AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.782

Letar en fin E-39 , har div frågor

Sida 2 av 2
Ja som sagt...jag tycker det där med steptronic verkar lite fränr , men samtidigt så låter det som OM det skulle gå sönder så blir det dyrt som fan ?

Billy /// Kattmannen
Säg nåt som är billigt när det går sönder på bilar...) Generellt är tillförlitligheten och hållbarheten bra på automatlådorna.

FP
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Jag har lite synpunkter på valet manuell-automat. Automaten är högre växlad så ligger du på 120 är motorvarvet ca 500 RPM lägre än på den manuella lådan. Jag saknar stort en 6:e växel på min manuella. Kör man mycket motorväg tar det ökade varvet ut den lilla soppabesparingen så jag tror medelförbrukningen skiljer sig marginellt.

Själv har jag provat både steptronic och manuell innan jag valde min bil. För mig var valet självklart manuell låda även om jag tycker Steptroniclådan fungerar kanon. Enligt mig så får man en klart sportigare känsla i bilen, speciellt i kombination med sportchassie. Snabbare eller ej låter jag vara osagt. Vissa gillar automat andra inte. Själv har jag svårt för automaternas benägenhet att växla upp "för tidigt" och använder man sportläget så tycker jag å andra sidan att den ligger kvar för länge på låg växel.

Hur som helst, en E39 med automat, 16" och normalchassie är en grym glidare med potential. Likadan bil med sportchassie, manuell och 17"-18" är en best. Helt olika karaktär.

Blev långt...
billy

Din inledande fråga svarar jag på och hänger inte på Växelåde diskussionen.

När du kollar bilen så ta god tid på dig, stressa inte. Jag hade själv ett litet helvete innan jag hittade min E39 528.

Man ringer på privatannonser och det är en Peter som säljer står det. Mannen som svarar bryter och heter absolut inte Peter och säger sig vara "hemma handlare" Sådana skulle jag rekommendera att du aktar dig för.
Alla deras bilar är "bättre än nya". Du kanske får göra som jag, kolla in 10-20 stycken bilar innan du hittar rätt.
Använd förnuftet, det kommer du långt på.
Själv blev jag överlycklig när jag hittade min pärla och fick Bryton Magick 18" på köpet.
Ibland skall man ha tur.

Automat eller triptronic är ju en smakfråga. Jag har själv manuell låda men skulle gärna se min nästa E39:a med Triptronic. Det är ju lite gammeldags att veva runt med spaken själv när någon annan kan göra det åt dig.

Sen skulle jag vilja kritisera prestandan i 528:an som inte är så fruktansvärd som några påstår. Själv skulle jag klassa 528:an som ett motorvägslok med moderat prestanda. Detta är knappast någon bil som man gasar med mellan rödljusen.
Jag är så nöjd med min e39:a att jag kommer att sälja den till Våren 2007 och köpa mig antingen en Alpina B10 eller en 5M.
Helt underbar bil helt enkelt, jag älskar den.

Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Inte fanns väl e39 med något annat än steptronic och manuella lådor?

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
självklart!!! fel av mig

Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.