AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.874

Toppfart M3 E36??

Sida 1 av 2
Perkka
Hej, hur mycket toppar en sådan utan fartspärren? Jag pratar asså om en 95-a, me 286 hästars-motorn..

För jag fick äran att åka en sådan förra helgen, & ägaren till denna brutala bil sa att den skulle göra mätaren ut. & mätaren gick te 280 Km/h... & att en 3-liters 6-a på 286 hk skulle toppa den svindlande hastigheten, e jag ganska tveksam till.. Möjligen att 96-an skulle kunna klara de me bravur..

Men iaf va de den skönaste bilen jag ha åkt. & att prestandan va i de närmaste ofattbar, gjorde ju inte saken sämre direkt, hehe.. Synd bara att de va ganska halt den dagen, & de gjorde ju naturligtvis att den spann ganska mycket.. Men när han väl fick fäste, då j-vlar! En annan sak som va fascinerande, va att han kunde ligga på 4-an i 100 Km/h & "trycka", & bilen svarade direkt!

Jag hoppas verkligen att jag får chansen att köra en sådan bil någon gång.. Hehe, om de e nån här på forumet som e ägare till en M3-a lr en M5-a, & som behöver en fylle-chaffis nån gång, så tveka inte att kontakta mig! Haha..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det kan stämma att den gör 280 utan spärr....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter väl inte helt orimligt. Men tänk på att hastighetsmätaren inte brukar vara sådär hundraprocentig i så höga hastigheter!
Jag tror inte att den toppar mycket mer än 250. Min varvade ut då iallafall.

/Johan
Vid 260 på mätaren så varvar den strax över 7000 min erfarenhet är att det är svårt att få den att orka mer (på en raka) eftersom toppeffekten ligger just runt 7000 rpm. Men nerför kan man nog klämma upp den i mer, förutsatt att varvstoppet är flyttat/borttaget.

De som kan, kör. De andra putsar....
En M3 3,2 utan spärr kan man få upp i strax över 280 km/h på mätaren.
TED
Har kört 278km/h (på mätaren!)med min M3-94,
chippad så klart!

/Mvh S8TED
mi
88
millan
E46 Touring -03
260 opinad på autobahn

//Magnus
Grusse
Min polare har chippat sin M3:a och den gick 275 efter mätaren.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag var uppe i 265kmh original end sportsystem
mer gick den inte..
Perkka
ok, då vet jag..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
AL
289
AL
318is CSN-90

Utan spärr klarar en 3,2:a 282km/h.
En 3.0 265km/h, tror jag det var.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
M-3
Hej.. min M-3 94a gjorde 270 på mätaren vid 7500varv vilket innebär att varvtalsstoppet gick i..när den var chicpad var stoppet flyttat till 8000 vilket bilen ganska lätt skulle ha varvat..(vågade aldrig varva 8000 på femman:) ) Ha det
Även med spärren kvar gör den 260 km/t riktig hastighet innan den bryter. Har testat på chassidyno. Felvisningen på mätaren var ganska liten och det var strax under 7000 varv. Utväxling är 3,15:1 på femman så 7000 varv borde bli ca 265 km/t om jag kommer ihåg rätt.
TED,

Vad har/hade du för chip på din M3-94, JWR ?

Gasa på !

/Robert
M-3
Hej..Om man sätter i det chip som jag hade,så bör bilen med 8000 varv,göra cirka 300 när den varvar fullt,vilket den orkar(fast det är ju inget att rekomendera:))) Om du tänker chippa så gör det hos någon som har rullande landsväg,så får du ett chip som passar motorn,men det gör iochförsig ändå inte någon effektökning du märker...och ligga i en 280-290på 8000varv och motorn skulle tacka försig kan man (om man hinner)hälsa hem.. Så av egen erfarenhet så är original fortfarande bäst ,,Hej
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Körde hem en chippad 97:a från tyskland förra sommaren.

Skulle tydligen vara ca 350hk i den.
275 på mätaren... de var max! de gick inte fortare.

Höll stumt i 10 min, men mer gjorde den inte.

Men den gick bra som fan annars.

Stenhård fjädring( varje betongskarv på Autobahn kändes som korsryggen sköts ihop 1 cm)

B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Perkka: Bor du i sthlm?
i såna fall kan du få fylleköra mig och några polare i sommar.

Om du är ansvarsfull, de vill säga.

AL
289
AL
318is CSN-90

Siffrorna jag skrev om, 282km/h resp. 265km/h är enligt Schnitzer och med deras modifiering som ENBART tar bort toppfartsspärren. Varvet är original. Utöver detta hade man bytt slutburk. Detta gör dock varken från eller till.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
M-3
Hej.. Dom flesta M-3or ligger nog på en ca 270(3,0 original)(på mätaren)då varvtalsspärren går i på 7500.. Men många mätare visar somsagt olika,men 3,2gör väl ca 10km mer pga lite annnan utväxling(antar jag).. Jag toppade min -94a många gånger o,chippad på 270 vid varvtalsstopp,men när jag prövade att chipp som höjde spärren till 8000 vågade jag ej varva ut..men det bör göra(beräknat på utväxling)ca 290-300,men det skulle vara betydligt roligare att växla ner bakaxelen så bilen kanske gör 230-040och ännu bättre ax.... Hej
AL, Schnitzer är inte helt fel med sina uppgifter. Om en 3,0 orkar 7200 varv så går det 272 km/t. Det är väl ingen som vill veta vad den testade bilen gav på bakhjulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.