tillvalen. Sportchassiet och hjulen är kul på småvägar, men jag åker 90% motorväg i ganska makligt tempo så idag hade jag satsat på lite mer komfort och lägre bränsleförbrukning istället. HI-FI prof låter hyfsat bra men är inte värt de 10 kkr extra det kostade. Prof Navigatorna är bra men igentligen sanslöst dyr med tanke på hur ofta man har användning för den. Sportstolarna är sköna och ger bra stöd men när man kör längre sträckor kan man uppleva att man sitter lite för fast, det blir lite svårt att röra sig. Det jag saknar är komfortaccessen, den fanns inte att beställa när jag köpte bilen. Tycker att dörrsidan och armstödet är lite väl hårt. Har nästan fått tennisarmbåge av allt körande :-) Sportratten är lite väl tjock för min smak men bättre än original i alla fall. Problem jag har haft: Bytt bromskivor fram 2ggr pga vibrationer vid bromsning. Båda styrstagen fram är glappa och skall bytas på garantin. Hjulagret vänster bak låter illa och skall bytas på garantin. Däcken bak blev nedslitna på mitten efter ca 4000 mil pga för högt däckdryck (ca 3 kilo). Vänster framdäck snedslitet, antagligen beroende på de glappa styrstagen. Ibland har folk svårt att höra vad jag säger i den inbyggda blåtands-handsfreen. Funktionen är inte alltid klockren när det gäller hanteringen av telefonen. Det kan hänga upp sig lite då och då UG500 vinterdäcken är ingen rolig upplevelse men det har vi ju diskuterat flitigt förut... /Leif |
|
|
Leif, lustigt att du har ett dåligt hjullager, jag har exakt samma fel (oljud vä bak). Ska bytas nästa måndag. Tror jag ska be att dom byter bägge, livslängden verkar ju vara programmerad, typ, min bil har gått 11.500 mil. Bluetooth-handsfreen har jag givit upp hoppet om, det är helt enkelt så usel ljudkvalitet i den att att jag helst inte använder den. Behöver jag nämna att min nya bil (320d E90, leverans v.43) inte är beställd med Blåtand... Hur upptäckte du att styrstagen är glappa, förresten? Jag har ett hittills oidentifierat 'klapprande' ljud i framvagnen, som mycket väl kan härröra från styrstagen. Är dom glapp ska dom fasenimej bytas på garantin innan den går ut! /// Gunnar E. |
|
Njuren |
Tror ni det kommer en facelift snart? BMW - i nöd och lust? |
| Kan tänka mig att det kommer komma en lätt facelift i samband med att 3-dörrars och caben kommer. | |
|
Gunnar, Det jag noterade var en kraftig snedslitning av vänster framdäck så jag bad Carlsson bil titta på och de kom fram till att strystagen var glappa. Tror att jag har en rätt konstig styrgeometri just nu för bilen är lätt nervös... Har inte märkt något direkt oljud från framvagnen. Däremot så trodde jag i min enfald att det malande oljud som jag har i cupén kom från det rassliga däcket men det var ju hjullagret. Man kanske skall ta och tjata till sig att de byte bägge, garantin går ju snart ut. Däcket är snart nere på corden och jag har nya däck som ligger och väntar men vill ju av naturliga skäl inte lägga på dem förren styrstagen är bytta och framvagnen är korrekt inställd. Tyvärr så får jag de inte dem bytta förren den 27 och jag kommer att köra 300 mil tills dess. Börjar bli lite nervöst... |
|
|
Har en 116i som jag kört ca 400 mil med. Är mycket nöjd. Använder bilen till jobbet och det är suveränt med en liten lätt bil med liten motor när man hamnar i bilköer som jag ganska ofta gör. BMW klarar fortfarande att bygga bilar för föraren enligt min åsikt. Jag sitter ofta med ett leende på läpparna och kör. Flera på forumet gnäller över den svaga motorn i 116, jag tycker det är orättvist. Man ska inte köpa en bil med 115 hk och tro att det är en raket. Min andra bil jag äger har 325 hk och tungjobbad koppling, hur kul som helst på långfärd men en pina i bilköerna på morgonen (förutom motorljudet). Min BMW har gått nästan 2300 mil och till/från jobbet snittar den 0,65 enligt färddatorn vilket motsvarar ca 0,67 uppmätt. Vägen till jobbet är växlande 30-50-70, lite rödljus och lite kökörning. För att nå den förbrukningen så anstränger jag mig för att köra snålt. Det enda problemet jag haft hittils är något knarrande ljud inifrån kupén bak i bilen i hastigheter mellan 50-70. Har inte hunnit kolla upp än vad det kan vara. Jag rekommenderar definitivt köp av BMW 116i. |
|
|
Har precis köpt en 116i -04 som ersättning för vår Citroën Xsara -02 som nu har gått 13300 mil och orsakat enorma verkstadsräkningar. Gjorde det ända rätta och köpte en BMW istället. Den har rätt mycket utrustning: Xenon, PDC, stora AC:n, hifi-paket, Advantage och Comfort. Jag är jättenöjd även om motorn är lite klen. Vi har den som andrabil och jag och hustrun turas om att ta den till jobbet som mest består av motorväg. Nu ska jag bara byta vår Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi mot en 520d Touring till våren så blir allt bra :-) /Gorban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.