|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
High pressure betyder väl bara att kopplingen tål högt tryck, inte att den passar på högtryckssidan. Jag har fyllt två bilar genom högtrycksporten men då måste motorn vara avstängd och systemet kallt. Sedan vände jag burken uppochner och då rinner det över i vätskeform. Värmde dessutom burken lite med varmluftspistol :) Anledningen var att jag inte kunde hitta lågtrycksportar! (Sharan och Galaxy) Men då kan man inte tömma burkarna lika bra som om man kör via lågtrycksporten. /Mats J |
|
|
OK, om båda kopplingarna är märkta lika så förstår jag. Vid avstängt system och balans (någon minut efter att man stoppat kompressorn) så är det helt riktigt samma tryck överallt, på båda portarna osv. FP |
|
|
Fyll alltid på vid lågtryckssidan om du har engångsburkar att fylla systemet med. Trycket är högt på denna sidan vid arbetstryck och kan vara det en tid efter att ac´n är avstängd. Fyll på vid lågtryckssidan och mät arbetstryck på högtryckssidan. Vid påfyllning sätter man på bilen och ac så fylls allt upp lättare. Kopplar man in en engångsburk på högtryckssidan kan burken explodera, av det höga trycket, i handen. Och som jag tidigare har skrivit, husvagnsgasol fungerar utmärkt i r134 system. Fungerar fortfarande bra efter några år. I Australien de använder mycket gasol i r134 system och dom använder väl ac rätt flitigt.. Bensin och olja är bra mycket faligare i brandsynpunkt. Flytande och brinner kraftigt och länge. |
|
|
Håller på att felsöka en bil, behöver lite tips... - HC är påfyllt (var i princip helt tomt i systemet innan) - Kompressorn startar Men ingen kyla..? |
|
|
Tjena. Har du provtryckt vakumsugit och fyllt rätt mängd gas (antal hg)? Redan vid -20% gas så försvinner kylan. |
|
|
Nej det har jag tyvärr inte, tog en chansning eftersom jag inte har utrustning till det. Systemet ligger på 750 gram, jag fyllde det i omgångar och testade kylan emellan. Med en temperaturmätare har jag noterat ett par grader lägre temperatur på luften till kupen med AC påslagen, men i praktiken märks det inte. Har googlat på bilens AC system och det har ett stryprör/"orifice tube", som tydligen kan sättas igen med åren och orsaka liknande symtom, annars verkar det inte finnas så mycket som kan fela... |
|
|
Fyllde med vad ?? är det R134a och stämplat 750 gram så är det 750 gram R134a om systemet var helt tomt, är det HC som envirosafe så är det ca 40% (42% närmare exakt) av vikten eller 315 gram - vägde du flaskorna före och efter ?? - ingen hörbar läcka ?. --- Om det är en orifice-system så får du följa rören som går in igenom torpedplåten ut mot motorummet och den smalare röret har förmodligen en eller flera skarvövergång någonstans på sträckan till torpedplåten och där brukar det gå från jummet till ganska rejält kallt på några cm sträcka på var sida om skarvövergången. Där har du din orificer. även om den bara skulle släppa igenom bara lite så är det en stor temperaturskillnad före och efter orificern. stannar kompressorn då och då (bör göra då det sitter en lågtryckspressostat som stanna kompressorn om det blir för låg tryck - antingen för att det är kallt eller brist på köldmedie på sugsidan. Om den snurrar på utan tendens att stänga av och du inte hittar någon rörsträcka som blir kall plötligt efter längden, så kan det vara så att din kompressor är kaputt. har du kollat att kompressorn snurrar - att mittaxeln på kompressorn snurrar alltså. är den elektronisk styrd (elkontakt i baken på kompressorn). Blir det någon värme på kompressorn eller på en av dess rör ut medans den arbetar (var försiktig - massa remmar och annat som rör på sig) Är det en modern sådan utan magnetkoppling och med en sladd sittande i baken, så titta om centrumbulten verkligen snurrar - om dessa körs utan köldmedie även en kortare tid så tenderar dessa att skära tämligen snabbt (oljan pumpas ut kompressorn och ingen köldmediegas blåses tillbaka oljan igen) och då går ett antal ekrar av nära centrumen av remskivan så att remskivan kan snurra fritt fast kompressorn är skuren |
|
|
Där sa du något, sist jag fyllde en annan bil hade jag R134, men till denna bilen hade jag en butan/propan blandning (Biltema gasol)... Hade någonstans i bakhuvudet att det skiljer i densitet, men visste inte att det var så stor skillnad! I glädjeruset av att kompressorn startade glömde jag av detta helt och tankade i full vikt med HC-blandningen. Dock fyllde jag i stegvis, och kände ingen märkbar kyla i början/mitten av fyllningen heller. Bilen är från -95, så det bör vara en av/på kompressor. Får kolla igen om kompressorn fortfarande går, antagligen inte. Men detta förklarar varför kondensorfläkten nu startar direkt när tändningen är på, systemet är väldigt överfullt. Tyvärr ligger min grenrörsmätare och tomtuber på annan ort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.