AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
80.906

Fylla AC själv med HC!

Sida 4 av 5
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Japp det skall till ström, det sitter en koppling inne i remskivan som aktiveras med ström. Tryckvakten känner av trycket i systemet och startar inte kompressorn om trycket är för lågt.

/Mats J
z_
7
z_smurf
318, 96
320, 97
Har testat att koppla 12 volt till den, det händer inget.
Misstänker att kompressorn är sönder på flera sätt.. dels att den läcker gas, dels att kopplingen inte drar.
Hej
Någon som har koll på vilken som är lågtryckssidan?
Länk

Är det den lilla med svart hatt? eller den blå större på kompressorn?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det borde vara 1:an som är lågtrycksporten - den ska vara mindre/smalare än högtrycksporten, 2:an är antagligen högtryckssidan, 3:an är nåt helt annat.

Om du ska fylla själv så köp dessa 2 mätare:

Lågtryckssidan: Länk

Högtryckssidan: Länk på baksidan av detta paket finns en mycket bra tryckdiagram för att få en ganska exakt fyllmängd - lägg dig absolut inte över dessa tryckrekommendationer, ett överfyllt system kyler sämre och sliter mer.

Länk

Mvh
Den större 'tryckluftnippeln' är högtryckssidan (märkt H eller D) och den mindre 'tryckluftsnippeln' är lågtryckssidan (märkt L eller S)

när man gick ifrån 1/4" acme uttag - som är vanligt inom fasta kylanläggningar (och R12 system i bilar) så satte man större nippel på högtryckssidan just för att få en snabbare fyllningstakt inom bilproduktion, var det tänkt.

uttagen är nära identisk med tryckluftsnabbkopplingar förutom allt är uppskalat till större storlek och sugsidans mått har ökat 1 mm och trycksidans mått har ökat 2mm i diameter gentemot tryckluftsnippel.

Den tredje skruven kan jag tänka mig är en serviceport in till kompressorn typ för oljekoll och påfyllnad (systemet måste göras trycklöst först som du märkte) - eventuell kan det också vara en övertrycksventil/sprängbläck i bulten i de fall systemet blir väldigt övertrycksatt typ stopp innan kondensorn - normalt skall kondensorn med ledningar kunna rymma hela köldmediemängden och lite till

---

hur menar du att det läcker - olja runt axeln eller... - tyckte bilden på kompressorn såg ganska torr ut (oljefri). Angående kopplingen - kolla att spolen är hel övh. (drar ström) och att dess anslutning i andra ändan verkligen är jordad. köp en multimeter för ett par hundringar om du inte redan har gjort den - sådant underlättar felsökningen mycket. När kopplingen drar så skall det klappa till ganska ljudligt.

Nr. 3 är en säkerhetsventil (sprängbleck) som löser ut vid för högt tryck innan skiten sprängs i bitar. Bra när t.ex högtrycksvakt eller annat inte funkar eller när den lille hemmamekaren laborerat för mycket.
Ärligt talat så bör man vara rätt försiktig med system som jobbar med höga tryck och med komprimerade gaser osv. Det kommer sällan fram i trådar som dessa. Det finns en anledning till auktorisering för t.ex anläggningar som dessa, och det är inte bara av miljöskäl.

FP
var hittar maqn en snabbkoppling till lågtrycksidan `?
Länk
p9
41
p911
BMW 525-94
Om man nu ska garagefylla sin AC finns det ett kalas medel samma som är i systemet från fabrik det enda som saknas är 50 ml kompressorolja.
Biltemas kylspray är R134 utan smörjmedel.
Har själv fyllt med detta och är nu inne på andra året som den funkar kalas.
Innergängan i uttaget har jag för mig var M8x1 och ca 8 mm långt. Gör en avsats för O-ring så att den tätar mot innersidan av nippeln när bulten eller vad du nu använder börja öppna ventilen - givetvis får du borra ett hål rakt igenom, men borra lite snett så att du inte prickar centrum där ventilnålen sitter...

(med den vanliga turen så är det en av får tillfällerna då man verkligen lyckas borra i centrum...)

Sett andra beskrivningar där man stoppa in lämplig pryl en bit in i slangen (tex en på gummi strippad däcksventil med till en del utskruvad nålventil så att den inte tätar bakåt) och låser fast med slangklammer och därefter kränger man på nippeln (med annan slangklammer lagom hårt åtdragen) tills prylen inne i slangen öppnar ventilen - då drar man åt slangklammern ordentligt kring svulsten på utsidan av nippeln. Om slangen skulle vilja krypa iväg för att man inte dragit åt så får det verkan att den stänger ventilen i nippeln - ha inte onödigt grov och lång slang som slukar mycket gas - ha en kulventil ganska nära anslutningen och öppna den bakåt först när allt är OK.

Observera så måste man i alla samanhang arbeta för att slangarna är tömda på luft - vakumsugna/utvädrade och tryckutjämnade med tänkt köldmedel i slangen innan ventilen i AC börja öppna.

---

Använd armerad slang som klarar minst 20 - helst bit över 45 bar tryck även om lågtrycksidan bara ligger runt 6 Bar vid avstängd kompressor och 25 grader, men kan gå ned till ca 2.5 bar när kompressorn är igång och arbetar..

högtryckssidan skall man hålla sig ifrån om man inte har mätaställ med tillhörande slangar avsedd för just bil AC-service.

Tryckvärdena som jag har sett för vissa bilar är att övertryck/skyddsbrytaren på högtrycksidan bryter vid 31 Bar övertryck (90 grader C kondenstemperatur) liksom när trycket är under 2 bar (~0 grader C) - slangen med kopplingar bör alltså hålla för minst 47 Bar med den sedvanliga 1.5 ggr säkerhetsmarginalen.

Med andra ord kan det bli rejäl tryck där och då är det inte bra alls med slangexplosion - även om man gör GDS-arbete så skall man jobba så säkert som möjligt och om något skiter sig (vilket det alltid gör förr eller senare) så skall man redan i förväg tänkt ut ev. konsekvenser så att de är så små som möjligt - tex övertrycksventiler, små mängder media i slangar etc. skyddskläder och skyddsglasögon - plexiglashuv etc. - säkerhetstänkadet skall finnas med hela tiden och är man minsta osäker, låt bli helt..

Tänk också på att högtrycksidans slang också snart blir fylld med flytande köldmedel då den (oftast) har lägre temperatur än kondensorn när kompressorn går - är det långa slangar så kan en stor del av köldmedelsmängden hamna i högtryckssidans slangarna och man kanske tycker att det verkar vara för lite köldmedel i systemet och fyller på lite extra.. sedan stänger man av kompressorn och vid tryckutjämning efteråt (kall evaporator som suger) så åker hela mängden i slangarna in i AC:n igen och man står med en överfylld system fast man tycker att man gjort allt rätt... att väga in på gram när köldmedel är knepigt då åtskilliga procent av totala mänden kan variera i slangar och olika mängd beroende om det är i gas eller flytande form i slangarna...

Den andre brytare som växlar mellan låg och hög kylarfläktshastighet har jag sett anges slå på vid 15.5 Bar (60 grader kondenstemperatur) och slå av igen vid 12.5 bar (50 grader kondenstemperatur) Går kondesorfläkten på högvarv långa tider även vid måttliga temperaturer (23 grader C typ) och motorn på tomgång (lägre kylkapacitet) så kan det tyda på överfyllning - börja det klappra (övertrycksskyddet löser ut) och ha sig vid högre varvtal och vid hög värme så är det definivt överfyllt eller att fläkten inte gör sitt jobb (igensatt kylare) .

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Turbovulc:

På mätaren för lågtryckssidan som jag länkade till i mitt förra inlägg så är det en snabbkoppling, den har även anslutning för påfyllning.

På blocket finns det nästan alltid tryckmätare till salu som nästan alltid har snabbkoppling: Länk

Annars kan du åka till nån kylmek och fråga om de har någon på lager som de inte använder...

Mvh
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mats J:
Är det detta kit du menar Länk ?
Gissar att dessa är till AC-systemen med? Länk & Länk

Mina bilar: Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
weeman, ett kit liknande det du länkar till köpte jag i USA och det använder jag när jag fyller. Snabbkopplingarna vet jag inte om dom passar men dom var ju inte så dyra så man kanske skulle köpa ett par nästa gång man är ner på byn. Kan ju vara kul att veta om dom passar. Manometerkittet brukar sällan finnas i lager men kopplingarna verkar ju finnas på hyllan.

/Mats J
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Verktygsbodens kit Länk var slut i butiken också och beräknades komma in i oktober.
Raka snabbkopplingar fanns hemma.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Så, nu finns det kyla i bilen igen!
Jag fyllde med Biltemas Drivgas för airbrush-spruta (art# 15-197, 59kr), som innehåller mestadels R134-gas. Vägde burken för och efter och kom fram till att den innehåller ca 300 gram gas (ingen exakt våg så det är +/- 10% säkert).
Tog lite bilder för den som är intresserad: Länk
Länk "Farsans" AC Gör-det-själv sida rekommenderas :)

En fundering bara, det är ventilen för högtrycksdelen du använt. Det är inte på högtryckssidan du kopplade in gasflaskan?
isf har du haft en jäkla tur..

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Nej det kan det inte vara, eftersom lågtrycksporten skall vara den med minde diameter, enligt det jag läst i olika forumtrådar och Länk

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
weeman, du bor ju inärheten av mig, du hade ju kunnat komma förbi och lånat mitt manometerkit1 men nu har du ju redan fixat eget...
Mycket bra bilder och förklaringar, borde ju bli ett mektips! Räckte det med en burk så kan det ju inte ha saknats så mycket gas.

/Mats J
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mats, kommer gärna förbi och kollar trycket på E38'an nån dag :)

Folke, fy tusan vad du skrämde mig! Men jag dubbelkollade innan jag kopplade på burken, och det var inte problem att fylla på med lågt tryck från burken så det kan omöjligen varit högtrycksporten.

Ville helst haft tillgång till en manometer men jag orkade inte jaga runt efter det utan var ivrig att testa. Tänkte att man annars kan gå till en hydraulikfirma och köpa två manometrar typ 0-3 bar och en 0-30 och lite kopplingar och bygga något eget alá Citroën-farsan.

Astron jag fyllde upp rymmer 1,36kg gas, har tankat i två burkar dvs ca 600 gram. Nu kyler det, men skall köpa två burkar till så blir det i stort sett perfekt. Det pös bara pyttelite när jag öppnade lågtrycksventilen så det var i stort sett tomt i systemet.

Anledning till frågan är att det ser ut som den blå snabbkopplingen och den verkar vara märkt med high preassure på bilderna. Den bör ju då bara passa på högtryckssidan eller?

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Du har helt rätt att det står High Pressure på den blå kopplingen, det står det på den röda med. Korkat av tillverkaren!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.