|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har haft en het diskussion med svärfar om huruvida det är möjligt att batteriet till tändningsnyckeln kan laddas eller inte när tändningen är på. Svärfar är helt övertygad om att det är stört omöjligt att batteriet i nyckeln kan laddas när tändningen är på. Detta p.g.a att metalldelen på nyckeln är i ett stycke, vilket omöjliggör att du kan ha + och – pol på den delen av nyckeln som är i tändningslåset. Detta låter logiskt även i mina öron, men jag har svårt att tro att BMW ljuger (vilket svärfar påstår) och jag kan inte rakt upp och ner klura ut hur de har löst problemet. Batteriet i nyckeln måste ju ha en + och – pol, och dessa måste ju anslutas på något sätt i tändningslåset. Jag har granskat nyckeln noggrant och kan inte se några extra stift på den. Är det någon som har svaret på problemet? Micke | |
|
Jag skulle gissa på att man använder någon form av induktionsladdning. Typ som på uppladdningsbara eltandborstar. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Precis så exact som en som J.Dredd säger , det sitter en magnetkrans runt tändninglåset som laddar nyckeln induktivt lika en eltandborste. ///MVH Hasso Länk |
|
Laddar nyckeln? Vad är det för funktion? I min nyckel sitter det lithiumbatteri 2016 iaf. |
|
|
Det lanserades i samband med den nyare nyckeldesignen 00/01. Det är alltså nyckeln med ett blåvitt bmw emblem på sig och inte den äldre gummiklädda varianten. Den laddas som påpekas ovan via induktion genom tändningslåset. Så hälsa svärfar det :=) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack för svaren. Om jag förstår det rätt sitter det alltså en elektromagnet i tändningslåset. Det som jag har läst om induktion är att det krävs växelström för att skapa en induktiv spänning. Hur går det i så fall till i en bil med 12V likströmsystem? Man magnetiserar i alla fall nyckeln, vilket innebär att laddningskretsen sitter i själva nyckeln, eller? Måste snart öppna en nyckel och se efter... Micke |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du behöver inte skruva isär en nyckel :) Jag har en sprängskiss :) Inte så svårt att få till växelspänning behövs bara lite elektronikkomponenter :) ///MVH Hasso Länk |
| Fråga! Min bil är från 09/98. Jag har ännu inte bytt batteri i nyckeln. Är det bara bilar från 00/01 som har laddningsfunktion till nyckelbatteriet? | |
Det är bilar från 09/99 som inta har batterier som ska bytas. ///MVH Hasso Länk |
|
Vet inte när de bytte nycklar men jag hade den gamla "gumminyckeln" förut och den har batteri och laddades inte. Den nyare nyckeln (hårdare modellen) är den som laddas.. |
|
|
Ja, där kom svaret på när de bytte nycklar... |
|
| Min är från 03/99, och i min instruktionsbok står det att nyckeln laddas i tändningslåset, och inget batteri under luckan. | |
|
min är med från 03/99 men har batteri under. Sitter under den första luckan 2 små stjärnskruvar och sedan när man tagit bort dessa 2 så tar man bort nästa lock och där sitter stort batteri. Hittar ingen i instruktionboken att man ska byta eller hur man byter batteri i nycklarna. Konstigt! Och det står inget att dom ska laddas i tändningslåset. Vilken sida hittade du det på seb? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ett induktivt magnetfält kan skapas utan växelström och således kan man skapa likström utan ett växlande magnetfält. Men för att skapa värme i t ex aluminium eller kolfiber krävs däremot ett växlande magnetfält på ett par MHz. // Länk |
|
|
Hur menar du nu? Ett statiskt magnetfält (likström) kan aldrig skapa en ström i en spole av koppartråd, vilket däremot ett växlande magnetfält gör. I så fall måste man röra på magnetfältet rent fysiskt, roterande eller fram-återgående rörelse osv, dvs som i en generator. I bilen sitter en liten oscillator med drivkrets som genererar en växelström på 40-60 kHz i spolen runt nyckeln, på så vis kan man inducera en svag växelström i en motsvarande spole inne i nyckeln, som sen likriktas och laddar batteriet osv. En likström i spolen runt nyckeln hade inte inducerat nån ström i nyckelns spole. FP |
|
|
Visst, jag tänkte mer än jag skrev. Jag tänkte att laddningen sker när man sätter i och tar ut nyckeln, som jag har för mig att jag läst någonstans. Eller om det var när man vrider nyckeln? Men du säger att det sker kontinuerligt under körning och med växelström? // Länk |
|
|
Jepp, det sker kontinuerligt med högfrekvent växelström. En enstaka rörelse eller vridning i ett magnetfält skulle inte räcka på långa vägar. Induktiv laddning börjar användas i allt flera lågeffekts applikationer, eltandborstar var tidigt ute. Vissa lampor och radioutrustningar i Ex-miljö använder också denna princip. Googla på Splashpower så bör det finnas en del info. FP |
|
|
Men det går väl växelström i de allra flesta bilar. Visst sitter det väl en växelströmsgenerator eftersom de ger lika stor laddström vid låga varvtal som vid höga vilket inte en likströmsgenerator gör. Sen sitter det likriktare där. |
|
niklashörnell: Innan strömmen lämnar växelströmsgenerator passerar den en likriktarbrygga av dioder som omvandlar den till likström. Laddströmmen blir aldrig så mycket större än vad som förbrukarna/belastningen kräver för övrigt, överflödet går till för att ladda batteriet. En växelströmsgenerator börjar ladda vid ca 600rpm. ///MVH Hasso Länk |
|
600 motorvarv, vilket är ung. det dubbla på generatoraxeln. Egentligen ger alla generatorer växelström, det är bara olika sätt att likrikta som förekommer. Kan ske med kommutatorn (kol och kollektor) som i de gamla "likstömsgeneratorerna" eller med dioder, då plötsligt kallas mackapären för växelströmsgenerator, knasigt...) Enda anledningen igentligen till "bättre" laddning i de senare är lägre massa som tillåter högre varvtal iom att man flyttat huvudströmmen till statorn istf rotorn, lite förenklat.. FP |
|
|
jo, men det va ju det jag tänkte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.