|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har länge gått i tankar att köpa en M5a e39 från tyskland och har nu börjat maila lite olika annonsörer på mobile.de... Började med all svara på de billigare annonserna och har fått två svar som är mycket lika varandra.. Såhär löd senaste svaret: Hello again, I live in London, UK and the car is left drive. Because i`m busy now I found out a company which will help me to sell the car easily and safe. The company is called: Transporters Mobile Company International (www.transporters-worldwide-mobile.com). They will handle shipping, payment and everything else. In this moment the car is in Shipping Company custody ,ready for shipping and you must to pay to them.You will pay 20% advance of money (they will inform you how to make the payment) and they will release the car. If you are interested, please give me your full name and address and i will send you the car to your address.You will have 10 days for inspect the car. Let me explain you how does Shipping Company works.After the transfer is done Shipping Company will put the money into a secure account and they will continue the shipping. After you will receive and inspect the car (10 days) you will have to inform the Shipping Company if you want or not the car.In case you will not keep the car they will pay you back the money. If you agree the next steps are, please register in the website of company and please give me your full name and address to make the all arranges. They will contact you a soon is possible about the deal. For more info about the deal ,please visite thewebsite: www.transporters-worldwide-mobile.com. You can to contact the customer service in e-mail: contact@transporters-worldwide-mobile.com I wait your answer soon! Best regards! My phone no : 0044 703 1872229 Detta låter mkt skumt i mina öron. Vill ju helst inte betala 40000spänn utan att det kommer nån bil... Men frågan är, hur kommer säljaren åt mina pengar? Är transportbolaget (som verkar relativt seriöst) trots allt i maskopi med honom på nåt sätt? Varför ger man ut sitt telefon nummer om man vill lura nån? Ringde nyligen upp honom men det var mycket brus i bakgrunden och hans engelska var svår att förstå så jag sa att jag skulle ringe upp honom senare. Nån som handlat på detta sätt tidigare?? Jakob | |
| Blåsning!!! | |
| Japp, det är en vid det här laget gammal klassisk blåsning. | |
|
Johnny: en gissning är att bilen du mailade på var rejält mycket billigare (typ halva priset) än vad den borde vara. Generellt är BMW inte billigare i Tyskland utan anledningen man väljer att handla där är att utbudet är större samt att bilarna i många fall är i ett bättre skicka än i Sverige. Ska du köpa en M5:a i Tyskland så skulle jag rekomendera att du letar på www.bmw.de. Aningen dyrare men risken att bli blåst är minimal och du kan ofta få 1 års EuroPlus-garanti på bilen. ___ //Ulf |
|
|
Men hur går det egentligen till? Transportbolaget verkar ju seriösa. Säljaren mindre seriös. Är väl ändå transporters-worldwide-mobile.com man betalar till.. eller är det dem som blåser en? Jakob |
|
|
Bilen skulle kosta 14000E vilket är mkt billigt, framför allt med tanke på att det var en lågmilar 01a. Jakob |
|
|
Ulf, hur söker man på en speciell bilmodell på bmw.de tex m5 e39? Jakob |
|
|
Om han nu är så "busy now I found out a company which will help me" varför lägger han ner tid på försäljningen? Found out betyder dessutom hitta på! Och det är just vad han gjort, hittat på ett sätt att blåsa folk. Jag fick nåt liknande när jag skulle sälja min gamla Peugeot för 6500SEK, nåt upplägg om att jag skulle betala för frakten till England och skulle få betalt för bilen och frakten när den kommit fram. Jag menar, vem i England vill köpa en Peugeot för 6500 plus frakt antagligen lika mycket?!BLÅSVARNING UTFÄRDAS! PS Välkommen till forumet, prova funktionen Sök inlägg och lycka till med ditt M5köp! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Gebrauchtwagen på bmw.de Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Johnny: Som VillaRosa länkar till. Om du tycker tyskan är jobbig så kan man byta till engelska nere till vänster på deras sida. Läste igenom mailet ovan en gång till och engelskan är väldigt dålig och sättet den skrivs gör att jag skulle gissa på att säljaren härstammar från Östeuropa typ Ryssland eller Baltikum. "Let me explain you how does Shipping Company works" "I wait your answer soon" "you will have to inform the Shipping Company if you want or not the car" Exempel felaktiga meningsbyggnader och grammatiska fel som jag ofta stött på vid kontakter med ovan nämnda länder. ___ //Ulf |
|
| Vet inte hur många gånger detta diskuterats här, men det börjar bli ett gäng. :) Även om man tror att man inte kan bli blåst så blir man det ALLTID i den här typen av affärer. Alla säljare som kräver någon form av förskottsbetalning på bilar som kostar mindre än de borde kan man som regel rata direkt. | |
| VillaRosa - En liten korrigering: "Found out" betyder "få reda på". :) | |
|
Rätt Anders, men texten i mailet är ändå inte rätt. Antingen borde han ha skrivit "I found a company..." eller "I found out about a company..." Skriver man "I found out a company..." så betyder det mer eller mindre "Jag hittade på på ett bolag" vilket kanske inte är så långt från sanningen ;) ___ //Ulf |
|
|
Jag ger mig litet där, men find out visar sig också betyda ertappa eller avslöja. Inte helt opassande i det här fallet ;-) Han avslöjade ett transportbolag med fuffel och vill själv dra nytta av detta. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hehe detta var dock lite lustigt... Fick ju svar från två olika personer som sa ungefär samma sak. Den andra killen jag pratade med har nu svarat! Frågade efter address, nummerskyltar, eller nåt annat så jag kunde få personlig kontakt med honom eftersom jag vill vara säker på att det är hans bil. Han svarade såhär: Hello sir, Here is my home address: Rosden House 372 Old Street Unit 7 London, EC1V9AU This is ridiculous... you want something to see "i am connected to the car" . What do you want? a picture of my inside the car holding my passport up?? :) i don't have time for that my friend... I thought you were interested in a serious deal...if you are, let me know. David Nästa steg torde vara att säga att man ska åka över till honom så vi kan skriva under ägarbyte mm?? Transport hem kan man ju själv fixa:-) Jakob |
|
|
nån som vet hur man kollar upp så hans adress och reg nummer stämmer?? Jakob |
|
| Slösa inte din tid med det "johnny bravo"! Leta upp en bil som finns i verkligheten istället. Lycka till! | |
|
Varför tror du inte att han vill visa upp något som knyter honom till bilen? Jo därför att han INTE har någon bil överhuvudtaget! Hur ska han då kunna visa regnummer, ägarbevis eller liknande? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Det konstiga tycker jag var att han uppgav adress. EC1V9AU var väl det han uppgav som reg nr men jag vet inte hur man kan kolla upp det. Han drog kanske en rövare och tänkte att jag itne orkar kolla? Jakob |
|
|
EC1V9AU är postnumret och Old Street finns även den i detta område. ___ //Ulf |
|
|
Låt säga såhär: För de pengarna han begär för bilen så skulle i princip vilken handlare som helst köpa in bilen rent. Vilket skulle spara honom mest tid. Med tanke på priset, om bilen funnits/finns, så borde den vara såld på ett par timmar. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.