|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
M3-lappen |
Tja.. nu ska jag berätta lite för er om mitt problem.. Så får jag se om nån har en aning om vad det kan vara. jag sökte runt lite i går men fann inget.. har en m3a 95 3.0 som har gått ca 17300 mil. den går ojämnt som fifasen vid belastning ? låter precis som om den blöddrar (spikar , misständer) jag har inte öppnat locket ännu men jag misstänker antingen stiften eller soppafiltret.. vad tror ni ? |
| Börja med att byta stiften om det inte är gjort på ett tag. Viktigt att du använder rätt stift, se instruktionsboken. | |
|
Jag har haft en M3 3,0 -93 som gjorde som din med 95 oktan i tanken, även med 98 ibland så jag fick köra med "oktanbooster" för att slippa knacket och spikningarna. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
M3-lappen |
jag vet inte vilka stift jag ska ha :)) micke169: den har inte gjort så förr.. kn det bli så bara rätt av ? |
|
Hej (Läder) Lappen! =) Du ska ha stiften BOSCH Y 5 DDC. De kostar runt en 120kr/st. Byte på min m3 -95 när den började rycka som du beskriver, blev en STOR skillnad. Jag har dock lite ryckningar kvar men har fått förklarat att det är mitt öppna luftfilter som ställer till de på låga varvtal. På högre varvtal är de dock ett fin fint sug! =) Hoppas de löser sig. MVH Mattias |
|
M3-lappen |
tack ska du ha blast.. :) det får jag ta å testa.. jag återkommer med fakta senare :) |
|
M3-lappen: Min var så hela tiden jag ägde den, de är väldigt känsliga på fukt runt tändstiften också. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
M3-lappen: Min var så hela tiden jag ägde den, de är väldigt känsliga på fukt runt tändstiften också. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
M3-lappen |
att den är rå på tomgång det köper jag när den är chippad men den ska fan gå rent på belastning.. men har inte det nån betydelse med värmetalet på stiftet att den är chippad ? ? |
| jag tror det är ventilerna som inte är tättar allså den stänger inte helt eller öppnar helt det kan oxå va spridarna | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tror också på att nya stift gör bot på problemet! Haft samma bekymmer på min M635:a och brorsan med sin M5 E34:a MVH Patrik |
M3-lappen |
jag tackar för trevligt bemötande. jag ska kika på det. jag hör av mig sen så får ni se vad det va :) |
M3-lappen |
lite uppdate : va ute å grejade med bilen i dag. å vid min stora förvåninng så hittade jag förmodligen det som har orsakat problemet med min ojämna gång.. när jag ispekterade det tredje stiftet så upptcäkte jag att porslinet va trasigt... tråden genom hade brustit å porslinet gick att snurra på.. när jag skulle lossa fjärde stiftet så upptäckte jag att det va löst. så där är mitt problem skulle jag misstänka.. men jag fick inte tag i några stift.. å på stiften stod det Y5dcc.. så jag återkommer senare när jag har bytt dom.. tackar alla för dom tipsen som har trillat in.. =) vill ni se skrället så har ni länk här Länk |
| hm byta alla stift går på ca 1700 | |
| 1700?? stiften kostar ca 900kr/6st och skruva i dom borde man klara själv. Och även om man inte gör det borde det inte kosta 800kr att få det gjort på verkstad. | |
M3-lappen |
ca 120/st sade nån.. |
| hm vad är de för skit ni kör me då??jag betalde 264 per stift ungefär | |
M3-lappen |
ingen aning.. men nån som vet det sen tidigare iaf ? |
|
stiften till m3 3.0l motorn e billigare, de ligger runt 120:- st...3.2l stiften kostar mer... Niklas Olsson, BMW M3-94 Bilder: Länk |
|
|
stiften till 3.0 är ungefär hälften så billigare så det stämmer bra! Men bosch Y5dcc ska de vara till 3.0! M3-lappen: Hoppas att de löser sig när du får tag på nya stift då! De gjorde de för mig, blev som en helt annan bil. FIn fint! MVH Mattias |
|
M3-lappen |
det låter bra det blast.. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.