AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.998

WOW, jag hittade 40 hästar extra genom att rengöra LMM

Sida 2 av 2
se
661
seb_540
328i M F30
Det är bosch lmm som sitter i, för den som undrar över kvaliteten på dessa så är det ganska talande att söka på lmm AND m5... 540ins lmm ser likadan ut, kanske är exakt samma t.o.m. då det är samma insug i övrigt (fast m5 har 2st insug)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tycker det är ett vanligt förekommande fel att dessa strular på många bilar. Det är väl Bosch som gör till de flesta. Alla tyska prylar håller tydligen inte samma klass :-)
se
661
seb_540
328i M F30
Precis, ganska vanligt att de strular... den paranoida undrar om robban bosch tycker att det är nog bättre att få sälja nya lmm än att hålla på med självrengörande.... appropå min tveksamhet till att hotfilm inte hettas upp/självrengörs.
Bosch, Siemens-VDO, AC-Delco, Hitachi är några vanliga tilverkare av LMM. Nissan och Ford är några jag sett med egna loggor på mätarna fast de har säkert en bakomliggande inhemsk tillverkare.

FP
Paap Reeder
.. okej då.
Tur att mina två till V12:an glöar ordentligt ... än så länge.

seb 540: tänk på vad många fortkörningsböter du sparat med din dåliga LMM.

MVH /// Paap R

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Paap reeder:
Som man säger: "Även solen har sina fläckar."

Vi får hoppas att det snart går att köpa endast sensorn
till ett bra pris (och slippa lmm-huset).

Svekke
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Detta har diskuterats även i en annan tråd Länk

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Tyckte diskussionen var intressant, vem vill inte ha 40 extra hästar!!!

Men jag blev inte riktigt klok på vad som var vad beträffande spjäll hit och trådar dit. Enligt Sören Andersson på Bosch bilprodukter så är det alltså såhär:

"Att göra rent en LMM (Luft Mängd Mätare) är inget problem, då den består av en mätklaff. LMM sitter på äldre fordon upp till 92-93 på BMW . Jag antar att det gäller en BMW????
På nyare sitter HFM (Het Film Massamätare) vilka inte skall rengöras.
Det som förstör HFM är förorreningar i insugningsluften t.ex smuts, vatten och olja. Vanligtvis inoljade sportluftfilter."

Bara för att få begreppen rätt. Kanske jag var den enda som inte fattade detta men, men...

Jag frågade även HUR man skall rengöra dessa dyrgripar men på det fick jag inget svar :-)

/Fredrik
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Fredrik:
LMM'en sitter på röret mellan Luftfilterburken och insuget, delen som ska regöras är den lilla "mojjen" som kabeln är ansluten till.

LMM'en tar du loss från röret via två Torx skruvar, på min så sitter det "säkerhets" torx(eller vad de nu heter) med en liten tapp i mitten, så det behövs en ihålig torx-bit. När den är löstagen så gjorde jag så att jag lät den ligga i sprit över natten och sedan borstade jag tråden FÖRSIKTIGT med en modell byggar pensel och avslutade med att spreja rent med CRC elektronik rengörings sprej. Det kanske räcker att bara spreja med CRC'n och pensla, ska testa det igen.
Jag fick nog 140 hästar till men dom sprang och gömde sig igen efter ett par dagar. Om jag rengör LMM'en regelbundet så kanske dom kan lockas att stanna lite längre :)
Paap Reeder
... så här tror jag:

... enligt ETK´n:
Luftmängdmeter - fungerar med klaff
Luftmassemeter - fungerar antingen med tråd som på min M70 eller med film som på de senaste årsmodellerna.

På tyska kallas den med spjäll LLD = LuftLeistungsMesser och den med tråd/film LMM = LuftMasseMesser

MVH /// Paap R

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Är det likadant på min E34 540 tro? För den känns ibland lite sur den med!

Beemer, a way of life.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Som jag sagt. LMM kan beytda 2 saker. Luftmasse mätare och luftmängmätare. Ingen av dom SKA göra någon skillnad om man rengör. Om så är fallet så bör man kolla vad i tändsystemet/bränslesystemet som orsakar att rengörningen gör skillnad.Den vanligaste orsaken är baktändnig eller att bilen drar in olja bakvägen. Förskökte redogöra detta i en annan tråd men utan resultat. Undarar vem som har utbildning i ämmnet -suck-

Kim Karlsson, Kalmar
Verkar som tråden har lite rundgång...) LMM är en känslig detalj som inte ska pillas på i onödan, precis som killen från Bosch förklarar. Möjligen undantaget den äldre mekaniska konstruktionen från < -92-93. Skillnaden på att mäta luftmängd (flöde) och luftmassa är att det sistnämnda tar hänsyn till bl.a temperatur, syremängd och täthet på luften vilket skiljer bl.a beroende på höjden över havsnivån osv. Eftersom det är antalet luftmolekyler (syremängden) som är intressant för motorstryrningen så mäter man idag enbart luftmassan, å andra sidan finns det bilmodeller som bara mäter temperaturen och klarar sig utmärkt med detta.
Luftmassemätarna är självrengörande och/eller självkalibrerande, naturligtvis inom vissa gränser, oljemättad luft från filter med överflöd skall aldrig förekomma. Att sedan CRC och andra vill sälja rengöringsprodukter är en helt annan femma...)

FP
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Folke. Jag är helt med dej! Tack!

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har nu köpt ett CRC spray som heter Air Sensor Cleaner och sprutar min lmm nu... får se om den överlever. Hittar dock ingen info om att man ska spraya 10-12 ggr men den får ett par sprut så räcker nog de.

Men den där sprayen lär ju räcka en hel livstid. Man sprayar på en detalj mindre än lillfingernageln och flaskan är en normalstor sprayflaska.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Sprutade den 3 ggr och lät torka mellan gångerna.
Återmonterade och nollställde bilen genom batteriet bortkopplat i ett par timmar.

Lät bilen nå normal arbetstemp på tomgång sen va jag ute och smiska den lite och de funka bra. Blev nog ingen större skillnad. Tar väl ett tag innan bilen hittar rätt värde igen så de blir nog bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.