|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har sedan jag blivit av med diverse grejer på min bil hållit ett öga på powerbörsen. Det finns några annonsörer som ständigt säljer samma grejer - m-fronter, facelift lampor osv. Polisen är ointresserad, ska vi bara acceptera att AP börsen är för hälare? Är det inte dags att kräva telefonummer som är sökbara på eniro/hitta, dvs inga oreggade kontantkort eller bara email? | |
|
Du tror inte att du överdriver en hel del nu? Om du misstänker att en viss annons rör stöldgods, gör du klokast i att klicka på länken "Rapportera annons" och överlåter det hela till AutoPower Crew. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Merparten av annonser är säkert justa, det räcker som bekant med några ruttna ägg som förstör för alla. Den krimminal polis på godsenheten som "hade hand" om mitt fall (i de typ 10 minuter de utredde en stöd för tiotals tusen kronor) var väl medveten om AP annonsering, precis som blocket. Krav på icke hemliga/oreggade tel nummer skulle säkert lösa en stor del av problemet. Just nu finns det 11st. annonser som jag "vet" är stöldgods, men inget jag tänker rapportera - har naturligvis inga bevis, annat än annonsörens frekvens av samma delar, hemliga tel nr där numren återanvänds under olika namn i olika annonser över tid. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är nog ganska svårt att påvisa misstänkta delar som stulna dessutom! Bättre att nonchalera dessa annonser om misstanke finnes. MVH Patrik |
Paap Reeder |
... håller med seb 540. Har ofta tänkt hur det kommer sig att man titt som oftast ser annonser om tex kompletta xenon-facelift till salu. Hur får man dessa "över"? ... ångrade man sina facelift och säljer dom istället för 20% av nypriset? ... eller en M3-spoiler? ... har man satt dit en kofångare från Amazon eller vad är det fråga om? Polisen har inte resurser utan det är vi gräsrötter som får vidtaga åtgärder genom att helt enkelt inte köpa skiten. Hur kul skulle det vara att åka omkring med ngn annans xenon i sin E32:a?? Dessa prylar cirkulerar nog inom samma gäng. Såg en snubbe i en vit japan av någe slag med kepsen bak-å-fram som susade förbi en målad länsman i minst + 30. Givetvis torskade han ju ... vad tänker man med ... eller har man druckit bensin. ... undras om han vände på kepsen? Eg skulle han fått lämna bilen med kepsen i hand. MVH /// Paap R |
|
PowerBörsen borde fungera så att man måste registrera sig där för att kunna annonsera! Man anger adress, personnummer etc. men detta syns inte i annonsen utan bara för dom som "styr" AP. Då skulle nog samtliga rötägg försvinna? Att kräva telefonnummer som är sökbara på eniro/hitta är inte en lösning. Jag har kontantkort och tänker inte registrera det på Eniro då jag pga mitt jobb inte vill att folk ska kunna hitta mig privat. Vi här på jobbet har t.om blivit rekommenderade att inte registrera oss på eniro/hitta och om vi är det be dom ta bort oss därifrån. Men som sagt! Kräv någon sorts registrering för att få annonsera! |
|
|
Man ska nog inte dra alla begagnade e39 faceliftlyktor över en kant. Det finns ju folk som byter till eftermarknadsprylar. Tex crome eller nått. När man ser samma telnummer gång efter gång i annonserna så kan man ju iofs börja fundera. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det låter lite som att E34briliant är p-vakt ;-) Jag tror att seb_540 överdriver rätt ordentligt, killen är beredd att gå till polisen och starta en hel tråd om det på forumet om det men kan inte tänka sig att rapportera en annons... Misstänker du något så rapportera, AP Crew har säkerligen tillgång till betydligt mer info än vad vi som vanliga användare har och kan säkert göra avgöra om det är en skum annons eller inte. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Mugge: Hahaha nej jag är inte p-vakt! Jobbar på Kronofogden ;) | |
| Mugge, efter stöld nr 1 av 3 på min bil hittade jag grejer på AP som till 99% var mina. Det var då jag pratade med polisen och berättade att det ligger annons på mina grejer... han ville inte att jag skulle försöka få bort annonsen, antar att de håller nån sorts koll etc. Jag tycker fortfarande att anonyma tel nr inte bör accepteras, är det så att man har det av olika skäl får man väl skriva in morsans nummer, jobb nummer eller nåt när man annonserar. Det är väl ingen mänsklig rättighet att annonsera bildelar anonymt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns även en del som importerar från Tyska bilskrotar som annonserar både på blocket och powerbörsen. ///MVH Hasso Länk |
| Visst, men vad finns det för anledning att köra med oreggade kontantkort vid dylik legitim importverksamhet? För alla ärliga är det ett litet besvär att inte kunna annonsera anonymt, för tjuvar är det ett stort besvär. | |
| Seb_540 - Och vem menar du ska sitta och kolla om ett kontantkort är reggat eller inte? Förstår anledningen, men det är absolut inte rätt väg att gå. Det bästa man kan göra är att rapportera annonserna och hoppas att de tas bort, men om bevisen är så svaga som "Jag har sett denna annonsör annonsera samma sak tidigare" så tror jag inte att man har nåt större case - det BORDE åtminstone krävas mer än så. | |
| Anders: Den som borde kolla det är ett script på webservern, typ fyra rader kod att kolla nummret mot eniro/hitta när en annons läggs in. I övrigt håller jag med dig ang. svaga bevis - precis därför tycker jag det är fel väg att gå med att rapportera annonser, ta istället bort möjligheten att vara anonym... | |
|
Det jävligaste är att de allra flesta är berädda att köpa billigt=stöldgods, men givetvis ingen av alla moralens änglar här ;-) Har just du köpt något som inte riktigt lirar i den "vita zonen"? |
|
| Exempel: Du ska köpa nya fälgar och däck. På däckfirman får du betala 20.000, men av en snubbe som jobbar på ett transportbolag får du erbjudandet att köpa samma däck och fälgar för 5.000. Vad väljer du? Så länge folk köper stöldgods så skapas det tjuvar. Btw, jag hade köpt de för 5.000 :-) | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hasso, det finns en del som själva SÄGER att de importerar från tyska bilskrotar, men om man ska hård-dra det så är det väl troligare att det är stöldgods från Tyskland? Det är också många som köper via Ebay, men där gäller det att vara ytterst försiktig numera. Det finns många annonsörer där som säljer saker som inte kan vara annat än stöldgods. Bla en kille i Polen som säljer navi-utrustning. Klart killen kan ha en bilskrot, men hur troligt är det att han BARA har navigationssystem och annan svindyr elektronik att sälja? likaså alla mk3-naviläsare som är till salu, vem byter ut en sådan och säljer den för 200 Euro? Stölder är ett av de största problemen för oss BMW-ägare, och min åsikt är att den som köper misstänkt stöldgods är lika mycket tjuv som den som bryter loss grejerna. utan marknad = ingen efterfrågan, så enkelt är det. har man inte råd att köpa grejer med historik på så ska man låta bil. Mvh Johan |
|
seb_540 wrote "Jag tycker fortfarande att anonyma tel nr inte bör accepteras, är det så att man har det av olika skäl får man väl skriva in morsans nummer, jobb nummer eller nåt när man annonserar. Det är väl ingen mänsklig rättighet att annonsera bildelar anonymt?" Så jag ska skriva min mammas telefonnummer i mina annonser? Då blir hon jätteglad när folk ringer och frågar om bildelar helt plötsligt! Dessutom blir ju inte grejerna sålda om folk ringer till min mamma istället för mig! Jobb nummer är precis vad det är; jobb nummer. Inte ett privat nummer. Att inte få annonsera på PowerBörsen för att ens telefonnummer inte finns på Eniro/Hitta är ju bara larvigt! Kräv däremot registrering med personnummer! |
|
|
Det viktigaste är väl att försöka få puckon som mer eller mindre medvetet köper stulna prylar att förstå att risken att deras bil blir nästa offer ökar för varje del som köps/säljs! Det är också viktigt att föra denna diskussion så att folk förstår att problemet är omfattande och att man skall vara försiktig då man köper begagnat, det kan mycket väl vara stulet! Nicke |
|
|
Robert L, de där fälgarna du köper billigt får du betala många gånger om i förhöjda försäkringspremier. Jag hade väntat tills jag fått ihop tillräckligt med pengar så jag kunde köpa nya, eller begagnade med kvitto och historia. Det mår jag allra bäst av själv, hade aldrig klarat att använda grejor som jag misstänker är stulna. Har handlat lite HiFi utrustning begagnat och är alltid mycket noga med att få kvitto av säljaren och att han/hon kan visa sitt kvitto från butik. Att ta bort annonser som innehåller tjuvgods kan ju diskuteras, jag tycker de skall polisanmälas först. Polisen måste ju få en chans att kolla annonserna själva, och har webansvariga redan tagit bort annonsen blir det ju inte så lätt. Jag håller med Johan till 100%. Om prylen är för billig för att vara sann så är det förmodligen något skumt, handla inte!! /Fredrik |
|
|
Fredrik: Vad jag ville ha sagt är att det utan marknad inte skulle förekomma stöldgods på Autopower. Sedan tror jag generellt sett att svensken är rätt kortsiktigt snål, dvs väldigt många jagar lågpris, svart arbetskraft om de ska fixa hemma och därmed tror jag inte steget är långt till att köpa fälgarna för 5 istället för 20. Sedan bygger en stor del av vår handel på att det finns tjuvar. Faktiskt :-) Skulle gärna sett en anonym omröstning här vilka som hellre hade köpt ärliga fälgar för 20.000 eller tjålade för 5.000. Jag kan helt ärligt säga att jag hade köpt de stulna för 5.000 och sparat 15.000. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.