AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
42.547

Laddas verkligen batteriet i nyckeln?

Sida 3 av 3
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
folke: Självklart är det batterier i alla nycklar. Jag menade utbytbara batterier då nyckeln inte laddas i täningslåset.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Detta var en rolig tråd. Vilka spänningar skall elektronikkomponenter i bil klara (drivspänningsområde, transientöverlevnad)? Jag har ett minne at att många elektronikkomponenter har som krav att överleva uppåt 70V i form av extremt korta spikar.
Det stämmer att man kan mäta upp korta transienter på 50V eller mera på många ställen i elnät på fordon. I många arbetsfordon och lastbilar mm kan det vara betydligt högre nivåer, mycket på grund av alla induktiva komponenter i magnetventiler och liknande.
Man måste alltid bygga in skydd, filter, RC-kretsar och andra transientsskydd i elektronikenheter, moduler osv som skall användas i fordon. Detta slarvas det en del med i många billiga eftermarknadstillbehör. Klassiska exempel är laddddare för mobiler att sticka in i cigguttaget. Öppna upp en no-name från Kina och en från t.ex Nokia eller SE och jämför innehållet...)

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller ett Xenon-drivdon från Hella för några tusen vs ett från ebay för 300kr? :)
Gorban: Så är det. Min "övertydlighet" kommer sig av att det faktiskt mer än en gång florerat skrönor om att det inte sitter några batterier i vissa fjärrnycklar...
marin849: Jag har kollat in i drivdon från Asien. Vissa är rent skräp, andra inte.
Man tänker inte riktigt som vi alltid, mycket beroende på de enorma kvantiteter man producerar osv. Kan man tjäna 6:50 på lite filterkomponenter osv så tycker vi det är småaktigt. Det tycker inte kinesen som trycker ut flera tusen per dygn...

Kan inte låta bli men jag har en favvo från då för tiden. Toyota var helt nytt här i Sverige. Efter nåt år så tyckte vi i Sverige att man borde förbättra vissa komponenter för vår marknad, bl.a nåt med bältesfunktion eller -lås, minns inte exakt. Vi ansåg ju oss redan dp som varande världens medelpunkt och kunde ju det här med bilproduktion osv, långt före asiater osv..
Det var ju inte några större grejor, kostpris för material osv var bara nån 50-lapp, men från Toyota blev det nobben. Vi bröstade oss som vanligt och försökte ta kommandot, men Toyota vidhöll sin ställning. Man förklarade även varför: Vi vill inte ändra i vår produktionslina för en kund vars årsförbrukning vi producerar på ett par timmar (eller nåt ditåt, små detaljer).
Lärde vi oss nåt, blev vi ödmjukare mot ev. kunder/leverantörer? Inte speciellt...
Senare kom några Japaner och Koreaner hit och gjorde studiebesök på en del av våra varv. Svenskarna böstade sig som vanligt och skrattade bakom ryggen på gästerna..
Några år senare skrattade man inte lika hjärtligt..
En klar utvikning från ämnet, jepp!

FP
Sa
35
SamAlone
318dT -11
Har nu till min BMW fått 2 st obrukbara nycklar, det vill säga fjärrlås funktionen funkar inte förutom ibland, är det laddaren eller nycklarna som är färdig?

Tycker det e skumt att 2 nycklar till samma bil ska sluta fungera när vissa aldrig drabbas av 1 obrukbar nyckel..

Betalar då inte 1700kr per nyckel för att åtgärda problemet.
Utan att mäta om de sänder med t.ex en lämplig mottagare osv så låter det inte så troligt att båda nycklarna lägger ner samtidigt och på samma sätt, dvs fungerar bara ibland osv.
Mera troligt att det ligger i bilens mottagare, antennen eller kablaget mellan antenn/mottagare och styrmodulen dör låset.
Antennen sitter i bakrutan uppe till höger, kikar du noga så finns det en ensam tråd där som inte ser ut som de andra på vänstersidan.
Inne på höger C-stolpe sitter en liten box med mottagare osv, möjligen kan det vara fukt/oxid i anslutningarna där, eller helt enkelt ett fel i elektroniken i mottagaren..
Prova att hålla nyckeln nära bakrutan och se om det gör någon skillnad.

FP
Sa
35
SamAlone
318dT -11
Tja, kanske jag borde varit mer tydlig, men först slutade den ena nyckeln, sen fortsatte den andra att funka så då har vi kört med den, nu verkar den oxå gett upp.. :-(.Därför jag får känslan att själva funktionen som då ska ladda inte gör det nå mer.?
Spolen runt tändningslåset som laddar nyckeln induktivt funkar även som antenn för transpondern för startspärren. Så länge du kan starta så får man anse att denna är hel.
En nyckel som inte laddas funkar länge innan den dör, om det var kort tid mellan problemen med de båda nycklarna så känns det inte som laddningsproblem, men man vet ju aldrig.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.