|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Bultar på alufälgar bör kontroleras regelbundet,då dessa har en viss förmåga att lossa lättare än på plåtfälgar! Hade 1990 en Ford Scorpio, som jag hade Slotmags fälgar på ;-). Där fick jag efterdra muttrarna väldigt ofta,ändå lyckades jag vika ena bakhjulet och ha av 3 pinnbultar vid en handbromsvändning!! MVH Patrik |
|
Jag hörde vid ett tillfälle ett skramlande ljud höger fram och gick naturligtvis ur bilen för att kolla under den, men hittade inget. In i bilen igen och in i ett parkeringsgarage där det lät riktigt kraftigt. Nu kom jag på den strålande idén att kontrollera fälgbultarna. Mycket riktigt de var på väg ut. Jag hade glömt att efterdra bultarna på höger framdäck efter byte till sommardäck, ngt jag inte lär glömma igen. Slarv kan bli dyrbart och lättmetallfälgar medför sina egna bekymmer. Lärdomen var att jag hädanefter ska efterdra ALLA fälgbultar efter att kört några mil när jag själv bytt däck. Vid byte på verkstad tycks det inte behövas. Mvh Mikael |
|
|
Det är tydligen viktigt att efterdra lättmetallfälgar. Jag tappade nästan vänster bak för några år sedan. Jag bytte till sommarhjul kvällen innan en långtur. Jag drog ALLA bultar relativt hårt. Efter ett par timmars körning märkte jag ett svagt brummande ljud från bakvagnen. Efter c:a 50 mil hade oljudet ökat så mycket att jag stannade och försökte hitta orsaken. Då hängde vänster bak på 3 bultar, 2 hade gått av och fälgcentrum var naturligtvis "gnagt" så att fälgen inte centrerade riktigt bra. Faktiskt satt alla bultar på alla hjul mycket lösare än kvällen innan. /FB |
|
| Jo det måste varit så, för alla bultar på alla däck satt riktigt löst | |
|
Jag kanske ska berätta vad det är för bmw jag tappade däcket på=) BMW 525i -90, 25600 mil. 4 ägare. rätt fin,nu mindre skadad vänster bak =( |
|
|
Hej igen boys! Jag har hört att man kan tappa däcket p.g.a att bakhjulslagret är dåligt, stämmer det tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.