AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.133

Ingen AC, varmluft med auto?

Sida 1 av 2
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Vart skall jag börja leta?
När jag slårt på AC:n så kommer ingen kalluft, men det kommer däremot varmluft från spjällen vid vindrutan. Enda sättet att få det någorlunda drägligt i bilen är att manuellt sätta ventilationen till friskluftintaget för om jag väljer att skicka in luften via vindrutan eller nere vid fötterna så kommer bara varmluft och det är varmt, inte bara ute-varmluften.

BMW har möjligtvis tid att kolla diagnostik i mitten av Juli och andra AC-firmor har mycket att göra nu av förståeliga skäl.

Jag har kollat säkringar och dom är hela, AC:n verkar fungera då jag slår på den så märker man att bilens tomgång blir belastad.

Det skulle självklart kunna vara så att kylmedlet har läckt ut under vintern, men fortfarande så är jag lite fundersam på detta med varmluften.
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Startar ac pumpen? Startar hjälpfläkten?

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
När vår förra bil var "tom" så gick AC-kompressorn bara i korta intervallen, ca 1-2sek, sen slog den av igen. Det var iofs en Volvo men det kanske kan vara till hjälp ändå.

Eftersom det kommer varmluft så låter det nästan som något spjäll har hakat upp sig...
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, kan tänka mig att något spjäll har hakat upp sig ellar kanske något relä. Skall lämna in bilen på måndag, för nu är det inte roligt i denna värme.
Samtidigt så skall dom få ordna mina vibrationer i framvagnen som jag har vid 80 km/h.

Bara hoppas att verkstaden har möjlighet till diagnostik så kanske man kan hålla igen lite på kostnaderna för felsökning av AC:n

Vad jag såg så gick inte hjälpfläkten igång (om det är den som sitter på utsidan av kylaren)
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Japp när den startar så startar pumpen

//Thomas

HZRobban
Min pump startar också men systemet är helt tomt på freon... Har för mig det är någon deadlock som stänger av AC-pumpen när systemet e tomt... Jag ska in på läck-koll och sedan fylla upp den...

Ang. att du får varmluft på auto e för någon lustig anledning så blåser den varmluft på framrutan och det drar sig uppåt... Jag kör med den pilen som pekar rakt till vänster på båda sidorna, då får man lite sval luft utifrån iallafall...
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag känner inte till e38, men på min e32 var det vattenventilerna som var slut och läckte. Efter byte kommer det kalluft igen!
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag vet inte ännu vad som hänt med AC:n. Bilen är på verkstad just nu. Men det kan finnas en koppling till när vattenpumpen havererade och någon rem gick av. Har jag tur så är det någon kabel som pajat eller mindre tur så är det något värre. Förhoppningsvis så skall verkstaden kunna hitta felet och åtgärda det.
Får se under dagen eller morgondagen. Man saknar bilen.......
HZRobban
Vem gör AC-felsökning (inkl. läckagetest vid behov) av min E38? :)
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Finns firmor som gör sånt. För mig var det gratis i eskilstuna att prov trycka systemet.

//Thomas

HZRobban
OK. Ingen här som erbjuder den typen av tjänst? Kanske kan göra ett utbyte av tjänster? Hör av er, robban@hotzone.se
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Nja det här var en firma som hade det som erbjudande till alla som ville.

//Thomas

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Nu är lite av problemen lösta.
Det var ett litet läkage i någon packning så man åtgärdade det och fyllde på kylmedel, så nu kommer det kalluft igen.
Men fortfarande så kommer varmluft vid vindrutan när man kör med auto och verkstadens programvara kan inte gå in i klimatdatorn utan mer eller mindre endast i motorns dator.
Hjälpfläkten verkar ha pajat så det får jag kolla närmare på, antingen om det går att renovera eller skaffa en begagnad eller så får man köpa en ny rackare.
HZRobban
Hmm, det är samma med min... Varmluft vid auto på vindrutan... Men det är väl standard? E väl bara o slå av auto o välja var du ska ha luften så den kommer rätt? :)
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, det är så jag får göra nu, men med auto så skall ventilationen fördela sig där den behövs då tempgivarna känner av tempen på olika ställen i bilen.
Kör jag med auto nu så blir man alldeles svettig i pannan och iskall på magen :-)
HZRobban
faktor: hehehe, samma här =)
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@HZRobban
Ibland känns det skönt att inte vara ensam om detta dilemma. Tur att man inte är HipHoppare med mössa och hela programmet, då kulle man dött av värmeslag.

Skall lämnan in bilen för diagnos på BMW så snart det går. Men i dessa semestertider så är det inte lätt......
HZRobban
faktor: sant... iof är jag, nog i mångas ögon, en snorunge med för mycket pengar ;) men lika glad för det är jag :P

jag tänkte undvika diagnos hos BMW in till det sista... Ska lämna in för läcktest, är det läckage fixa det och fylla upp den och se vad som händer... Annars blir det diagnos... Känns så surt o lämna in den för ett sånt "litet" fel... Då det kostar ett par kronor o få det diagnoserat :)
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Jag har samma problem som er...men allt verkar vara schysst med gasen och kompressorn. Ska byta ut hjälpfläkten nästa vecka.

//Thomas

ka
2
kavarölasse
740iA, 1998
Förbannade klima.... Just när det är som hetast då pajar den. På min E38, från 98 kommer det bara kalluft i utblåsen i instrumentpanelen och varmluft i benutrymmena. En säkring nr 7 på 7,5 Amp löser så fort jag pluggar in den, oavsett om jag har AC:n påkopplad eller inte. Hopplöst i semestertider. Kör med AC:n från, temp 16 grader och full fläkt och utblås rakt mot mig. Skitbra för kroppen? Är det nå´n som vet nå´t så hör av Er/trevlig sommar (puuuuh)

Kavarölasse
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@Kavarölasse
Jag har inte hunnit boka tid för diagnos, dels är det mycket att göra hos BMW (semestertider) samt att jag själv har mycket resor och jobb just nu.
Men förutom säkring nr 7 så har vi samma problem.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.