AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.986

Mitt vänstra bakhjul losnade i 70 km timmen

Sida 1 av 2
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Hej alla bmw tokar!
Skulle bara höra med er en sak, köpte en 525i idag -90:a
Och när jag var på väg hem på "essingeleden" så lossnade mitt vänstra bakhjul och det kunde slutat illa, kan det vara så att däcket bara va dåligt ditdraget eller kan det vara någe annat fel ?
Däcken brukar la inte lossna utan vidare, även broms skivan flög ut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,antagligen dåligt fastskruvat :)
Att dessutom bromsskivan flög av kan ju berott på att upphängningen slog i asfalten..

Bra att det inte slutade värre..

Mvh Janne.
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Det konstiga va att precis innan så lät det konstigt då jag motorbromsade, men det kanske kan ha med lösa däck att göra hela skiten, man blev ju en aning irriterad om man säger så=)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Fy fan det lät inte kul,du verkar vara en positiv människa många hade nog deppat igen ganska bra!Sen är väll inte hjulmuttrarna man kollar först när man köper bil.

Mpower
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
Nej precis.
Men men, får se vad detta kalas kommer kosta.
Någon som har någon aning om det kan vara bakaxeln som varit "slut" eller något. som gjort satt muttrarna skakat loss?
Muttrar som sitter skakar inte loss.
Låter som nån bytt däck innan försäljning och inte dragigt åt, även om det bara var 3 muttrar som var åtdragna så skall det hålla för 70 km/h.
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
hej!
jo jag håller defenetift med dig:)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Se till att grejena sitter fast.

Liknande sak hände för några år sedan och hjulet for genom rutan på en mötande bil och dödade föraren på fläcken.

Inte kul att ha sådant på sitt samvete.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Är bilen försäkrad? Måste väl gå på försäkringen. Annars är det bara att börja få tag i ägaren och kolla upp fakta!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Är det inte OKX913 du köpte? Isf är det bara början på alla problem, det är min förra bil.

Peter
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Sorry! Blandade ihop essinge med hisningen!
* trist upplevlse som nybliven ägare*

Att det lät konstigt när du motorbromsade tyder på att hjulet satt löst. Blir andra belastningar på hjulen när man bromsar och då vibrerar den inom bultlängden så att säga..
Hörde ett liknande ljud på min första Saab när jag motorbromsade och upptäckte då att hjulet inte var ordentligt skruvat utan att muttrarna satt ute en bit på bulten.. Åtgärdades med åtdragning och ljudet var borta..

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Sitter bromstrumman kvar på hjulet så måste det väl vara muttern som håller fast bromstrumman mot bakhjulslagret, eller har jag fel?

BMW CS #5206
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
nej bromstrumman flög av den me, men det är fruktansvärda repor i fälgarna efter bromstrumman
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Bromsskivan sitter ju knappast fast i hjullagret, bara med en ynka skruv (nr 12 i bilden Länk. Hjulbultarna går igenom skivan och sitter egentligen i hjullagret. Så att skivan skulle sitta kvar efter att ha dunsat i backen är inte så troligt. Ny skiva lär du nog behöva, men annars, och med litet tur, är det bara att skruva ihop igen. Gärna med nya bultar.
PS se till att kolla bultarna till de övriga hjulen ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
hehe, tack ska göra det=)
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Då jag precis hade köpt min 735a och var ute och gled i kanske 110km/h på vinterväglag så small alla 3 hjulbultar av medans 2 hade skruvat ut sig och låg innaför centrumkåpan...hade en himla tur att jag lyckades hålla "tungklumpen" kvar på vägen,hjulet satt kvar snett fastkilat i hjulhuset och bromsskivan tog i backen och var helt slät i underkant....

bogserade bilen med skivan stående på en avbruten plåtspade till en intilligande tomt...gled rätt så bra på isen:)
Hade en del problem innan jag lyckades lirka ut 2 av dom avbrutna bultarna som satt kvar och kunde skruva dit 4 bultar och sakta ta mig hemmåt...

Mvh Andreas

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
förövrigt så hade den jag köpte bilen av bytt däck dagarna innan...

Visa användare
65
phobicus
BMW 530D Touring -00
hej!

det är nämligen det jag tror snubben jag köpte den av också gjort, och varit lite för klen för att orka dra åt bultarna.
Kanske fel bult.
Konningen på bultarna kanske var för trubbig.
Alltså de som normalt skall sitta på plåtfälgar. Bara en tanke.

-Phil
Paap Reeder
Har kört en E3 med bara handdragna framhjulsbultar. Mitt fel. Hjärnsläpp i unga år.

Första 2 milen hände inget. Sedan började ett dovt brummande som var mest markant runt 60-90. Fortsatte ytterligare några mil tills jag var tvungen att stanna på motorvägen ... Va faen ... o s v.

Det visade sig att hö framhjuls bultar var uppskruvade ca 3 varv. Vä syntes det inget på.
Fram med hjulveven ... och allt vart bra.

Nu handlade det om originalprylar på fälg och bultar. Med sådan grejor tror jag det är omöjligt att tappa ett hjul ... bara så där ad hoc! ... det låter nog en hel del innan.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.