AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.781

Letar en fin E-39 , har div frågor

Sida 1 av 2
Som sagt jag letar i första hand efter en fin E-39 528i , för ungefär ca 70-75000 kr....
Men jag vill ej ha automat !
Och tyvärr så är , eller har många "steptronic" vad är det mer exakt ????? Dvs hur fungerar det , hållbarhet ?

Vad annars så behöver man se upp med på dessa maskiner ?

Billy B10 , Alpina CS
Länk
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej Billy,

Steptronic: Automatlåda som du även kan växla manuellt med. En trevlig låda faktiskt. Min växlar mjukt som sammet.

Att se upp med:
1. Rost i motorhuv, baklucka och vid tanklocket.
2. Glapp i vattenpumpen är ganska vanligt fel på dessa. Ta tag i fläkten (se till att motorn är KALL) och känn efter som det är glapp. Är det glapp så bör den bytas omgående.

Här kan du läsa lite mer om beg.köp av E39: Länk

MVH

JoMu
Ok...detta med lådan låter ju lite spännande...
Är det en hållbar variant....
Hur växlar man när man växlar "manuellt" med den ??

Billy /// Kattmannen
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Du för växelspaken till vänster, då kommer du in i sportläget, för sedan att sedan komma in i manuellt växelläge måste du föra spaken uppåt (högre växel) eller neråt (lägre växel) en gång för att börja växla manuellt.

Detta är min andra BMW med automatlåda, föregående dock utan steptronic.
Steptronic är helt suverän, man har automat när man vill och manuell när man vill det. Kan det bli bättre ? Varför köpa en manuell när man kan köpa steptronic och ha båda valmöjligheterna ?

Har aldrig haft problem med mina automatlådor, växlar mjukt och går tyst plus att man slipper sitta och röra runt med spaken hela tiden. Kan inget annat än att rekommendera steptronic !

MVH

JoMu

Men den saknar kopplingspedal helt och hållet va ?!?

Billy /// Kattmannen
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Japp.

Har själv kört en 325Ci med steptronic, min fars. Det är inte ofta man växla "manuell" då det inte alls är samma känsla som en vanlig manuell. Automaten fungerar fin fint och man trivs bättre med den, kanske första veckorna man har inhandlat bilen, då kanske man växlar lite "manuellt".

Annars är steptroniclådorna hållbara och väldigt bekväma.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Använder "manuell" ibland när jag vill dra ut ordentligt på växlarna, då växlar den vid rödmarkeringen. BMW har lagt in en "idiot Failsafe" så det är svårt att kalla det för manuell växling, Lägger du i 1:an o ger järnet så växlar den vid rödmark. även om du inte rör spaken.så det blir nåt mellanting.
Men visst kan det vara kul och visst får man en lite bättre kontroll över lådan.
Glöm bara inte att för att få i 5,an så måste du antingen putta i spaken eller fälla den till "standardläget.Sport o Man. funkar bara på vxl.1-4
/Göran

Min bil
Länk
Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Jag har steptronic på min bil och det går att växla till femman när man kör manuellt läge på lådan...
Att växla i manuellt läge blir aldrig som att växla med manuell låda då den inte växlar direkt när du ska växla. Men det e ju en underbar låda som fungerar klanderfritt och växlar mjukt och skönt i alla lägen...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför sitta och manuellpeta i en E39 jag förstår verkligen inte det. Känns fruktansvärt stenålders med manuellväxlade personbilar.
Därför att det är roligare kanske ?

Billy /// Kattmannen
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stenålders är nog till att ta i, det blir så mycket roligare att köra med en riktig låda, trodde inte Z3M´en gjorde med automat, men jag har kanske fel.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
9
belzeb
520i -89
billy: Jag tycker steptronic är roligare. Framförallt lämnar du alla manuella 528i efter dig med nissar i som tror att de är racerförare. Ta o låna en sån någon dag innan du begår några misstag.

Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Billy:
Det skulle vara intressant och höra vad det blev till slut: Steptronic eller manuell. Ta och provkör en steptronic så fastnar du säkert !

MVH

JoMu

"Det är bättre med Parkinson och spilla ut halva groggen än Alzheimers och glömma var man ställde den."
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Helt klart roligare med man låda tycker jag.
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
belzeb.
Om du tror att du med en steptronic låda kör ifrån en med manuell låda då har du nog alldrig provat. Rent tidsmässigt så kör jag ifrån en 528 med steptronic med min 523, även om det är precis och jag måste växla perfekt. Det är ju fördelen med en steptronic låda, den vet när den skall växla.
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
En annan synpunkt är att automatlådorna drar kraft från motorn för att jobba och förutom att bilen blir lite slöare så märks det när man skall tanka. Min röst går till den manuella lådan!
Visa användare
9
belzeb
520i -89
Smerto: Jag tror att man ska ha GOD vana av tävling innan man kan åka ifrån en likadan bil med steptronic låda. Inte nog med det, utan man ska också riskera att i all hast göra något fel och sabba sin låda. Nja, jag är benägen att tro att de som påstår att manuell låda skulle vara roligare har inte provat steptronic. Hur vet jag det? Jo, jag var själv likadan. Ända tills jag provade.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag vågar lova att man måste vara en fantastiskt dålig förare för att en Automat ska vara raskare än en manuell, även om vi bortser helt från att själva växlingsmomentet tar längre tid med en automat så snor automaten fortfarande en hel del mer effekt från motorn som gör att den blir mindre rask än motsvarande manuella bil.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Fördelen då men en Automat är att man slipper växla när man sitter i tät kö och stadstrafik, och det kan vara lite bekvämt.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Manuell låda är utan tvekan kvickare och snålare men trots det så har jag steptronic i båda mina bilar. Att växla manuellt med steptronicen är kul första dagarna, numer är det sällan man är inne i det manulla programmet och rotar. Enda gången jag uppskattar det manuella läget är när man kör på små kurviga landsvägar och är ensam i bilen ;)

Det jag observerat är att nyare steptronic är snabbare vid uppväxling i det manuella läget. Märkte stor skillnad mellan min fd 540 (11/1999) och min nuvarande 530 (08/2001).

Som automatlåda är den utmärkt och smeker i växlarna och i daglig körning så saknar man sällan en manuell låda.

___
//Ulf
Mycket fördommar här...) Det har hänt en del med automater de senaste åren, man kan inte gå på gamla sanningar. Kraftförlusten har minskat, lock-up tar bort skillnaden i bränsleförbrukning osv. Att kunna komma ner under 0,8 vid landsvägskörning och under 1 liter vid stad/blandat är inga problem alls. Så var det inte förr men så är det nu, det finns även modeller som faktiskt sprintar snabbare med automat än manuell, bl.a nån BMW om jag inte misstar mig.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.