|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! min 525:a har börjat strula. det hela började i söndags, jag var hemma i västerås och hälsade på, när jag skulle köra tillbaka till växjö och startade bilen så gick den väldigt ojämnt, som om den inte gick på alla cylindrar. Jag har varit med om liknande förut efter att jag startat bilen (kall) och bara flyttat den ett par meter, men det är ju inget ovanligt och den skärpte till sig efter en stund.. jag var ju tvungen att köra ner till växjö i söndags så fastän bilen gick dåligt så åkte jag. på tomgång låter det som motorn går på kanske 4-5 cylindrar, och bilen gungar något fruktansvärt. när man kör och försöker hålla jämn fart (oavsett fart) så rycker bilen fruktansvärt mycket. ligger man på ganska högt varv så går den rent. om man ger full gas eller motorbromsar så går den också rent. den drog väldigt mycket bensin när jag körde ner, uppskattningsvis 70 liter på 43 mil. nu har jag bytt stiften och den är fortfarande likadan, när jag bytte stiften så var stift 1 och 5 alldeles dränkta i olja, och stift 2 hade lite olja på sig, det såg ut som det kom ovanifrån, ventilkåpspackning? om jag vill kolla spolarna, ska jag koppla ur en i taget å starta eller försöka mäta dem på något sätt? hur mäter jag lättast lambdan? om nån spole skulle vara dålig, ska jag chansa å byta den eller byta alla sex för typ 4500:- tacksam för tips och erfarenheter!! my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo | |
|
Hade ungefär samma Börja med att kolla tändspolarna, starta bilen & låt den stå på tomgång,, ryck ut en efter en kabel till spolarna & kolla om bilen ändrade varvtalet på motorn då,, dvs om bilen ändrar varvet så är den spolen hel. Om bilen ej ändrar så kan den vara väck eller stiftet då. För mig var alla spolar hel så sökandet fortsatte. Mät lamdasonden (bilen ska stå på tomgång),, kan mäta den från motorrummet, den sitter på förarsidan rakt under insuget (rund kontakt) (4 st kablar). Ta fram voltmetern & kolla genom att jorda en "mättpinne",, och sätta den andra på något av stiften,, den ska pendla mellan ca 0,1-0,9V ganska fort, min gjorde inte det!! stod på 0,44 konstant,, bytte den & nu fungerar allt som de ska!! Min lamdasond köpte jag på motornord för 395:- inte så farligt, OBS!! Efter jag bytt lamdasond & mätte igen (med annan mätare av sämre sort) så stod mätaren konstant på 0,55,, vart lätt irreterad för en stund!! men sen provade jag en annan voltmeter & då pendlade den som den skulle,, Tänkte bara berätta att voltmätare med sämre kvalité hinner inte med då den pendlar så fort utan den tar ut ett medelvärde lr nåt,, tänkte de kunde va nyttigt att berätta. |
|
|
Tack! jag ska kolla det. kom på en grej nu.. förra veckan var det nåt som började skramla/rassla om avgassystemet, då var det "värmeskölden" som sitter runt röret alldeles där lambdan sitter, med nån sorts isolerings material inuti. den hade rostat sönder ganska ordentligt, så jag slet bort resterna av den, kan det påverka lambdans funktion? my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
| Nä de ska inte ha nån betydelse för lamdans skull,, bara du inte skadade någon av kablarna till lamdan. Hoppas du får till det!! | |
|
så.. nu har jag felsökt.. när jag kopplade ur tändspolarna en i taget så vart det ingen större skillnad i hur motorn gick, lite sämre oavsett vilken jag kopplade ur. sen mätte jag kablarna från lambdan, på tre av stiften fick jag inget utslag, på det fjärde fick jag -0.12 så då är lambdan pajj, dags å beställa en ny! my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Oke,, vilka färger hade du på kablarna till lamdan?? hade du 2 st vita 1 svart & 1 grå (bosch system)?? i så fall har motornord en sån med rätta färger till bra pris = 395:- lycka till !! |
|
|
de var lite svårt å se färgerna under all skit å så, men jag såg en vit, en grå å en svart, så jag hoppas den sista också va vit.. redan beställt en därifrån, hoppas skiten passar! den är bara igängad i avgassystemet va? my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
| Japp,, du får med klämhylsor & krympslang,, använd dessa!!! Tråden till lamdan är speciell som ska tåla värme så den går ej att löda lr så,, Lamdan är rätt enkel att byta,, lättast om bilen är varm då lossnar den lättare,, går att lossa underifrån med en vanlig blocknyckel (de gjorde iaf jag) tror de va 22 lr 24 mm,, om inte bilen går som den ska efter bytet kanske du måste lägga av pluspolen ett tag& sen starta den igen,, provmät gärna den nya lamdan efter bytet så du ser att de funkar som de ska,, skriv gärna sen & berätta hur de gått,,, | |
| Om nu stift 1 och 5 var nerdränkta med olja hur ska dom då kunna bilda gnista? så ta och köp en ny ventilkåpspackning och packningen till stiften! | |
|
i väntan på att lambdan skulle komma så lånade jag polarens lmm, bara för att testa.. å de funkade! bilen gick som den ska! så de blev en lmm från skroten för 750 pix, kontra fyra å ett på bmw.. å så köpte jag ny ventilkåpspackning å packningar till stiften.. allt som allt så blev de en hyffsad service av det hela.. nya stift, lmm, lambda, packningar. å så köpte jag olja å filter när jag ändå höll på.. skönt å slippa cykla till jobbet.. :) my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
justja.. jag ska byta lambdan nu i helgen, är det nån skillnad på de två vita kablarna? eller spelar det ingen roll hur de kopplas? my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
| nä de spelar ingen roll,, skönt att de löste sig iaf :) | |
|
nu har jag bytt allt ovanstående.. tror ni bilen går riktigt som den ska? neh.. den går tusen ggr bättre än den gjorde innan, den går att köra men rycker vid gaspådrag på låga varv.. soppafilter? tänkte beställa ett så fort de öppnar på mekonomen.. funkar inte bilen som den ska efter det så vågar jag fan inte ta den på semestern.. har ca 250 mil framför mig nästa vecka.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
| har du provat att ta bort pluspolen & låta den ligga av ett tag efter du bytt lamdan?? man kan låta den ligga av över en natt lr så,, | |
|
nope, nåt som behöver nollställas? provar de ikväll.. byter soppafiltret iaf, 174 spänn känns som en piss i rymden när mar redan lagt ut 2-3 tusen på service å skit.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Ja de har jag oxå gjort,, skadar aldrig:) Gör så,, irreterande att du inte får till det,,, |
|
|
nu har jag bytt soppa filtret, och lät bilen stå utan batteri i drygt ett dygn.. idag har jag kört ca 7-8 mil.. men den rycker fortfarande vid gaspådrag på låga varv (ca 1000-1700) är det som har några andra tips? börjar bli smått less på det nu.. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
täpt vevhus ventilation, men ja vet inte vad som ursakar det. har samma problem med min. bmw trodde det var nån ventil som kostar 455 kr |
|
| Dåliga tändkablar, hade samma problem på min 323E21 och efter nya kablar var problemet borta, provmät dina kablar och kontrollera om de har fasta Ohm-tal!! | |
| M50 har inga tändkablar så det kan det ju inte vara, jag har delvis samma problem, har testat att byta en tändspole och det gav en viss förbättring så jag ska byta de andra o se vad som händer. | |
| Hur gick det med detta, löste ni problemet?, det finns hur mycket trådar som helst om detta problem, men sällan någon återkommer och berättar hur det slutade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.