|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
åkte till jobbet som bilen gick som vanligt , det rägnade lite under dagen om det har något med saken att gara vet jag ej , men när jag skulle åka hem så startar den inte , ej gnista och torra stift (även efter lite nötande på startern)soppa pumpen gick inte, men den går igång när man bogserar och motorn får varva mer än 2000 varv sen går den som vanligt men dör direkt om man släpper den under 2000 och går ej att starta på startmotorn utan man måste bogsera igång den vad kan det vara för fel Länk | |
E30 Beemah |
hmm kolla fördelaren/locket kan vara beläggning på stiften där. lr kolla säkringen till bränslepumpen...... E30 Beemah |
|
har kollat alla säkringar , den får ju soppa när man bogserar igång den , så pumpen går ju då , har även gjort ren en givare som sitter fram vid remm skivorna typ ett trigger hjul ett hjul med massa taggar , sökte på startar ej , och läste igenom ungefär 50 trådar , det var några som skrev att jorden till motorn kunde vara dålig , men start motorn går ju som aldrig förr , för övrigt så hittade jag aldrig någon jord fläta till motorn , och någon skrev den smala kabeln som går från batteriet kunde vara dålig , så jag klämde och kände och hittade inte några brister på kablarna från batteriet , kopplade bort + polen i 1 timme ingen skillnad jag tror fan att det är data boxen , ska kolla fördelaren/locket , är tacksam för svar Länk |
|
|
Bränsletrycksregulatorn är vakumstyrd, kolla slangen på insugsröret. /Anders |
|
|
Bränsletrycksregulatorn kontrolerat fördelaren/locket rotor kontrolerad fins det någon som har en e30 325 88 eller nyare i sala trakten som skulle kunna komma förbi och prova min databox eller tvärt om , man vill inte järna köpa något så dyrt när man inte vet om det är det som är felet Länk |
|
E30 Beemah |
det kan vara din styrbox ändå.. hmm kolla om det finns några brända kablar vid inloppet till boxen E30 Beemah |
|
brända kablar kontrolerat fins det ingen som har en e30 325 88 eller nyare i sala trakten , jag erbjuder 100 riksdaler till den som har en box att testa Länk |
|
|
altså kablarna var ej dåliga Länk |
|
E30 Beemah |
hmm låt mig fundera ut vad det kan vara....nu kan jag inte komma på någe mer E30 Beemah |
|
har testat en annan data box men det blev ej någon skilnad Länk |
|
|
Har du löst ditt problem än? min betedde sig som din i början så jag bevakar allt jag kan här nu för att få nya ideer för att få igång min. |
|
|
jag körde in bilen till m-bilar i v-ås i torsdags Länk |
|
|
känner igen det problemet hade det på min förra bil ix 325 -87 kolla under bilen vid svänghjulet där sitter en givare kolla den, Eller så kan det vara pinnen som sitter på svänghjulet som ger signal till givaren den var knäckt på min la många timmar innan jag hittade felet lycka till hoppas det löser sig bmw is life |
|
|
Om startmotorn går och motorn varken får gnista eller bensin så skulle det första jag kontrollerar vara de "berömda" motronic reläerna. Det är alltså 3 st relän som sitter vid LMM, om någon av dessa tre inte fungerar så uppstår dessa symptom. Har nämligen samma fel på min 320iA, enda skillnaden är att man inte kan bogsera igång en Automat. Här är en bild på reläerna: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
givaren vid svänghjulet har jag läst om men trodde det satt bara på 87:orna alla 3 reläerna fungerade Länk |
|
|
Häry, hur testade du reläerna? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Vad går dessa samtliga reläer till egentligen? Om jag förstått det hela rätt så är det det vita som är ett huvudrelä som går från box till pump och nåt mer. detta har jag bytt utan resultat. Men de två gula fattar jag inte vad de är till för. |
|
|
Jag har suttit och läst på och försökt få klarhet vad dessa reläer gör mera exakt och de två oranga reläerna har jag koll på men det vita reläet är fortfarande lite av ett mysterium. Bild på reläerna på min bil med beskrivningar: Länk Reläet i mitten är bränslepumpsreläet och reläet längst till höger är till bränsle spridarna. Både bensinpumpsreläet och spridar reläet är helt vanliga standard reläer och går att "testa" genom att man byglar stift 30 & 87, eftersom det är mellan de stiften som reläerna sluter när bränsle behövs. Det vita reläet är som sagt lite av ett mysterium, och är inte ett standardstift. Enligt biltema katalogen ska man kunna byta ut de oranga reläerna mot ett relä som har art nr 42302 och kostar 20 kr/st. Jag ska testa att byta ut dessa reläer mot nya och se om min bil startar lättare. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Usch gjorde det värre. Bmw sa ju att det vita går till bränsle o spridare, det tredje till lambdan och det i mitten visste dom inte! Men dom var virriga och kollade inte ens upp det noga nånstans. Men när jag var in en annan gång och beställde ett bränslepumpsrelä så fick jag ju det vita och åkte glatt hem i tron att jag hade fått rätt. Men biltemas funkar asså. Jag hittade inte hur reläerna i bilen var kopplade så jag visste inte vad jag skulle leta efter på biltema. Alla vi 3 borde väl ha samma reläer va? |
|
E30 Beemah |
hmm kolla hela koppl bryggan E30 Beemah |
|
De 2 oranga är likadana och helt vanliga standard relän som kan ersättas mot biltemas relä enligt ovan, den vita är helt annorlunda. Det finns ett kopplingsschema inritat på sidan men det säger mig inte så mycket tyvärr. Uppgifterna om de oranga reläerna kommer från Haynes manual för E30 E28 E34 modeller. Så jag tror att det är riktiga uppgifter. Men det kan mycket väl vara så att även den vita styr bränslepumpen, för enligt vad jag har förstått så är bensinpumpsreläet rätt dyrt att köpa, vilket borde betyda att det inte är något standardrelä som de 2 oranga. Men jag har även hört att det sitter ett par reläer till motronicboxen vid torpedväggen bakom plastkåpan. Dessa relän har jag dock inte tittat på. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.