AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.188

Smattrande missljud, höger fram M3 E30.

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Panik!!! I Måndags när jag monterade bromsarna från M3 E36 så fungerade allting bra, men när jag tog en tur med bilen igår kväll så kunde jag höra en "smattrande" ljud från höger fram! Då ljudet ökar i styrka i takt med att bilen rullar fortare så måste det vara något från hjul området frågan är bara vad? Jag inbillar mig att ljudet minskar i styrka när man gör höger svängar! Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hjullager?

Racerbilen: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kan det verkligen komma så plötsligt? Från helt tyst till rejält smattrande? Den var tyst när jag ställde in det i garaget i måndags! Nu när jag tänkt genom det så kan det var bromsskivan som slagit sig mer (köpte begagnade skivor som skulle vara ok, synd bara att de inte var det! Man såg att de har slagit sig lite men det var inget som märktes när man körde och bromsade!) och eventuellt tar i något?!

Mvh Abbe

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Från helt tyst till smattrande tyder nog på att det inte hjullagret ändå.
Svårt att beskriva ljud i text.

Att ljudet varierar när du svänger låter konstigt om det är skivan men det variationen verkar vara mkt liten.

Får du inte vibrationer i bilen när du bromsar om skivan slagit sig?

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Nej, det är det som är konstigt, inga vibrationer alls när jag bromsar! Ett alternativ kan vara att det har hamnat sten mellan ok och skivan, sen funderade jag om jag glömt dra åt hjul bultarna, får kolla mer på detta när jag kommer hem.

Björn, har du några planer på att komma till Gävle träffen på lördag?

Mvh Abbe

Låter som om du har något skit sittande någonstans. Har du balanservikter på insidan (mot bromsoken) av fälgarna? De tog i på en tidigare bil jag hade, efter att den självhäftande tejpen hade släppt delvis.

Ta av hjulet, kolla noga efter slitage (det visar sig snabbt) för att förstå vad som tar i, ta bort eventuella lösa delar, skruva fast hjulet ordentligt, testa och hoppas..

/ Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Zredrik, tack för tipset! det har jag inte tänkt på! Ska ta ledigt någon timme idag för att undersöka vad det är som felar. I värsta fall får jag skruva tillbaks original bromsarna till på lördag

Mvh Abbe

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hjulbultar som tar i bromsskölden :)
KOlla rejsa.nu

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
LotecM3, har gjort det! :-) Kolla rejsa!:-)

Mvh Abbe

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Abbe, tyvärr ingen Gävle träff.

Möjligtvis blir det STCC på Mantorp om tiden medger.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Synd! Skulle gärna ta en titt på din bil vid någon tillfälle!

Mvh Abbe

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har du vägarna förbi Linköping (Ljungsbro) är du mer än välkommen!

Ska annars försöka bege mig till Gälleråsen med BMWSC den 1:e juli.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag hör av mig om jag har vägarna förbi dig, tyvärr blir det inga fler träffar för mig denna sommar då jag satsar tiden på att bli klar med huset.

Mvh Abbe

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Allt är kontrollerat nu, inget fel hittade jag men oljud har jag ändå! :-(

Mvh Abbe

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Kan tyckas dumt men har du synat däcket noga?
Jag har fått skruv i däcken utan för den skull skadat/punkterat däcket. Det ger ett ganska speciellt ljud, tänk dig att du kör omkring med dubbdäck fast bara med en dubb.

/G
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du lyft bilen och snurrat på hjulet? Kanske syns/hörs nånting då...
Låter det även när du backar?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det ända jag inte gjort är just kontrollerat däcket! Ska göra det. Men jag rev bromsarna igår, snurrade på allt och ingenting hörs eller syns när man snurrar allt för hand. Har hört att det kan vara broms beläggen som kan glappa och skapa ljudet. Det är tyst och fint när man backar!

Mvh Abbe

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Problemet är nu löst! Eftersom ljudet visade sig att komma från bak på bilen så har jag bokat hörsel test nu hos docktorn! :-)))

Mvh Abbe

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag känner igen det där, missljud som man tycker låter som att det kommer från framhjulen eller framtill på bilen, visar sig senare att det kommer från bak på bilen, karossen funkar som en resonanslåda.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vad var felet då? Jo, innan jag körde in bilen i garaget i måndags kom jag på att jag kan nu bytta ut bak specer plattorna som är 20 mm tjocka mot dem som tidigare satt fram som är 15 mm tjocka. Jag började med att byta den vänstra bak specern, skruvade ditt fälgen och snurrade hjulen runt för att försäkra mig om att ingenting tar i, eftersom ingenting tog i någonstans så bytte jag även den högra också. Men, stressad som jag var glömde jag snurra runt högra hjulet och lyssna efter om något tar i. Så blev det tisdag och en ny runda med bilen och så hör jag ljudet, som vanligt blir jag ganska stressad så fort jag upptäcker något fel på bilen och ganska snabbt drog jag slut satsen att det måste vara något galet med fram bromsen! Det var jo dem jag hade meckat med! Och självklart glömde jag det där med bak hjulen! Efter många om och men så kom jag ihåg specer plattorna och vid en snabb kontroll av hjulbultarna visade sig att de precis tagit i någonstans, slipade ner dem lite gran och problemet var ur världen!

Mvh Abbe

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.