|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken antyder så är jag sugen på att klämma ner en M5 3.6 motor i min M535 från 1985. Dock så har jag några frågor innan mina planer drar iväg allt för mycket. :) 1) Passar M5-motorn med min originalväxellåda? Hur är det med kopplingen? 2) Elscheman, vart får jag tag på bra elscheman dels över 535:an och dels över M5-motorn? 3) Något annat jag bör tänka på? mvh Zeb | |
|
Fråga 1 och 2 har jag inga svar men på fråga 3 har jag en motfråga. Har du tänkt att besiktiga bilen efteråt? mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
Hello Nasty |
Motor o växellåda passar ihop men kopplingen får du nog byta till en kraftigare. Elschema kan du nog nästan glömma att få tag i, det enda är BMW:s rep CD, som mekarna på BMW använder. SBP är nästa probl. du kan ju modda bilen så den klarar av kraven som M5 E28 har. dvs 286hk, men med 315hk och ännu lite mer vrid kommer du få väldiga probl. Ska inte gå att få igenom i SBP. /Henrik Kör tills det rasar |
|
Jag tänkte alltså inte försöka mig på att regbesikta bilen. Det blir ju till att besikta som vanligt. Visst finns det besiktningskillar som ser skillnad på en M535-rova och en M5-rova, men det borde ju vara betydligt fler som inte gör det. Att det står BMW M-Power på ventilkåpan i en M535 är kanske inte så konstigt trots allt? :-) Men elscheman kan alltså bli ett problem? Kanske går att få kopierat på en Bmw-verkstad? Någon som vet om det går att använda M5-kopplingen? Jo en annan grej jag tänkte på, räcker original bränslepumpar till för att förse M5-motorn med soppa? /Zeb |
|
|
Tjena Zeb jag har precis gjort det du tänker göra och... jag kan berätta för dej vilka problem du kommer att få....hehe! besikta kan du helt glömma i alla former om du inte har farsan som stationschef... men det största problemet är det förbannade elet... jagar ett elschema som värkar va hopp i helvete att hitta...jag får inget av någon BMW firma heller och utan elschema går det inte att reda ut kabelhärvan... jag har försökt ska du tro,i flera veckor nu...och den har icke startat än.... i övrigt är det en skrattmatch att hinka ner en M5 motor och kopplingen ska du naturligtvis ta från M5:an Ps. om du skulle råka på ett elschema till M5 kan du väl höra av dej...jag betalar gärna en slant för en kopia... Mvh Pickis |
|
| Tycker att det är snålt av Bmw-firmorna att inte kunna ge dig ett elschema. Behövde lite elscheman till en Volvo B23E för ett tag sedan, bara att gå in till den lokala volvohandlaren och kopiera, fick det gratis, inga problem alls. Det finns inte med elscheman i Haynes Rep.handbok? Springer jag på några elscheman hör jag av mig | |
|
Tjaba Pickis Jag skulle ev kunna fixa ett elschema över M5:an till dig. Ska ta och undersöka saken. Mvh Antem |
|
|
Vad fick ni killar ge för er 3,6l motor? pallar vxl lådan i 535:an för den effekten? Går det lika bra med en 3,8l motor?? |
|
|
Tjena Antem Om du kan fixa fram ett elschema till en M5 är du årets hjälte vill jag lova.....jag gör nästan vad som helst för ett just nu...*garv* men hör av dej om du hittar ett !!!! Mvh Pickis |
|
|
Lundin du för nog ge mellan 15-20 tusen för en M5 motor(3.6) beroende på hur mycke som ingår. 535 lådan håller utan problem men andvänd kopplingen från M5:an klart det går med 3.8:an åxå men jag tror den är lite bökigare att få ner, sen säger en del här att 3.6:an är hållbarare än 3.8:an...men vilken motor du ska välja är nog mera en prisfråga skulle jag tro... |
|
|
Okey låter väl klokast med en 3,6 om det skulle bli aktuellt nån gång. Passar motorfästena? Diff och axlar håller också eller? Vilka modefierningar behöver du göra utöver det som nämts? MVH Lundin |
|
|
Lundin Motorfästena på M5:an passar inte men jag tog fästena från 3.5:an och bulta fast i blocket,dock lite längre bak,bulthålen fanns på blocket. Diff och axlar,kardan o dyl. håller fint,men allt beror ju på hur hårt du kör och till vilket ändamål du ska andvända bilen. sen måste du kapa lite i extraktorrören för att dom ska rymmas. till sist har du lite knep å knåp med elsystemet *suck* I övrigt är hela konverteringen en baggis !!!! inget att fundera på bara att börja skruva.... ///Pickis |
|
| hmm jo jag råkar ju ha en sån personlighet att jag gillar att varva och sladda ganska så mkt.... Kör väl ganska vildt.. skulle det hålla? Hur håller din vanliga 535i får sån körning? | |
|
Pickis Har fått tag på elschemat. Ska gallra ur motorelen och scanna in den, sen lägger jag den i din brevlåda. Mvh // Antem |
|
|
Om man nu tar och sätter i samma motor i en 528i går det oxå bra eller har den klenare låda och kraftöverförning eller kanske besvärligare fästen?? Samt vad tror ni man får för bilen sen??? Säg att jag får ca 15000nu och lägger till 15000 för motor kan jag få till baka penagarna då? dvs få mer än 30 för bilen sen? |
|
| Antem... | |
|
Antem... Nääää!!! jag hittar inte nått elschema har du ett till M5 motorstyrning???? i så fall mejla mej en kopia..så är jag dej evigt tacksam Mvh Pickis |
|
|
Antem.... jag har fixat alla elscheman nu plus "lite" till kanske jag får igång skiten snart...haha!!! Lundin... Jag vet inte hur min bil håller...har inte kört en meter med den än,men som den farbror med hatt jag är=(kör lugnt å sansat)haha!!! så kommer troligen bilen att överleva mej... Om drivlinan i din 528:a håller vet jag ej men det borde va liknande som på 535:an men fråga någon annan som kan mera om BMW än jag... Vad du får med en M5 motor i 528:an torde nog va en fråga om hur stor efterfrågan det är på en sådan bil...den går tyvärr ej att besikta och det gör nog att ev. spekulanter kommer att minska drastiskt i antal men det är bara mina gissningar... Mvh Pickis |
|
|
JEG HAR MECKAT NER EN 3,6 I MIN E28 UTAN STÖRRE PROBLEM,FÖRUTOM MED OMBYGGNADEN AV EXTRAKTORN. ELEN ÄR INGET PROBLEM MED. MAN KAN NÄSTAN SE PÅ KABLARNA VILKA SOM SKA SITTA IHOP. JAG GICK TILL BMW OCH KOPIERADE SCHEMAN FÖR ATT VARA SÄKER,HADE NÄSTAN RÄTT. LYCKA TILL! |
|
|
se där ja... Trodde jag va ensam att hitta på sådana dumheter =) Har bara kommit till planerings stadiet än! besiktigad... det måste gå på något sätt... som skrivet var.. "M power" i en "M" är ju inte helt konstigt... |
|
|
Kan inte ni som har lagt ner en M5-motor lägga in lite bilder på bygget och bilen!? ///Christopher E28-registret #116 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.