AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.184

Doldströmbrytare till bränslepump!

Sida 1 av 2
Har tänkt att montera en dold strömbrytare (eller 2) till bränslepumpen (M5 E34). Under locket i bagageluckan där pumpen sitter såg kontakten inte ut som jag tänkt mig, hade räknat endast med 2 kablar till pumpen men där fanns 5:-)!! Min fråga är om någon har ett bra tips var man kan "bryta" ledningsbanan (gärna vid nån skarv eller så) vill inte klippa kablarna utan hitta ett ställe där man kan fixa det ändå, exemepel vis vid nån relä-sockel där man petar ut kontakten...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det inte givare som inkluderar i kablaget?

MvH Bmw 4-ever
Jo det är nog som du säger, men jag vet ju inte vilka färger som går till bränslepumpen.Dessutom vill jag nog "bryta ledningskretsen" på ett mer svårhittat ställe....
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag löste min "dolda strömbrytare" genom att köpa ett fjärrstyrt relä med tillhörande fjärrkontroll på www.kjell.com Reläet fungerar precis som en vanlig strömbrytare, man bryter och sluter en krets. Kabel in och kabel ut, on-off. På fjärrkontrollen, som är lika liten som en vanlig larmdosa, sitter en knapp. Varannan gång bryter den kretsen och varannan gång sluter den kretsen. Man hör även ett pip vid slutning av kretsen och två pip vid öppning av kretsen. Jag kopplade reläet till tändspolens minuspol. Går ju självklart lika bra att koppla den till bränslepumpen också. Fördelen är att man inte har en brytare inuti bilen som en tjuv lika gärna kan switcha på. Har man fjärren så kan ju ingen annan sluta kretsen, och vart reläet sitter berättar man ju inte för någon:-)

Tomas: Ingen dum ide...kruxet e bara att jag har 6 tändspolar:-), så det får bli bränslepumpen i mitt fall. Har du möjligtvis kvar artikelnr till relät, hittar inget fjärrstyrt på kjell.com
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
www.kjell.com
Relät : 50-567
Fjärren : 50-577
Amethyst
Kan ju tipsa om ett larm som heter " Maxcontrol R-600 Advanced " om ni vill leka med fjärstyrning, som jag :) Mvh Kalle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det där ska jag installera, tack för tipset!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Ja jag tycker detta med ett fjärrstyrt relä är den finurligaste lösningen för att få behålla sin bil om den saknar imobiliser. Ett larm med en startspärr gör ju bara att man förbikopplar startmotorn, det är ju nästan meningslöst. Men ett dolt relä som ingen kan hitta och som bryter en för motorn livsviktig signal, ja jag vill se den tjuven som lyckas "felsöka" och få igång den bilen. Dock ska tilläggas att det egentligen är olagligt att eftermontera larm och andra stöldskydsprylar på sådana delar som bränslepump, tändspolar osv. som kan ge upphov till att bilen kan stanna i trafik.
En riktig immobilizer förbikopplar inte bara starten, då kunde man ju springa igång bilen osv, lite väl simpelt. Hur man gör är kanske olämpligt att beskriva i detalj på ett öppet forum. Varför skulle det vara olagligt att eftermontera larm med immobilizer, eller bara separat startspärr? Ofrivilliga motorstopp mitt i trafiken kan man ju få av massor av orsaker. Man har till och med godkänt möjligheten att fjärrstoppa stulna bilar per GSM, vilket man inte ville göra för några år sen när t.ex CarGard kom ut med sitt T70C.
CarGard säljer även separata startspärrar med godkänt utförande eller reläer med valfria och programmerbara funktioner för det man vill styra eller koppla till och från osv. En viktig funktion att kolla efter vid radiostyrda fjärrkontroller är rullande kodsystem som byter koden efter varje manöver, alla har inte detta och isf kan systemet relativt lätt forsceras.

FP
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Folke>>
Det känns meningslöst att ens låsa bilen, det är ju bara att kasta in första bästa gatsten i rutan. Eller varför ens bry sig om att larma och en massa andra dumheter, med en trailer eller kranbil så plockar man med sig bilen ändå.

Man kan ju dra detta resonemanget hur långt som hellst, jag tänker då på din profetia om rullande kod. Frågan är om klientelet som kan tänkas vara intresserad av en M5-E34 över huvud taget har kunskap/lust/ork att scanna kod på 433-bandet för att stjäla detta fordon.

Hur en imobiliser fungerar på en modern bil med detta inbyggt från fabrik vet jag. Men att efterlikna en sådan vid en eftermonterad är nog lite knasigt då den inte är inbyggd i styrenheten. Alla separata imobilisers kan förbikopplas mig veterligen.

Och ja, det var förbjudet för några år sedan att eftermontera startspärrar till annat än bilens startmotor, idag vet jag inte, har dock svårt att tro att man släppt på detta. Detta känns dock helt ovidkommande att argumentera om!!

Som sagt tidigare, säg den lösning för runt 500:- som slår ett fjärrstyrt relä för att bilen ska stå kvar? Jag kan garantera att det finns inget förutom en fabriksmonterad imobilser som är standard på bilar nyare än 98 som slår detta. Bara att försöka klura ut varför inte bilen startar när tjuven "tjuvkopplar" den känns som en mardröm om man inte har kännedom om reläets funktion eller placering. Och vilken tjuv orkar jobba sig med scnningutrustning osv. för att sno en bil för under 100.000:-? Det känns som att kalla in James B för att råna Pressbyrån på Hubba Bubba.
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, är det där verkligen ett bistabilt relä? Om inte så ligger det ju och drar ström hela tiden... inte så bra kanske beroende på hur man kopplar. Eller har du kopplat det i 3 minuters-puls läget och därmed aktiveras det automatiskt varje gång man parkerar? Vill ha ett relä som inte drar ström (bistabilt), samt inte måste användas för att starta bilen, utan bara när man vill...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag är med på vad du menar och har faktist inget svar på detta då jag enbart använt det som ett relä för strömmen till tändspolen. Och då ligger ju relät "on" när man kör med bilen och generatorn laddar. Om det drar ström när det ligger i "off" läge vet jag inte, troligtvis ja. Dock var jag på semester 14 dagar och bilen visade inga tendenser på matt batteri när jag switchade "on" trots -25 grader kallt. Jag har även använt reläet till att fjärrstyra en länspump i båten då jag inte önskade bli blöt om fötterna för att gå ned i båten och öppna luckor osv. Batteriet i båten var på 12Ah och varade en hel regnig sommar utan att laddas. Men det kanske drar mera ström i "on"-läge än i "off"-läge, det ska jag låta vara osagt.
se
661
seb_540
328i M F30
OK, kan iofs vara så att i ON läget den inte drar många mA. Larm o annat ligger ju och förbrukar utan problem, så det kanske faller inom normen av vad batteriet klarar av, även vid längre parkeringar. Annars kan man ju köpa ett vanligt bistabilt relä från elfa - typ 70kr för ett 8A - och styra det med pulser från det fjärrstyrda. Lutar åt det personligen.
Thomas: Vi diskuterar ju inte om det är lönt eller inte med larm osv. Jag känner iofs många med äldre och billigare bilar än t.ex en E34 M5 som gärna skyddar sin bil osv. En M5 kan nog vara värd att lägga rätt mycket energi på för rätt klientel.
Varför skulle det vara knasigt att eftermontera riktiga immobilizers, och varför skulle det vara förbjudet? Det är inte bara tillåtet, det är ett krav på att t.ex startspärrar och motsvarande skall bryta minst en extra krets, b-pump osv, förutom startmotor, för att överhuvud taget bli godkänt av försäkringsbolag osv.
Jag har sålt, reparerat och monterat några anläggningar med startspärrar osv genom åren, känner mig inte speciellt kriminell faktiskt. Rekommenderar att du kollar lite på t.ex TFFN 901 och liknande föreskrifter om du är tveksam.
Däremot är det inte tillåtet att göra egna lösningar med reläer och liknande som de du förespråkar om man vill vara kompis med f-bolagen osv.
Jag har givetvis inget emot att den egna kreativiteten flödar lite vad gäller lösningar osv, men är det snåla lösningar som gäller så klår jag din femhundring med råge och garanterat tröttnar tjuven på att hitta vad som hindrar bilen från att starta...)

FP
Paap Reeder
... ett eftermonterat dolt relä "på" bensinpumpen eller "annan viktig motorfunktion" är lika förbjudet idag som igår p g a ren trafiksäkerhet.
- ändå har jag dold brytare.

Fariksbyggda immobilizers fungerar ju så att om motorn väl gått igång så kan larmfunktionen inte aktivera ett stopp vilket du kanske kan göra med din dolda brytare om man kommer åt den när man letar efter en tappad cigarett eller sin glasspinne.

MVH /// Paap R

Funderingarna var kanske att en immobilizer, egentillverkad eller färdigköpt och godkänd, kunde gå sönder osv. All utrustning kan ju gå sönder som bekant, bilar kan stoppa var som helst ute i trafiken.
Nog kan man via sitt larm aktivera stoppfunktionen, finns som färdig funktion hos t.ex CarGard och Defa, båda är godkända enligt dagens normer.

FP
Paap Reeder
... jo folke men är det så att om man väl fått igång bilen så kan man med larmet stänga av den?

När jag skulle försäkra min 750 så var det ju samma visa med förs.bol besiktning och godkännde av larm och stratspärr eftersom det är en import -96! och den har varit förs. hos samma bolag tidigare (flera ggr) men ändå skullle jag in och visa upp den.
Nåväl ... nu är det ju snart 4 år sedan men enligt vad jag kunnde snappa upp så påstod den drive-in-killen i a f att kravet var att ett utlöst larm inte skulle kunna innebära start och att larmet om det utlöstes under gång inte skulle kunna stänga av motorn.

Dock kommer jag i M70:ian också att montera in en dold - dock manuellt manövrerad - startspärr.

Man kan ju även ordna med en egen "kod" typ hö bakruta ner några cm + parkljus + handbroms åtdragen i en viss följd för att motorn skall starta om man haft larmet aktiverat.
En sådan "kod" kan ju heller aldrig skannas ... fast vem lägger pullver på att sno min gamla V12:a. Skulle var att glassa med i s f.

MVH /// Paap R

Det varierar tydligen stort mellan olika bolag osv. Jag hade en del diskussioner osv med LF för c:a 5 år sen. Min bil har förvisso startspärr från fabrik men jag ville gärna ha extra rabatt pga att jag bättrade på skyddet med larm osv. Inga problem, installera själv om man vill detta, inga krav på uppvisning osv.
Ang. att stänga av motorn fjärrstyrt: Man har väl kommit på att det kan finnas annat som kan stoppa motorn, varför skulle det ena vara värre än det andra?
"Startspärr" av den typ du nämner var lite av det jag menade innan, inga fjärrkontroller att glömma eller som kan gå sönder, ingen strömförbrukning osv.

FP
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Paap Reeder>>
Jag vill också minnas att det var på det viset att man inte fick ansluta exempelvis fjärrlarm till annat än startmotorn. Å andra sidan har jag inte behövt bekymra mig om detta sedan 5 år tillbaka då alla min bilar varit utrustad med imobi från fabrik. Men lagen kanske har ändrats på den punkten, vad vet jag.

Folke>>
Vad jag menade med knasig jämförelse mellan en fabriksmonterad imobiliser som sitter i bilens ECU och en eftermonterad är att den fabriksmonterade är lite svårare att manipulera. Att bryta en krets för att stoppa in dessa kabeländar i en eftermonterad imobiliser är ju egentligen samma sak som att bryta kretsen med ett fjärr-relä, eller? Är däremot spärren implementerad i bilens styrdon så är det genast knepigare.

Jag ska inte älta detta mera. Frågeställaren var ute efter att montera en dold strömbrytare. Mitt inlägg syftade till att istället montera denna "brytare" ännu mera dolt och sedan fjärrstyra den istället. Jag upplever det som en bättre lösning så jag framförde detta som ett tips, take it or leave it.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.