AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.997

WOW, jag hittade 40 hästar extra genom att rengöra LMM

Sida 1 av 2
se
661
seb_540
328i M F30
Ända sen jag köpte min 540 har jag varit oimponerad av prestandan, men inte tänkt så mycket mer på det - kom ju från en M3. Dessutom har den ofta tvekat litet på gaspådrag från låga varv - men gått fint i högre varv. Idag så fick jag för mig att rengöra luftmassemätaren då jag bytte till nya stift (som inte gjorde nån skillnad på gången). Tog ut LMM, rengjorde med det som fanns tillgängligt i garaget & och som inte var alltför starkt - det blev först fönsterrengöringsskum, följt av ivriga duschar med T-röd.

Blev en helt annan bil. Jämn gång, snabbare gasrespons, klipp i accelerationen! Rekomenderas.... såg nu att CRC t.o.m. har tagit fram en särskilt spray för just rengöring av LMM, på deras burk tycker de att man ska duscha LMM 10-12 ggr när man byter luftfilter.
kul med pulver! Tycker min 540 har riktigt skönt krut. Vad hade du för M3? Hur var responsen på lågvarv på den jfr med 540n?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Exakt vilken del av lmm var det du tvättade?

Rörde du delen med nåt eller du bara hällde på T-röd? Har hört de ska vara känsligt att röra den då nån tråd kan knäckas?
Tror observera tror att ni har en metalltunga på e39. Dvs går säkert att rengöra med tex tops om man är riktigt försiktig.
På tidigare bilar var det en tråd ungefär som en glödlampa.
Var så på min M50 fick bada hela prylen för att rengöra den.

-Phil
se
661
seb_540
328i M F30
Hej, om jag förstod konstruktion/funktion på LMM korrekt har den både en "tunga" av metall, samt en tunn tråd, dvs 2 mätpunkter. Vågade absolut inte gegga med en tops, utan sprejade på fönsterrengöringsskummet, lät verka några minuter, sen duschade/sköljde jag med T-röd. Lät torka, o sen återmontering.

Jämfört mot min M3 E36 cab -98 så har 540 bra vrid från botten, men i vart fall innan LMM rengöringen var det som en fördröjning på att motorn reagerar när man gasar, särskilt från låga varv. Mycket bättre nu, ska se om jag hittar nånstans att köpa den speciella sprayen från CRC och göra det en gång till, ingen aning om fönsterputs o t-röd kan vara skadligt. Ville hålla mig till not som löste olja o sot, men ändå var någorlunda skonsamt... därav valet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fönsterrengöring... pratar vi Ajax fönsterputs?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är detta ngt man bör göra regelbundet? Har alldrig hört att LMM skall behöva rengöras vid byte av luftfilter.
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Har aldrig heller hört att den måste rengöras,däremot har jag hört att om man kör med "sportluftfilter" av den typen som är indränkta med olja så kan motorn faktiskt suga i sig oljan som är i filtret och fastna i LMM, seb_540 kanske har haft sådana i sin bil?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har kört med K&N filter i mina 3 senaste bmw:s utan problem men det är klart har man på allderles för mkt olja på filtret så kan det säkert skada LMM sensorn.
Paap Reeder
Om du har en LMM så skall trådarna rengöras automatiskt varje gång motorn stängs av genom att trådarna glödgas i ca 1,5 sek.

Fungerar inte det måste du putsa trådarna med ajax varje gång du tvättar rutan.

Lossa filtret och arrangera så att du kan se trådarna samt be ngn kompis stänga av motorn efter att man gasat till till ca 2000 rpm.

Detta gäller M70 men jag kan inte tro annat än att alla med LMM - som ju har trådprincipen - måste utnyttja samma teknik.

MVH /// Paap R

Precis Paap det har jag också fått förklarat för mig.
Trots detta så hjälper det tydligen att rengöra i vissa fall.

-Phil
Luftmassemätare (till skillnad mot tidigare mekaniska luftmängdsmätare) kan jobba med uppvärmd tråd eller uppvärmd liten platta med ett halvledarmaterial (hot film). Båda bygger på att den förbiströmmande luftens massa kyler ner den uppvärmda delen vars resistans då ändras och värdet tas omhand i motorstyrningen osv. Tidigare modeller hade helt riktigt kort glödgning av tråden för bortbränning av ev. beläggning, hot film tror jag inte har detta, troligen inte nödvändigt heller pga självkalibrering. Under alla omständigheter så är mekaniskt rengöring av luftmassemätare helt förkastligt, jag tror inte ens jag vill spraya nåt på de känsliga delarna. De mekaniska äldre modellerna däremot med klaff osv är en helt annan historia.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Visst, de har självrengörande funktion genom glödgning, men det räcker inte alltid. Kolla på M5 E39, på dessa vagnar är smutsiga LMM ett stort problem. På min tråd och platta var det synlig smuts, så där hade glödgningen uppenbarligen inte räckt till. Endast pappersfilter i min bil såvitt jag vet.

Tror det var nån gammal OK variant på fönsterputsen... en som som ger skum :)

Rådet om rengöring varje luftfilterbyte kommer från texten på CRCs LMM rengöring (MAF cleaner) och får tas med vetskap att de vill sälja sin spray...
se
661
seb_540
328i M F30
hehe, minst 40... ;)
Här finns mera info och intressant läsning:
Länk

Länk

Hot wire har glödgning medan hot film inte har (behöver) detta. Det är rätt delikata konstruktioner, knappast avsedda att manipuleras.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Folke, Varför skulle inte glödgning behövas på hot film? Är det för att ytan är större än tråden, och därmed tar mycket längre tid att skitas ner?

På min bosch lmm ser det ut som en kombination, dvs både hot film och hot wire... undrar hur det funkar?
Jag tror du hittar svaren på länkarna ovan. Vissa (alla?) hot film mätare har ingen tråd som går att glödga. I nån dokumentation från Bosch tidigare såg jag att principen med hot film är självkalibrerande, dvs den kompenserar själv för ev. beläggning osv. Det finns säkert varianter på uppbyggnad och principer, googlar man så finns det massor att läsa.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, jo jag skummade igenom länkarna men tyckte inte det fanns nåt bra svar på varför hotfilm inte behöver rengöring. Självkalibrerande är väl bra, men förutsätter nog jämn beläggning över ytorna, samt samma tjocklek av belägging på den separata temp sensorn. Dessa sitter inte på samma ställe, och utsätts därför för olika mycket luftvirvlar/skräp. Min tråd hade extra mycket skräp på sig nertill, och filmen var skitigast längst ut på kanterna. Termistorn i sin tur såg ren och fin ut. Tycker det är som upplagt för falerad självkalibrering....
Paap Reeder
... måste väl anses ganska otroligt att BMW skulle tillverka en LMM som regelbundet måste tvättas med OK / Ajax fönsterputs.
KAN helt enkelt inte vara så.

MVH /// Paap R

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

BMW har ju på senare tid tillverkat bilar som börjar rosta efter endast något år så varför skulle de inte kunne tillverka sådana LMM? =)

//Stenback
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
BMW tillverkar väl inte lmm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.