AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.279

chipning av 540i 96/10

Sida 1 av 2
_s
36
_sqise_1_
330DA Touring m-sport -07
320DA Touring -08
skickade precis iväg min styrbox till its fun stockholm. får se om det blir nån skillnad när den kommer hem....
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
sqise 1

ser fram emot resultat du kan väll berräta hur bilen går efteråt...och det bästa vore om du hade några tider 0 till 100 ex före och efter chppningen..MVH
Visa användare
41
L-Power
E39 540iA Touring -97
Har oxå funderat på att göra d, kan ju va skoj å höra resultatet =)

_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
någon 0-100 tid innan har jag tyvärr inte men det går ju ta reda på från tillverkan kan ja tro. men jag lovar att berätta mer. jag skulle igentligen åkt te jocke q i stockholm igår´men han hade ingen tid till mig så jag skickade istället upp boxen till honom idag jag hoppas den kommer hem igen på torsdag fredag nånting. ska bli kul o se va resultatet blir. hoppas det är värt pengarna.
al
499
alaska1
118dA-13
Får jag fråga hur du ska veta om det är värt pengarna om du inte vet vad du fått?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
alaska1..
Skall vi börja i denna tråd också?

sqise!
Rapportera gärna vad du tyckte när du får tillbaks och har monterat boxen. vi är många som är nyfikna på resultat.

//amullo
---
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
jag lovar att tala om hur det går, jag har koll på var boxen är hela tiden den är skickad med företags paket o jag tror inte paketet kommit fram än. men jag hoppas att boxen är hemma igen senast på fredag....
al
499
alaska1
118dA-13
Ja återkom med resultat av vad den gör efter att den fått i sig i ett chip! Då är den säkert 4-5 tiondelar långsammare 0-100 eller ....

Ja inte är den snabbare eller ....

Från att varit tveksam har jag gått till att vara frågande men nu börjar jag vara ifrågasättande! Något som bara snackas om men aldrig levererar några verkliga resultat är i klass med TV shop!

Kan inte du "alaska1" låta killen få prova sitt chip innan du dömer ut allt som vanligt? Eller vill du att han ska provköra på rullar innan/efter för x antal tusenlappar för att DU som belackare skall få vatten på din kvarn alternativt få dig att hålla käft? Det kan ju inte ses som "squise´s" uppgift eller? Avvakta och se om han tycker det var värt sina pengar och kan berätta om sina intryck av chipningen. Finns ju anledning att anta att placeboeffekten har inverkan, men det kan också vara värt 2500 spänn :))
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Alaska1: Fråga 540is vad han har fått för resultat av chippning på olika 540. Du lär ju bli förvånad över resultatet om du har inställningen att chip minskar effekten.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
al
499
alaska1
118dA-13
Klart han får prova sitt chip och jag hoppas han blir nöjd!

Jag har ju redan själv gjort misstaget två gånger att chippa en sugmotor och med samma resultat bägge gångerna - ingen mätbar skillnad i acceleration eller bränsleförbrukning!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
540is har sagt att 540'an svarar bra på mappning, den har en ganska
moderat mappning från fabrik.

jag tar inget ansvar chipsmarknaden som helhet :-)
al
499
alaska1
118dA-13
Många med tidiga 2,5 liters 12 v och även en del 24 v innan vanos verkar vara nöjda liksom att det sägs fungera bra på tidiga V8 motorer men ingen verkar ha testat före och efter men de beskriver upplevelsen som en "smidigare" motor!

_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
har inte fått min box än skulle kommit i fredags....
Visa användare
50
540_Divan
Bmw 740iLA e38 -95
Hoppas du blir riktigt nöjd med chippet.

Är själv sugen på att chippa min 540 e34 -93
Men vet inte bara vart den boxen siter i min bil.
540_Divan: Boxen sitter under "elektronikkåpan" med skruvat lock fram till höger i motorutrymmet om du sitter på förarplats. Där sitter även reläer för bränslepump, automatlådeboxen m.m.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
540is: Jag kom nästan ihåg rätt då ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
50
540_Divan
Bmw 740iLA e38 -95
Tackar så mycket "Bmw-lelle" ska då utt och kolla det genast.
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
fick min box i onsdags, satte i boxen startade igång och varmkörde sen va jag ute o provade lite det va svårt att säga i me att jag inte hade kört bilen på över en vecka tyckte den gick som fan. men i tordags så åkte jag te lysekil o kom hem idag o visst fan går den bättre men tänk nu på att det är 14 hk vi pratar om och det är ju ingen jätte mängd men helt ärligt så går den bättre speciellt omkring 3000 varv är det märkbar skillnad. jag snittade fram och tillbaka + rally körning i lysekil 1.31 liter per bil. nu när jag åkte hem så visade tanken att jag skulle komma 34.4 mil på ca 28-29 liter o så har det aldrig stått innan. så den verkar dra lite mindre också men det kommer jag aldrig tänka på så mycke i me att jag gasar rätt mycke. och det gick väldigt lungt hem me för den delen, va ju så jävla mycke trafik. men jag är nöjd och tycker det va värt 2500. its fun trim chip tog hand om min box, dom va mycke bra att ha me o göra....
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
sqise..

Har du några siffror på vad bilen drog innnan "chipningen"?

Det vore intressant att få några fakta på siffrorna, men eftersom du inte har någon 100-150 tid eller liknande sedan innan så är det ju ointressant att bara ha "efter" tiden. Huvudsaken är att du är nöjd.

Och det var ju bra att It´s fun var trevliga att ha och göra med. Det är även min personliga erfarenhet av Qvarnis.

//amullo
---
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
jag har nu tänkt på det o kan inte lämna några exakta siffror men innan så låg den på omkring 1.7 per mil alltså ibland 1.6 ibland 1.8 men det där kan ju dra iväg om man leker lite förstås men reagerade igår på att snittet ligger nu på 1.4 o det handlar i princip om samma sträckor. men utan att överdriva o nåt jag kan garantera är att den drar minst en deciliter mindre per mil.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.