AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.194

Den låter som en Diesel

Sida 1 av 2
brimba
Hejsan, jag har en fråga, köpte nyligen en bmw 318is -91, när den är kall så låter den som en diesel, någon som har en aning om vad det kan vara?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Gäller det en kort stund efter start?
Om det är på det viset, är det garanterat fel på lyftarna.
Sitter små "kolvar" som hydraliskt justerar ventilspelet med hjälp av oljetrycket.
Säljaren borde vetat om detta, så försök få ut lite ersättning av honom. Lycka till!
brimba
japp det gäller en kort stund efter start.. hmm ska ringa till honom då, vad kostar det att byta tror du?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har faktiskt ingen aning. Men under hundralappen styck har svårt att tro att de skulle kosta.
Så får du ju ta det gånger 16st.
Har du dessutom riktigt otur kan du åka på att byta
kammar och vippor också. Inte roligt!
Stå på dig om det inte var allt för länge sedan du köpte bilen. Lycka till som sagt!
brimba
Hej, jag köpte bilen för precis 1 vecka sedan, nu blir jag arg!
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
hej! pröva att byta olja först innan du river, de kan bli tyst då, dålig olja = mycke slammer, grundar detta på att antal Oplar jag ägt som i de flesta fall blivit tyst efter ett olje byte (Adam Opels ventilorkester)Mvh L
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Måste få göra ännu ett inlägg.
Bry dig inte om att byta olja, även om det kanske skulle hjälpa ngt.
Motorn skall inte låta på det viset, så är det bara.
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Min 323a låter lite som en disel på låga varv den med.. men det försvinner när man drar på lite =)
brimba
så vad tycker ni att jag ska göra då? kan jag kräva den förra ägaren på pengar?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!
Ja det tycker jag att du skall göra.
Vet inte vilken rätt du har att få ut ngn ersättning.
Ring allmänna reklamations nämnden och hör med dom.
Det är ju ett uppenbart fel, så han har nog svårt att
försvara sig.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Detta är ju faktiskt ett vanligt fenomen på dessa motorer med hydraliska lyftare. Om det rör sig om några sekunder som den knackar så är det ju inget att bry sig om, det gör ju nästan alla dessa med några mil på nacken. Sen går det ju faktiskt att fixa dom också. Ta ur dom, värm dom och pressa ihop dem med t.ex ett skruvstäd. Då får man ut skiten (avlagringar av gammal olja) ur dem. Jag gjorde så med mina men slarvade dock så problemet återuppstod efter 500mil. Min knackade tills den är halvvarm eller tills jag har varvat upp den rejält (får då upp oljetrycket snabbt). Nu knackar den bara ibland och inte alls lika länge.

Men det är väldigt dålig stil av säljaren att undanhålla det, det skulla jag aldrig göra. För övrigt så går lyftarna på mellan 150:- till 200:- styck beroende på vart du köper dom (ej på bmw).

Prata med säljaren och testa med att byta till en bra olja som rekomenderas mot sådant här. Tunn, Tjock? Jag vet inte vad som är bäst mot detta, men någon annan här vet säkert. Är det en gammal och dålig olja i din motor så kan det faktiskt räcka med ett byte för att få tyst på den. Men att det knackar de första sekunderna innan motorn fått upp trycket går nog inte att göra så mycket annat åt än att byta lyftare. Dom skall ju hålla trycket även när motorn är avstängd - vilket dom sällan gör efter 15000 mil.

Lycka till / Jocke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du köpt bilen hos en bilfirma så borde du kunna få reparationen utförd av dem, om det rörde sig om ett dolt fel. Kontakta konsumentombudsmannen i din kommun.

Är bilen privatköpt kan det nog bli knepigare.

Lycka till!
brimba
tack för all hjälp, ska först pröva att byta olja och se vad som händer...
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
jag bytte olja i min på verkstad. och efter det så har den börjat knacka vid kallstarter, slutar dock efter typ en sekund. Vad är felet?

King of the road
Vet någon av nån olja som är bra för att få tyst på lyftarna? Helsyntet? Viskositet?
->brimba!

Det är garanterat kamkedjesträckaren som är dålig.
En ny kostar ca 400kr hos BMW och den tar 5 min att byta. Jag hade samma problem med min iS - 90.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Att den tickar i en sekund efter start är helt normalt. Lyftarna måste helt enkelt få upp trycket. Detta kan variera lite beroende på vad man har för olja. Inget att bry sig om.
brimba
jasså du tror att det är kamkedjesträckaren... hmm det har jag inte hört nå om förut
obbe
brimba: tänk på att du har köpt en bil som är 11 år gammal och säkert har gått rätt många och hårda mil... Att förvänta sig att allt ska vara ok då går inte! Har du köpt bilen av en privatperson så kan du nog inte vänta dig ersättning om han inte är mycket snäll. Fanns felet när du köpte bilen? Varför påpekade du inte det då och försökte pruta? Att ringa och kräva pengar för en "struntsak" är nästan lite löjligt
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Näst intill alla bilar med hydrauliska lyftare knackar någon sekund. Som någon sa kan det avhjälpas med ny olja, men det däremot kanske är svårt att få ut av säljaren. Det går ju faktiskt att se hur dålig den är när man köper bilen.....

Inget att oroa sig för i vilket fall som helst.

Mvh
Anders S.
Ka
85
Kalle
330ci -00
Håller med RSA, kedjesträckaren är en mycket trolig orsak till diesel ljudet.

Felet finns beskrivet på många sidor,här är en nyttig länk som beskriver hur man byter.
Länk

/Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.