|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Trivs du med bilen? Lever den upp till dina föväntningar? Vilket är det bästa resp sämsta med bilen? Skriv gärna mycke! :) BMW - i nöd och lust? |
|
Nja jag har nu kört 2500 mil med min 1 serie det är en 116i jag har just kommit hem från en bil semester i tyskland med den så jag har en del att säga 1. Den bästa bil jag ägt 2. Den har uppfyllt de kraven jag hade för bilkörning i sverige. Klart rekommenderad bil Det man ska tänka på som bliviande 1-serie ägare 1. Motor i 116i är tok för svag i backar och liknande som i tyskland och schweiz. 2. Man bör ta följande vid ny beställning: Dynamic+Confort paket, advantage paket, professional radio, 2 zons klimat anläggning, metallic lack. xenon ljus och det viktigaste en bra motor och den jag rekommenderar är 120d. Min BMW 116i Länk |
|
|
120d -05, uttagen 2004-12-01. Har kört den 10.000 mil hittills. Utrustning: 2-zons klima, PDC, belysningspaket, dimljus, Professional radio, Bluetooth telefonförberedelse, farthållare, multi-skinnratt, regnsensor. Xenonljus har jag inte, och saknar det inte heller - 1:an har bättre ljus än min förra bil, 325i E46 Coupe med Xenon..... En på det hela taget trevlig och bra bil, har inte haft några nämvärda problem (det enda som krånglat är Bluetooth, samt att jag fick 'falsk' varning för fel på elhissarna bak. Bägge löstes med uppgradering av mjukvara). Dieselmotorn är helt enastående - björnstark, pigg och hyggligt snål (även om min förra diesel, 320d E46 -99, gick snålare). Har dessutom kompletterat med en effektbox från www.mehrleistung.com, bilen blev en liten raket.. ;-) Chassiavstämningen är ganska fast, trots att jag inte har sportfjädring, och bilen går som ett strykjärn på slingriga vägar. Vinteregenskaperna är också imponerande, det ska till fyrhjulsdrift för att överträffa. Utrymmena är helt OK för mina behov, bilen sväljer förvånansvärt stora grejor med baksätet fällt (en diskmaskin t ex). Den största svagheten med bilen är faktiskt lätt att åtgärda - nämligen däcken! De originalmonterade 'punkteringssäkra' s.k. RFT-däcken är en katastrof. Stötiga, tunga, spårkänsliga, bullriga och trögrullade är dom, men BMW envisas med att man 'måste' ha dom eftersom inget reservhjul finns... Jag har skaffat BMW:s eget kit med luftkompressor och punkteringsvätska, M Mobility System II. Det är standard på Z3M, M3 och M5 bl a, så det bör duga på en 1-serie också. En annan liten nackdel är att baksätet är obekvämt på långfärder (i alla fall enligt mina passagerare, själv har jag aldrig åkt där). Utrymmet är väl OK, men själva sätet är obekvämt och bilen är lite stötig i baken. Sen finns det ett par små konstruktionsmissar, som dock går att leva med - bl a skymmer bakrutans överkant sikten i backspegeln om man är lång/sitter högt, indikatorlampan för torkarnas automatikläge skyms av rattkransen, och det droppar alltid vatten på sätet när man öppnar dörren i regnväder. I stort är jag dock mycket nöjd, men trots det kommer det att bli en 3- eller 5-serie när jag byter i höst - jag vill ha ännu mer komfort eftersom jag kör väldigt mycket långa sträckor. /// Gunnar E. |
|
|
Jag har en 120i -06, med dynamik,comfort och advantage-paket + xenon o larm. Har kört 1100 mil med bilen och är nöjd med den förutom att bilen varit inne och fått kopplingen utbytt. Till skillnad från föregående talare tycker jag att de orginalmonterade däcken är helt ok. Det gäller både sommar o vinterdäcken. Och jag kör ofta långa sträckor på snöiga och isiga vägar i värmland och i fjällen. Det bästa med bilen tycker jag är den låga ljudnivån och väghållningen. Motorn är hyffsat rapp och drar lite bensin. //Johan |
|
|
Johan, de originalmonterade RFT-däcken kan nog kännas OK, tills du provar en 1-serie med 'riktiga' däck. Jag lovar, det är något av en aha-upplevelse! RFT-däcken har två 'inbyggda' nackdelar, som troligen är oerhört svårt att kompensera för: Dels är däcksidorna (skuldrorna) väldigt styva (eftersom dom ska bära bilens tyngd vid punktering), dels är däcken flera kilo tyngre än motsvarande 'vanligt' däck. Resultatet är ett däck som har svårare att 'hålla ned gummit' mot vägbanan, inte tar upp ojämnheter lika bra, och ger högre ofjädrad vikt. Summa summarum: RFT-däcken är stötiga, bullriga, spårkänsliga, trögrullade och har sämre grepp. Vad jag tycker om vinterdäcken kan du läsa i den här tråden: Länk /// Gunnar E. |
|
|
Jag fick ett pris på 5900:- på GY UG 500 vinterdäck (på stålfälg), av min handlare. Det är väl ett ok pris med tanke på att det är RFT? Men som det känns nu så ska jag nog försöka få tag i N. HAKKA 4 och M Mobility System II (kan denna förresten stuvas undan på ett bra ställe i bilen?) Det blir nog några tusen dyrare, men det kanske det är värt.. ska dock fundera ett tag till. Gunnar E: Det var intressant att läsa om dina erfarenheter! |
|
BMW 528 |
Hej! Vår eller snarare min fru´s 116i med Sonora metallic är underbar att köra. Vi har hunnit till ca450 mil. Vi har använt bilen att dra hem en E28 på biltrailer och det gick hur bra som helst. Men om jag hade varit köpare så har jag nog valt en starkare motor 120 t.ex. Kanske för att man åker BMW 528 eller för att man gillar bilar med mer drag. men överlag kan jag rekomendera 116i. Vår är utrustad utöver Sonora metallic, Moire Anhtracit tyg, armstöd fram, farthållare, BMW fabriksmonterad dragkrok med avtagbar kula, Stereo BMW professional - klimatanläggning i kombination med advantage. Lm fälgar stjärneker 140. Kommer inte på nått mer just.i övrigt så får vi köra mer mil för att en ytterliggare sammanfattning om bilen och ägandet. Mvh Leif |
|
Gunnare, Det är möjligt att det är bättre utan RFT, men att det skulle vara en katastrof med RFT är väl ändå att ta i. Jag hade hakka 4 på min förra bil (330) och den var sämre att köra vinter med än nuvarande bil. Jag har inte reflekterat på att vägegenskaperna skulle vara sämre med denna typ av däck, förrän jag läst vissa inlägg i detta forum. Man upplever väl saker olika antar jag. Jag kommer iaf inte att byta däck och skulle heller inte rekommendera någon annan att göra det. Om inte annat så slipper man ju att åka runt med en kompressor och punkaspray. (har iof ingen aning om den är skrymmande eller inte). /Johan |
|
|
Även Michelin kritiserar BMW för valet av däck Länk RFT är dyrare, tyngre, försämrar bilens köregenskaper/komfort och ger en högre bränsleförbrukning. Detta är alltså fakta och inte subjektiva åsikter. Skillnaden på min förra Mini Cooper S mellan run-on-flat och vanliga däck kan endast beskrivas som himmel och helvete! |
|
|
Håller med Gunnar mfl. ang RFT-däcken, kändes som en smärre chock att få på sommarhjulen. Mina vinterdäck är inte av Runflat-typ, och bilen känns mycket bättre att köra med dom (dock kan man undra hur dom har tänkt sig man skall bära sig åt om man får punktering på vintern?!) Annars är jag väldigt nöjd med bilen, har rullat problemfritt 750 mil, dock blir den ganska törstig i hög hastighet. En sak är jag undrar över är hastighetsmätarens felvisning, den verkar stor redan relativt låga hastigheter, jämfört med GPS. Mitt exemplar toppar lätt 215 km/h mätarfart vilket motsvarar 200 i verkligheten. BMW CS #5139 |
|
|
130i, -06, Alpinvit såklart! Utrustad med Komfort+Dynamic samt Stora klima+Bi-xenon-ljus Kört 1200 mil, måste säga att jag är supernöjd! Jag köpte inte bilen för att jag behövde ett stort baksäte/bagageutrymme, därför är det ju ingen idé att kritisera en sån sak. Jag köpte bilen för den brutala körglädjens skull och jag kan ärligt säga att vill man ha mer körglädje så får man betala väldigt mycket mer pengar. Sammanfattat en "nästan" sportbil till ett pris som en vanlig V70. Jag har ännu inte haft några problem med bilen. Tycker att RFT-däcken är helt okej vid vanligt användande (förutom priset!) men har en annan uppsättning däck och fälgar för banåka. Ska man klaga på något så får det väl i såna fall bli bensinförbrukningen, jag har snittat ca 1.15 l/mil sen köpet, men då ska tilläggas att det är inte så mycket snäll landsvägskörning. Dock tycker jag det är svårt att komma under litern vid motorvägsfart, så 0.92 l/mil blandad körning är nog väldigt väldigt optimistiskt! |
|
|
alpinvit130: Har du inga bilder på din vita 130? Låter väldigt trevligt nämligen. |
|
|
Som jag sagt tidigare - RFT-däcken känns ganska OK tills man kört bilen med 'riktiga' däck! F.ö. kan jag hålla med J.L. om mätarens felvisning - den är ganska stor, men linjär. Jag har kollat med GPS:en, vid 120 visar mätaren 6-7 km/h för mycket. Jag kan också meddela en färsk toppnotering - väl förbi 240-strecket (tror den slog i botten) gav 233 km/h på GPS:en. Det kändes som det fanns ett par-tre km/h till att hämta, men jag var tvungen att kliva av pga trafik. Inte illa för en 2-liters diesel..... ;-) /// Gunnar E. |
|
|
jag kom upp i 213 på GPSen i nerförbacke på autobahn med min 116i förresten är hastigheten på en GPS den rätta? Min BMW 116i Länk |
|
|
GPS:en visar exakt fart, men med viss fördröjning eftersom den visar medelhastigheten mellan två (eller flera) positionsmätningar. Lite olika upplägg beroende på mjukvaran i GPS:en, men det brukar vara 1-2 sekunder mellan positionsbestämningarna. /// Gunnar E. |
|
|
DonAmir: Hur mycket visade din hastighetsmätare när du enligt GPS körde 213 km/h? BMW CS #5139 |
|
|
Hastighetsmätaren stämmer inte i så höga farter, E91 330i visade 260km/h och fartspärren hade inte slagit till så ganska mycket diff faktiskt. |
|
|
Om jag minns rätt säger EU-normen för hastighetsmätare att tillåten felvisning är -0 - +10%, dvs mätaren får inte visa för lite, men får visa upp till 10% för mycket. Mina BMW-bilar hittills har varierat mellan +2% och +8% felvisning, de flesta ganska linjärt över skalan. Dvs visar den 5 km/h för mycket i 100, så visar den 10 km/h för mycket i 200. Min 120d visar 105 i 100 verklig fart, 126-127 när det går 120, och 211-212 när det går 200. Allt kollat mot GPS. Och som sagt, 233 km/h på GPS:en var ca 245 på mätaren, men då tror jag den var i 'botten' (skalan går till 240). /// Gunnar E. |
|
|
den var lite över 220 tror jag... men som sagt det beror ju mycket på din GPS mottagare den jag har är rätt känslig med 32 kanaler normalt är det ju typ 12 i bilar och sånt Min BMW 116i Länk |
|
|
DonAmir, du har säkert en alldeles utmärkt GPS-mottagare, men faktum är att några 32 kanaler har du aldrig nytta av. I bästa fall 'ser' GPS:en 6-7 satelliter på våra breddgrader, så fler kanaler än så i mottagaren ger ingen fördel i precision. /// Gunnar E. |
|
|
nja jag har haft som mest 8-10 stycken satelliter. Min BMW 116i Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.