|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Viktigt att konstatera att hela bilen jobbar med likströlm enbart, växelströmmen förekommer endast inne i vissa delar av generatorn. FP |
|
|
Finns det några bilar med högre spänning än 12V, förutom hybrid och liknande? Vet att det är på gång/funderingar med typ 30-36V eller liknande för att få ner dessa gigantiska strömmar i bilen. /chni |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lastbilar mfl har 24 Voltsystem. gigantiska strömmar ??? ///MVH Hasso Länk |
|
Man har testat rätt länge med 42V (vilket är laddspänningen vid system med 3st 12V batterier i serie). Kommer säkert vad det lider, bl.a i hybridbilar men man har även kört med bensinmotorer som bara får kortvariga tillskott av elkraft vid acceleration osv. Bl.a är separat generator och startmotor ersatta av en inbyggd enhet i svänghjulet, inte helt olikt det som satt på moped och MC förr. Alla hjälpaggregat, servopumpar, AC, kylvätskepumpar, fläktar osv blir eldrivna och kan placeras fritt istf att behöva hängas intill en het förbränningsmotor. FP |
|
|
I begynnelsen hade alla 6V, lite större bilar och lastbilar hade 12V. Sen har det trillat på i takt med att allt större effekter krävs, vilket gör att strömmarna och därmed förlusterna blir allt större om inte spänningen höjs. FP |
|
|
24V system är vanligt i lastbilar och MÅNGA av försvarets fordon. Första gången jag bytade batterier i en stridsvagn så var jag VÄLDIGT skeptisk till att lägg en minuspol till en pluspol mellan 12V batterierna :) O andra sidan var jag skeptisk till att man kunde byta ut en 12 cyl MDU på 1500 hk på en halvtimme med :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Gigantiska strömmar var väl kanske till att ta i men mer 50A under långa perioder är inget ovanligt. Vilket är mycket för en som jobbar med microprocessorer och liknande. :-) Känner till 24V systemen då jag specat elektronik till lastbilar ett tag. 42V ger problemen att du lätt kommer över 50V (är en gräns där någonstans runt eller exakt 50) som gör säkerhetskraven mycket hårdare. Gissar på att man lägger sig lite lägre för att få mer marginal. /chni |
|
|
Är det inte ganska lustigt hur trådar kan ändra sig ? Nu har det gått ifrån "Laddas verkligen batteriet i nyckeln?" till "försvarets stridsvagn". Fast inte mig imot man får ju lära sig en del ;-). Nu får vi se var den här tråden tar vägen. Mvh Janne |
|
|
chni: 42V är maxspänningen i systemet som ligger på 36-39V vid avslagen laddning. Värre är det med korta spikar osv vid manövrering av induktiva utrustningar o.dyl, det känner du säkert till vid detta laget om du specat utrustningar till lastbilar och arbetsfordon...) 50V är helt riktigt en gräns i de flesta länder, över denna skärps säkerhetsregler och krav på olika behörigheter osv ordentligt. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I RC-lok är det 48V batterispänning, som ökar till 60V när laddningen är igång= manöverspänning för de flesta reläer mm. ///MVH Hasso Länk |
|
I min 318i från -89 sitter ett batteri i nyckeln, vad har denna för funktion? Måste byta det för att upptäcka det. Centrallås eller bara en lampa? Mvh Johan |
|
|
Troligen lampa i nyckeln., du ser kanske lampans lins i ett hål på nyckeln? FP |
|
|
Ser nästan ut som en liten diod. Men en konstig metallpinne går ut från den? Gammal och använd. :) Tack iallfall! Mvh Johan |
|
|
Precis köpt en 02a där ena nyckeln verkar helt urladdad. Måste ju vara hur vanligt som helst eftersom man ju bara använder en nyckel. Tappar de programeringen när de laddas ur? |
|
|
Tvärt om, det är ovanligt att de laddas ur helt, och läser man instruktionerna som man bör så är det bara att ta fram nyckeln någon gång per år och köra med den tillfälligt, inte så svårt eller hur. Litiumcellen har låg självurladdning, det skall mycket till om man tömmer den. På 10 år har jag endast använt reserven helt kortvarigt vid biltvätt osv, förutom ett par långturer, än har den inte sagt upp sig. FP |
|
| Bilar med comfort access har batteri i nycklarna då de aldrig sitter i tändningslåset. Likaså sitter det batteri i nycklarna till nya F10/F11 då dessa bilar saknar tändningslås. | |
|
För dom som undrar ser den laddningsbara nyckeln som kom till E38 med facelift ut så här: Länk Kan bara bekräfta att de verkligen håller hur länge som helst. Kör min bil några mil om året så reservnyckeln används nästan inte alls. Funkar fint med bra räckvidd. BMW 4 Life |
|
|
Ok, min fungerar att öppna med och vrida om tändningen, men någon reaktion på startmotorn får den inte. Chip i nyckeln trasigt enligt verkstan, 1700:- för en ny nyckel. Inget annat man kan testa innan man beställer en ny? |
|
|
Fungerar någon annan nyckel så är troligen den du har som inte fungerar sönder i chipet eller så är spolen till matningen av chipet kass. Oavsett vilket så är det tyvärr nog en ny nyckel som gäller. |
|
|
Gorban: Batteri är det i alla nycklar, även de som laddas induktivt som i BMW:s fall. Helt riktigt att man inte kan ladda dessa i bilen när de ligger kvar i fickan eller väskan osv. Men det är lite tragiskt om man går tillbaka till vanliga primärceller, dvs ej laddbara som byts ut när de är slut osv. Just batterihållare som glappar och att man riskerar att trycka i cellerna fel, öppningsbara luckor som kan tappas, damm och smuts som släpps in osv är problem som man slapp när den s.k diamantnyckeln kom till E39 m.fl runt -98. Man kan ju tänka sig att man laddar nyckeln hemma, gärna induktivt så att man bara behöver lägga den på en platta eller sticka in den i en liten holk osv. En laddning kan innebära drift i flera veckor eller månader så det behöver inte bli så betungande. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.