AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.212

Vägkameror i Finland?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej
Skall snart på en snabbresa genom Finland och undrar om någon vet om fartkamerorna, har man börjat med samma som här dvs. dom nya som alltid blixtrar:-)

Hur grym är finska polisen om man "råkar" tappa främre skylten??
Kör lagligt och sett på skylten så är nog finska polisen rätt schysst. :P
sätt*
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
hur lätt är det med dom där underbara vägarna som finnarna har :-D
vb
89
vbgtony
BMW 735iAL -88
kanske

MVH Tony
Min Bil: Länk
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Det är ganska få skåp som är "armerade", de flesta är tomma. Sen så har jag ingen aning om polisen bryr sig om att skicka böter till utländska bilägare.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Forry: Underbara vägar? Det där måste ha varit ironi...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ja om dom inte har förfallit sedan jag sist gjorde Tornio-Jyväskylä-Riihimäki-Tampere-Vasa-Oulu-Kemi-Tornio så håller jag fast vid det. Om du jämför med broderlandet Routsias potthåliga snabblagade tjälskadade dito.

För mej är det som att jämföra Finsk Tågstandard med Svensk, Finland Klass1, Sverige Klass 3

Så sträck på dej:-)
mvh
Göran

Min bil
Länk
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Med svenska plåtar är det bara att gasa på har jag för mig.
Det är nästan bara att gasa på ändå eftersom mycket få skåp har kameror. De flesta är bara i avskräckande syfte. Eller så har de inte råd med kameror till alla..

Kör ni inåt landet så slipper ni troligtvis undan allt vad snuten heter eftersom de vanligtvis inte kan mer än 2 ord svenska och undviker helst pinsamheten att inte kunna vara stor på sig. Jag har som finlands svensk dragit nytta av dethär ett par gånger. Håll fast vid svenskan bara. Men utan att vara stöddig förståss..

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ja, och tappar du främre skylten så är det som att traska in till snutstationen med ett blodigt lik. Ser de dig så stannar de dig. Helt säkert.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ja, förra gången så såg jag inte 1 polisbil på 195 mil.
Radarvarnaren lär väl inte heller funka eftersom det säjs att era fartkameror går på magnetslingor,inte radar.

Stöddig mot en finsk polis...NEj Tack, det är man nog bara inte. Jag känner några som varit..

Men jag ser fram emot resan ändå.kul att köra i Finland

Min bil
Länk
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hoppas att du får det bra, om du får böter så har jag för mig att den är baserad på en procentsats på inkomsten, samt... ju grövre övertramp desto högre blir också boten. Och nej, bara för att man bor på denna sida om pölen så är vi inte immuna mot böter, boten hittar hit tack vare nordiskt sammarbete...

Tips, inga ordvitsar eller lek med snuten, det gör dem inte direkt snällare och det saknas väsentligt med bekvämligheter i cellerna där...

Ha en skön resa, ska själv dit om en månad på tre veckors putsande av Beemern på landet.

Hälsningar,

/Jake
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Vid förtkörningar över 20km/h räknas böterna efter inkomsten. Under finns det några fastsatta summor som är oberoende av inkomst.
Över 20km/h får de ta körkortet om de känner sig taskiga, över 30km/h så tar de det. Vid fortkörningar över 50 km/h så blir det rättegång, vanligen med saftig dagsbot och en massa månader utan körkort.
Ööh.. Vad annat.. Bilbältet kostar 36€..
I många fall är det billigare att överskrida hastigheten med 21km/h än 19km/h om du inte har nån super inkomst..

Vet inte om kamerorna har radar eller magnetrimsor. Men om de har magnet rimsor så skulle de väl hamna at gräva upp halva vägen när de installerar en kamera? Har inte sett nåt sånt här, normalt så ploppar de upp som svampar utan tillsynes desto större ingrepp.

Fartkamerorna fungerar med slingor i marken.

Skylten borta = blåljus o sirener. Troligtvis slipper du med en varning och en tillfällig skylt.

Eftersom Sverige o Finland har mycket goda relationer politiskt kommer garanterat lappen hem med posten om du lyckas bli fotad.

Finska polisen har sällan hastighets razzior.

Kör du under 20km/h över är chansen rätt minimal att du blir stoppad.

Dyra böter från 21km/h uppåt. Och det att pga du är svensk bryr de sig inte om. De skaffar garanterat reda på dina inkomster.

Radarvarnare funkar bra mot polisbilarna, eftersom det sällan är razzior med massa bilar och laser. Snarare kör polisen med radaren på i bilen.

Lycka till!

ps Svensk polis är bra mycket trevligare.:)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Skall kolla i kartorna, kanske hittar en ny spännande väg att åka genom inre delarna, hade vart kul om jag hade haft några dagar på mej,men jag åker från Luleå till Riihimäki och vänder, sover över i Tampere och sen tillbaks till Luleå, totalt cirka 200 mil T.o.R(skönt att man har Comfortstolar)

Mellan Luleå och Oulu finns inga fartkameror, däremot var dom ganska många mellan Oulu och Vaasa. Tampere till Riihimäki är ju Motorväg så där är ju ganska lugnt.

Får hoppas på fint väder, skall bli kul att resa genom Finland:-)

mvh
Göran

Min bil
Länk
Forry:

Du måste ha åkt mest på större vägar, generellt är nog vägnätet i aningen sämre skick än det svenska.

Varnare reagerar på kameraskåpen. Har själv 2 st (garageportsöppnare) och har nytta av dem varje dag eftersom skåpen ploppat upp på E8 under det senaste året. Det hörs direkt när polisen satt in en kamera i ett visst skåp och den är aktiv.

Farttavlorna däremot reagerar nog via vägbanan.

Oulu=Uleåborg
Tornio=Torneå
Vaasa=Vasa
Tampere=Tammerfors

osv... :-)

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Active GPS är en billigare alternativet till böter som kostar ca. 1300:-
Men den funkar och den funkar som exakt som hastighets mätare.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Måste säga att vägarna i Finland är nog fan mig bättre skick än här i sverige.
Hoppas att inte börjar med mitt räcke som i min mening är tråkig att köra i mörker o den är ju livs farlig. Hopp ( Gubb ) här o där är oxå ett som jag inte gillar , för de förstörs mångas bilar i halvtid för de som sänkt bilen iaf.

Snart Finland i blickarna.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jaa.. min uppfattning är också att vägarna håller bättre standard rent generellt. inte fulla av slarvigt lappade potthål. visst förekommer det säkert dåliga vägar om man åker på dom riktigt små avkrokarna.

E75 från Torne-Kemi(Suverän)-Uleborg - Jyväskylä-Lahtis tyckte jag var fin, inte så bred men slät, en kul väg med fin natur.
E12 från Helsingfors, Tammerfors,Vaasa samt 8:an från Vaasa till Uleborg slår E4 Stockholm-Luleå med hästlängder.

Har hört säjas att man lägger ner mer underarbete i Finland o inte bara slabbar på asfalt på ett halvdassigt underlag, kan ju ha fel men jag tycker det verkar så i alla fall.

Hur som helst så tycker jag det är toppen att åka bil i Finland.
/Göran

Min bil
Länk
Kolla den här länken, på finska men jag tror inte det gör så mycket. Ingen aning om hur bra den stämmer eller hur nyligen den har uppdaterats.

Länk

Är också av den åsikten att vägarna i Finland är bättre än våra vägar..

Hört av en från vv: "Vi lagar inte hål mindre än 25 cm"..

Lite OT:
((I sverige har man också en helt annan teknik när det gäller lagning av sprickor om man jämför med t ex Tyskland och förmodligen andra länder.
Vad gäller sprickor så sågar de ner en bit i sprickan med specialklinga, därefter så blåser man på med en hetluftsbrännare som går på gasol och med luftmängd på 1,5 cbm/min och upp till 900 grader celsius. Efter sågning och rengöring så applicerar man massa med en specialsko eller med ett rör kopplat till en gryta med varm massa som då fyller hela sprickan, hela vägen ner..

I Sverige så lagar man knappt sprickor och hålen (som är större än minimi 25 cm) fyller man bara med massa och plattar ut..))

*Finns säkerligen ngn från vv här som hoppar på en efter det påståendet eller kanske förklarar hur vi gör i Sverige*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.