|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Enda faran med ett gasutsläpp (i ett explosions perspektiv) är om det sker i ett begränsat utrymme vilket ett kupe eller motorutrymme inte kan anses vara. Det är för stora luftväxlingar för det. Skulle man få en läcka som antänds så kommer systemet inte att "explodera" utan du får på din höjd en låga - dock inte en svetslåga då syrehalten är för låg och "oriktad". Slå hål på en gasflaska och tänd - exploderar den? - Nej! Den egentliga faran är inte explosionsrisken utan då snarare förgiftningsrisken med de efterverkningar det kan få (sömnapne -> avsvimmning -> olycka) men även här är antalet "luftväxlingar" i kupen för många för att man skall kunna nå några högre doser. Kan gå vid en avstängd bil. Dock har man ett luktämne i gasen. Känner man doften så är det bara att stänga av och kliva ur bilen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
JohanE - R134 är också brandfarlig under tryck och i vissa luft/R134 blandningar, ffa vid de tryck som AC systemet jobbar vid. Det finns fall när man har tagit tryckluft istället för kvävgas vid trycktestning då man kan ta fram korvarna. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Oändliga är väl de filmer osv där man ser folk "förgifta" sig med gas från spisen osv. Förvisso stadsgas som inte är riktigt samma sak som gasol (butan/propan), men dessa gaser är inte i sig giftiga. Det som händer är att syret undanträngs och man kvävs till slut. Jämför "modet" att sniffa ciggtändare, det som händer när det snurrar till är inget annat än syrebrist, fast tidningar osv talar ofta om gift och hjärnskador... FP |
|
| Just att gasolen tränger undan syret är väl knappast specifikt för gasol, enligt en lärare på en AC-kurs jag gick för ett tag sedan så har R134 samma verkan. | |
|
Visst. Giftiga gaser eller annat som påverkar organen direkt är en sak, men i övrigt så är det oftast kvävning genom syrebrist som gäller. Koldioxid (kolsyra, CO2) är en "harmlös" gas liksom haloner av olika slag för brandsläckning, som ibland orsakar kvävningsolyckor. Koloxid CO däremot är direkt giftig och livsfarlig, trots att den är lika osynlig och luktlös som släktingen koldioxid. FP |
|
| Jag har kört med gasol i min sunkvolvo i ett par år nu utan problem. ¨4grader celcius ut ur munstyckena @ 28grader yttertemp. | |
|
angående att gasol kan vara farligt att läcka ut i motorhuven... jag fick ett hål av nån anledning i förgasaren i min Ford Sierra (fy för den lede). det yttrade sig som att när jag körde från parkeringen såg jag i backspegeln att nåt läcker bakom bilen, så jag stannar på tomgång går ut och öppnar huven, och ser att en kanske 3 mm bred stråle bensin står mellan förgasaren och närmsta grunka i motorutrymmet :) det bara *splosch* liksom. oops! vilken eldkastare det hade blivit om det antänts :) jag skruvade loss förgasaren och undersökte den sen och det var en perfekt cylinderformad kanal från bensinpumpens ingång i förgasaren och ut i tomma intet. jag redde faktiskt aldrig ut vad som suttit där innan ! |
|
Paap Reeder |
... när jag höll på med sunkegon ... d v s min M70 fick heta så ett tag innan jag fick ordning på allt ... så skulle jag genomföra ett moment under rubriken :"Kontroll av bränsletrycket i de båda motorhalvorna". Med en Blend no:4 i mungipan lossade jag en av de två br.slangarna uppe vid railen. ... hm hur intelligent är det!! ... men nu var det så i a f. Splassssch! Med 3,0 Bar sprutade 98 oktan i en finfördelad dusch upp i facet, dränkte mössan och släckte min alldeles nytända Blend. Shit happens! ... tänkte jag och lade ciggisen på marken för att fjutta på den med tändaren ... Vaddå eldkvast! Slutsats: bara snusare bör kontrollera br.tryck! MVH /// Paap R |
|
burn: Om du har mätt upp -4 vid utblåsen, så har du säkert en stor isklump till förångare, men det är ju Volvo ;). Isvakten är kass eller felplacerad (S/V40?). Mvh: Zoltan |
|
|
Har 1,2kilo gasol i min 740. Fungerar bra och ingen konvertering behövs för det. Oljan som finns systemet är blandbart med gasol. Ingen större fara med explotionsrisk vid krock. Det är rätt öppet och luftig miljö. Bensinen i bilen är däremot väldigt farlig eftersom den är både flytande och förgasas vid läckage. De flesta husvagnar har gasol som värmesystem. Gasol är på framfart när det gäller ac-system då den är rätt harmlös mot miljön. Däremot är nackdelen att den kyler inte fullt lika bra. Själv tycker jag att den kyler fullt tillräckligt, bor trots allt i Sverige. Kylsystemet i bmw740 är väl tiitaget då den rymmer 1200g medans "vanliga" personbilar rymmer 400g. Man behöver inte införskaffa orginalgasen, köldmedium R134a,från utlandet. Som privatperson får man inte köpa R134a från gasstation men det finns andra sätt att få tag på det. Biltema förslagsvis, deras drivgas för mindre målningsverktyg innehåller R134a och den är meningen att blåsas rätt ut i naturen. Anra sprayer är tryckluft på burk och kylspray för elektronik. Men ta reda på innehållet först, R134a eller HC134a heter orginalgasen. För att fylla på mehöver man en nippel som passar lågtryckssidan. Kopplar man på högtryckssidan fin risken att sprayflaskan exploderar i handen. Vin påfyllning skall flaskan hållas "upp-och-ner. Själv köpte jag en billig vacuumpump för 1000kr för att tömma systemet helt och kontrollmäta efter läckage. |
|
|
lite sen inlägg. Förmodligen kyler det sämre för att du har fel blandningsförhållande mellan propan/butan och framföralt att ospecad butan nästan alltid består av ca 1/3-del isobutan och 2/3-del n-butan - och det är N-butanet som drar ned prestandan och man får kompensera det med mera propan i blandningen istället. Om man tar 2 viktdelar biltema 17-602 torch-gasol och en del ren husvagnsgasol (dom blåa propantuberna 2000, 2006 och 2012 duger också) så bör blandningen bli ungefär 70p/20n/10i (p=propan, N = n-butan i= Isobutan) och tryckbilden ligger inom ca halv bar gentemot R134a och R413a vid 50 grader kondesortemperatur. - i allafall teoretiskt enligt NIST refprop ... Dessutom såg jag att det numera finns ren propan på engångsflaska som man kan spetsa fullningen med - Sievert 2208 med så vitt jag såg på bilderna, standard lindahl-gänga (primus-gänga, '7/16' etc. dvs. samma som engångs-caminggasoltuberna) Finns bl.a på Fogas AB i stockholm. Ett alternativ till om man inte vill slabba med husvagnspropan är att bara suga i sig typ 2/3 av innehållet eller kanske tom. bara halva innehållet ur 17-602 i gasform då gasen som går ut först ur tuben är mycket rikare på propan än i slutändan som nästan bara är ren n-butan - se till och värm tuben i jummet vatten och skaka om då och då så att innehållet inte skiktar sig och mer butan sugs över än tänkt. - och så väger man tuben ofta under fyllningen så att man avbryter och byter tub i tid. All gasol bör sugas över i gasform då eldningsgasol, specielt i engångsflaska, alltid har iblandad en smula illaluktande olja av okänd kvalitet - troligen för att gaslodistrubitionens alla olika pumpar innan det hamnar i behållaren inte skall skära... Just biltemas 17-602 har gasblandning med mest propan i av ca 10 olika tuber och fabrikat jag har testat hittils. - de flesta campingtuberna är bara skräp med väldigt lite propan i samt att det som står på tuben resp. faktiska innehåll har väldigt lite med varandra att göra, det är bara att konstatera... Man måste tryck och tempmäta sig fram hela tiden och jämföra i tabeller för troliga blandförhållande om man skall ha hyffsad kontroll på det hela... |
|
|
Denna kille säljer R134a via postorder, jag har köpt flera byttor av honom i hans affär på plats i england, han berättade även att han skickat ngt 10-tal till sverige de senaste åren utan problem. Han berättade att tillgången på 13-kilos engångsbyttor håller på att bli begränsad, när dom tar slut finns det bara returbyttor att köpa. Och då krävs det licens. Ungefär som i sverige alltså, där glada hempulare (som jag) alltid haft problem att köpa gas... Länk |
|
|
Med tanke på den låga dollarn: Länk Mvh |
|
|
Enklare att åka till Biltema eller? Ingen som läst innehållsdeklarationen på dessa: Länk R134, 400g för 59,90. Jag har fyllt några system med dessa och det har funkat bra (även toppat ett R12 system). Man får köpa ett airbrush kit för att få en passande anslutning mot slang och sedan koppla till fyllutrustningen (jag köpte min manometersats i USA men finns även på Verktygsboden i Borås. /Mats J |
|
|
Hej! Jag har två olika bmw (318 -96, och 320 -97) där kompressorerna till AC:n ej startar pga för lågt tryck. Tänkte testa hur snabbt gasen läcker ut, därför öpte jag två burkar 15-197 från biltema + deras munstycke. Var lite problem att mecka sönder munstycket så det passar på bilen, men tillsist gick det. Så i 318 fick jag i kanske en halv burk, resten har säkert läckt ut. I 320 fick jag i hela burken utan problem. Kompressorn startar fint på båda bilarna nu, men inte minsta kyla kommer i kupen. Någon som kan gissa hur många burkar det kan krävas för att få känna lite kyla? |
|
|
Min gissning är en burk till per bil. Men känn på rören till och från kompressor och kondensor så det känns att det blir olika temperaturer, det borde ju redan kännas så fort kompressorn börjar gå tycker jag. /Mats J |
|
|
Jodå, det smala röre är svart (men inte kallt), det tjocka röret är ljummet. Får testa med en eller två burkar till efter semestern nästa vecka. Ingen ide att slösa i mer gas redan nu tror jag. |
|
|
Det måste vara ganska mycket kylmedier innan systemet börja ge kyla, är det mycket för lite så är det bara gas som pumpar runt, är det lite mer så kokar det i tilloppsröret (tunna röret) till evaporatorn, speciellt efter torkfiltret och är kallare än utloppsröret från evaporatorn (tjocka röret) - det är först när det är bubbelfri kylmedievätska större delen av vägen mellan kondensorn och evaporatorn som tilloppsröret (smala röret) är rumsvarm till jummet hela vägen och utloppsröret mot kompressorn är sval/kall Ta reda på hur mycket kylmedie din bil behöver - 400 gram (en biltemaflaska) räcker mer än väl för en toyota yaris, men inte långa vägar om ditt kylsystem är så stort att den behöver 1.5 kg kylmedier). då din AC:s tryck är så låg att kompressorn inte starta (under ca 1.5 bars övertryck) så kan du betrakta systemet som i det näramste helt tom. Men innan du fyller upp - läcksök alla AC:n kopplingar, ledningar, kondensor med en blomspruta och såpvatten efter läckor medans du har tryck kvar efter din fyllning tidigare - systemen är inte tomma utan orsak! Om din AC har gått från fungerande till icke fungerande på kort tid så har du en större läcka - Punkt!. 1 gram kylmedier ger 0.5 liter gas vid atmosfärstryck - vid 1 gram förlust per dygn så är det är 20 ml per timme eller en såpbubbla av kryddmåtts storlek per 3 minuter - det är det du skall jaga efter när du jagar läckor, Försvinner 400 gram på några dagar så är det en stoor läcka att det förmodligen nästan känbart blåser om hålet när du hittar det. 400 gram HCF134a är ca 200 liter gas vid atmosfärstryck. Har ditt system dessutom varit helt trycklöst (ej pyst i schraderventilerna när du miklat dit din påfyllningsadapter, så har du både luft och fukt i ditt system förutom den större läckan - reparera det först och montera in ny torkfilter (extra PAG-olja av rätt typ) och vakumsug innan ny fyllning. (jula har vakumpumpar för dryg tusenlapp som suger tillräkligt för en Bil-AC (men inte så mycket mer...) - en begagnad kylskåpskompressor som vakumpump räcker inte till då du skall ned under 2 mBar absoluttryck - helst mycket lägre än så.. |
|
|
Hej! Att systemet läcker det vet jag, har försökt vacuum-suga det, och efter 5 minuter med tomt system gick det att suga ut ytterligare lite till. Så det här med biltemas 60-kr-flaska var bara för att testa hur snabbt det läcker ut. Men läcksökning med blomsterspruta låter som en bra ide, ska ta tag i det sen en dag. Tack för tipset! |
|
|
Om du nu kan vakumsuga och inte har planer på att gå till kylnissen senare (dvs äkta GDS-jobb) så skulle jag nog trycka upp systemet med gasol ( tex biltema 17-602 som har ungefär samma tryck som R134a både i vila och när det körs runt som kylmedia) istället för HC134a att spara naturen just under felsökningen - den är också luktsatt så du känner på doften (luktar apa även vid låg, långt under brännbar halt i luften) efter ett tag inne i tex.kupén (allt tillstängt) om du har läcka i tex. evaporatorn och runt expansionsventilen. Om du har tillgång till välreglerad argon/kväve/kolsyra-tub så kan du använda dessa gaser för att felsöka med bubbelvatten (inte för högt tryck bara) - men inte köra runt kompressorn till skillnad mot när det är gasolfyllt. - Använd inte tryckluft då den innehåller en massa vatten samt att kvarvarande R134a i systemet kan bli expolsivt när det komprimeras ihop med en massa luft/syre. [fundering] Har inte kollat hur bra och snabba gasolvarningslarmen som finns för relativt billig penning - de är kanske bra nog som 'elektronisk näsa' och kanske går att trimma för högre känslightet [ren spekulation] - vore kul om en GDS och med gasolfyllning hittar en 'elektronisk näsa' i nära samma klass som de dyra apparaterna inom kylbranchen - gasol är tungt och 'rinner' ned, så det kanske går att sätta larmet under tex. kompressorn med kanske ett papprör/tratt som styrning mot sensorn om man misstänker en AC-kompressoraxelläcka etc. etc.... - observera, det här är spekulationer nu! Till sist, Rök nu inte en blend no 4 i mungipan när du leta läckor oavsett om det är gasolfyllt eller R134a-fyllt - Man skall inte röka alls i lokalen även om det är HCF134a som ev. läcker ut då det blir riktigt giftiga och tom. dödliga gaser om fluorerade kylmedier dras igenom en pipa/ciggarettglöd eller spolar över heta grenrör (fogsen och senapsgas om det är R12, vätefluorid mm. om det är R134a => inga fungerande lungor längre om det vill sig illa). bara för att HCF134a inte brinner normalt sätt, så är det inte ofarligt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.