AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.213

Vägkameror i Finland?

Sida 2 av 2
Som redan sagts, kör högst 20km/h för fort så är det inte så stor risk att bli fast och böterna blir inte så stora. Ifall du har hög inkomst blir det snabbt dyrt att köra överhastighet i Finland. Man får rätt hyfsade böter för radarvarnare också, skulle kosta motsvarande ca. 10000kr för min del t.ex. (20 dagsböter med medelhög inkomst). Sedan tror jag också att polisen konfiskerar varnaren.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Active GPS är laglig och ingen ingen radar varnare , utan visar var kameran står . Den börjar varna runt 500m och kör du för fort så piper den bara mer o mer. Sen kan man se sin eget verkliga hastighet. Så denne super pryl är ett fynd o polisen kan inte göra något åt detta. Funkar i norden o vissa andra länder.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Nackdelen med Active GPS..är leveranstiden...lär visst ligga på 4 veckor+ men det blir en fin födelsedagspresent till 540.n :-D

Rent allmänt tycker jag Finland ligger framme på kommunikationer. jfr Järnvägsförbindelserna där Sverige närmast ligger på öststatsstandard i jämförelse,trots eller pga utfösäljning. Finland har hög standard,bra priser,många förbindelser, OK, offtopic kanske, men...

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Leverans tiden är problem. De går som smör och hinner inte själv få den till nästa vecka , nu blir det kolla h.mätare vägen och kameror.

Håller med att Sverige ligger efter Finland på många saker.
Den stora skillnaden är att när man åker långt så finns de alltid någon ställe där de öppet att fika på.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Stora solglasögon och lösmustach från Buttericks (en stor mexikansk). Sedan är man ganska säker 8{
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Bra ide:-D
Rånarluva borde väl oxå funka..man har ju AC :)
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Då kör jag med Lordi mask " Hardrock Hallelujah " Hmmm visst kan bli lite varmt men AC.n är ju fungerande. *L*
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ser ut att bli ett häftigt gäng svenska BMW åkare på Finländska vägar i sommar :-D
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Det ska bli hur kul som helst visas i en Baby BMW.
Efter att varit Opel förare ett tag.
Trots att jag är av motsatt åsikt är det ju kul att ni tycker bra om både finska vägar och järnvägar!

Att Active GPS är lagligt är nog den stora fördelen. Nackdelen är ju att du kommer att sakta in före varje skåp och inte bara vid dem som det finns kameror i.

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Njaa sakta in efter varje stolppe, de vet jag inte. Det är bekvämt ha en Active GPS eftersom den visar hastighet som som är exakt. Finns inga nackdelar tycker jag. Tex. i mörker körning där det finns mitträcke så är det inte alltid lätt se hasighet skylltar eller kameror om man är på ovana ställen.

Semester har börjat så jag åker på söndagen till Finland. Det ska bli kul o jämföra våra vägar... En sak är säker att kamera titteln går till sverige :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.