AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.131

Ingen AC, varmluft med auto?

Sida 2 av 2
HZRobban
Ska kolla mina säkringar också idag... Hehe... :)
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Min hjälpfläkt startar inte när AC'n slås på utan startar vid behov, dvs när man står på tomgång, i kö etc. Dock verkar det som den ständigt snurrar på "lågt" varv för att vid stigande motortemp öka till "fullvarv". Det märks
tydligt när fläkten går för fullt...

Mvh /
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Min hjälpfläkt startar inte. Men jag har AC, dock med sämre resultat när man står still.
HZRobban
Hehe, jag har löst varmluften iaf... Blåste alltid varmluft på framrutan och va rätt varmt i kupeen... Lösningen? Drog ju ner hela instrumentpanelen mellan ratt o handskfacket (radio, färddator mm) och gjorde rent displayerna... Hittade även termostaten... Som hade en fläkt bakom som drog in luft från kupéen... Kan ju meddela att den hade X antal lager damm på sig... Blåsa rent med tryckluft och vips se där... Så fin den blev... Och tempen i bilen bättre också! :)
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Kanon, då är fritidsproblemen i helgen lösta :-)

Fanns det någon instruktion på nätet vilka skruvar som man skall ta loss och vart dom sitter för attå loss alla paneler, mm?
HZRobban
Hehe på min 740 så var det till att lossa radion och sedan pressa ut modulerna bakifrån... Sitter inte med några skruvar utan endast någon typ av clips... Bara jobba sig ner! Va ju inte DÅLIGT med damm heller som hade samlats i det lilla hålet måste jag säga... Även i fläkten... Skönt o ha in allt det dammet bakom all elektronik :( Ja öppnade alla moduler likaså och blåste bort damm och fixade displayerna med pixelfel på dom... Till det behövs en lite stjärnskruvsmejsel samt en Torx6 nyckel...
Mo
30
Molle740
Utan just nu
Hej!

Jag hade en 740-96 som hade exakt samma problem,och då bytte jag värmeventilen så fungerade det, provade att rengöra och smörja upp den men det hjälpte inte.
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Har hållt på en del med ac i mitt arbete, en ac-kompressor startar inte om det är för lågt tryck i systemet. Sitter en givare på kompressorn som känner av trycket, vissa oseriösa bruka klippa kablarna och koppla förbi givarn.
Kommer det bara varmluft på vissa ställen så är det värmeventilerna som kärvar.

//Per
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hur lokaliserar jag värmegivarna på min 750?
Jag har plockat bort paneler för att komma åt bakom instrumenten och blåsa rent, men det var inte så mycket damm samt att det inte hjälpte. Kommer fortfarande värme vid framrutan och fötterna. Men mittutblåset skickar ut kall och go kyla.
Så förnärvarande så får jag köra manuellt luftutblås via mitten för att inte behöva svettas pannan av mig.
ka
2
kavarölasse
740iA, 1998
Nu är problemet löst. Det var vattenventilen som pajat/kavarölasse

Kavarölasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.