|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej, Hittade en mycket intressant länk när jag surfade runt här om dagen Länk . Här beskrivs hur man kan topfylla AC system med Gasol (HC). Detta bör vara hör intressant för lite äldre bilar med AC då man inte behöver konvertera ac:n. Men frågan är om detta verkligen kan stämma?! | |
|
Mycket intressant läsning i alla fall. -Phil |
|
|
Jag har beställt R134a på burk via Amazon.com, som är till för just detta ändamål. En "sprejburk" med rätt nippel som man trycker i (top fyller) systemet med. Meddelar resultatet när jag fått hem den :) Kostar typ 250:- inkl frakt, så det är betydligt billigare och enklare än att åka till AC-verkstan som alltid ska renovera hela bilen så fort lite gas saknas. |
|
|
Med gasol !!!!!!!! Vad händer då om man skulle smälla med bilen ????? Billy aka Kattmannen |
|
| billy: Se bara till att ha grillkorv med dig och gilla läget :-) Vad skulle kunna hända som är så mycket värre än det som kan hända med bensinen och andra vätskor i bilen? | |
|
Jo...men man måste väl ändå använda skallen.....Gasol !?!??! Jag skulle iaf inte vilja (om man nu skulle krocka) med en annan bil som har ac systemet fyllt med gasol..... Billy /// Kattmannen |
|
| Är väl inte värre än att krocka med en husbil med gasol? | |
| billy : Vad är det som skulle göra det så mycket farligare att krocka med en bil som har systemet fyllt med gasol jämfört med en som har fyllt med annan gas då? | |
| Ni kan fylla med hur mycket medel som helst, men det gör ju ingen verkan om ni inte tättar och trycktestar systemet efter det troliga läckaget. | |
|
GE: Vad som är farligare är ju att gasol gillar gnistor och eld betydligt mer än till exempel AC-gas (tetrafluoretan r134a) som ej är brandfarlig. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack...Johan E.... Billy /// Kattmannen |
|
| Dubilidu: I mitt fall så gäller det en Hyundai Atos(urk) från 2000 som rullat 3000 mil, AC'n fungerade när vi köpte den i vintras så det är nog bara ålders läckaget som är problemet, därav påfyllnings burken för min del. Skulle det mot förmodan inte funka får man väl åka in till en verkstad men 250:- är rätt överkomligt om det inte skulle funka :) | |
|
PS. skulle nog inte kunna tänka mig att hänga på "sprejburken" på min M bil. Då blir det AC-kunnig vekstad :) |
|
| I länken tar de upp just brandfarlighet och gasol, intressant läsning.. | |
|
*Jag använder "top up" metoden dagligen vid mina prover. Det finns en massa att tänka på, och jag är långt ifrån expert. bl.a. att: Fyller man för mycket (du vet ju inte hur mycket som har läckt ut), försämras kylprestandan avsevärt, speciellt på tomgång. 20-50g räcker för att få ett par graders stigning i evap-ut-temp. Kan inte dela med mig kurvorna från prover, men vid en viss gräns efter rek. fyllmängd, går det snabbt till sämre. När man fyller, måste kompressorn gå för att dra in mediet, vilket medför att olja kommer att "centrifugeras" ut i slangen/burken. (det kanske finns backventil?) Kompressorn kan skadas om den får i sig vätska, den vill ha gas, varför man bör fylla sakta. Osv. men visst går det att "toppa upp", dock inte rätt metod alls, speciellt om det läcker ordentligt! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Självklart menar jag att: Om man inte vakumsuger, utan pyttsar i lite till, brukar det behövas att man kör kompressorn på låga varv.... inte annars. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Tackar för tipset :) Min plan går ut på att fylla på lite åt gången tills kompressorn startar och det börjar komma kyla. Om bilen går på tomgång medans man pytsar i lite åt gången och väntar en stund för att se om det blir någon kyleffekt och sedan pytsar i en "dutt" till för mamma så borde det inte bli för mycket tryck hoppas jag. |
|
|
För den som inte visste det så innehåller varenda kyl- och frysskåp som köpts dom senaste 5-10 åren eller mer isobutan (eller ngt liknade) som köldmedium. Isobutan är i princip samma som gasen i cigarettändaren så släck för säkerhets skull cigaretten och annan eld när du befinner dig i köket. Per L |
|
|
Butangas har börjat användas i vitvaror men knappast för 10 år sedan. Problemställningen ovan är snarare att man inte kan ta en gas, t.ex gasol, så där godtyckligt och toppa upp med i ett system som redan har nån form av annat köldmedia, freon osv. Risk för haveri på anläggningen är överhängande och risken för brand/explosion finns också men den är säkert lika stor för t.ex bensin och sprit som redan finns i bilarna. FP |
|
|
folke: Jodå, det har visst funnits isobutan i kylskåp länge! Jag jobbade själv på Electrolux tom 1994 och då hade vi sedan "flera år" börjat fylla kylar och frysar med isobutan. Visserligen till att börja med bara till dom som efterfrågade det. Tyska kunder var dom första som efterfrågade miljövänligt köldmedium! Per L |
|
| Man måste ju beräkna att ett tätslutet AC-system i en bil rymmer ca 500gr gas och en husvagn/husbil med normala två flaskor P11 rymmer 22000gr gas... Med slangar och rörkopplingar o.s.v... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.