AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.968

E92: Välutrustad 325Ci eller snålutrustad 335Ci?

Sida 2 av 7
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ja nu sitter man här mitt i natten igen och funderar.. hahha

Om man kollar lite på driftkostnaderna så är det svårt att gissa, men försäkring borde motsvara dagens M3 e46 kanske? Den är inte billig även med halvförsäkring de första åren i alla fall inte för mig.

Man lär ju få bra mycket dyrare drifkostnader som tex däck, bromsar, bränsle och service när garantin har gått ut.

Om man kollar på konkurenter som tex Volvo C70 så har deras topmodell T5 liknande prestanda som en BMW 2,5 liters burk. Så slö kan den inte vara. Jag har bara provat en 325:a med automat, och jag vet inte vad jag tycka. Det är svårt att gemföra bilar nu när man kört Z4 ett tag. Komforten dämpar fartkännslan i dagens 3-serie.

Av någon anledning så känns 325 mest förnuftigt för plånboken.

Bilar är roligt, men det finns ju andra intressen också som borde få lite pengar varje månad... förlåt nu tänker jag högt.

Kwan: Gratulerar till ditt val, din lyckos! Tur att man inte är ensam om detta beslut.

Clubsport: Kan du inte berätta lite vad du tycker om din 2,5 spis? Om jag inte minns helt fel så har du ägt 330 också?

Mvh
Kristian

Kw
75
Kwan
E92 kommer i september!
Jag tror försäkrning kommer att vara billigare än hos en m3a
Kw
75
Kwan
E92 kommer i september!
Det är ju det oxå alf von sil, jag kan ju oxå fortfarande byta till en 325i med mer utrustining... augusti är ju produktion.... haha
Tycker det låter som om du väljer 335 med hjärtat, men hjärnan försöker förtvivlat övertala dig att välja 325. I slutändan, på grund av ett sämre andrahandsvärde, kanske det till och med blir dyrare att åka 325. 460.000 kr är otroligt mycket pengar om du inte är säker på att du blir nöjd. Välj 335 och sov gott!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Varför skulle andrahandsvärdet bli sämre på 325? Bilar som är billigare i drift (mindre motorer) har oftast varit bättre andrahandvärde på efter ett par år.
Alf_VON_Sil:
Jag har inte ägt en 330 men nästa bil blir en sån eller 335, vill i första hand ha 330 med nya 272 hk motorn då slipper man gräva lika djupt i plånboken som för en 335.
325 motorn är fantastiskt bra, det är ju bara att läsa i motorpressen, har någon BMW M-modellerna undantagna fått så mycket positiv kritik som 325 har fått?
Motorn är som BMW motorer ska vara lugn o fin på låga varv och väldigt pigg på höga varv. Den är inte alls lika sävlig på lågvarv som BMWs sexor brukar vara det är en klar skillnad till det bättre på denna motorn.
Motorljudet är superbt när man närmar sig 4000 varv och det blir bara bättre.
Det som jag uppskattar mest är den låga bränsleförbrukningen, det hade jag inte förväntat mig när jag köpte den.

På frågan snik 355 eller välutrustad 325 så tycker jag inte att valet är lika självklart att ta 335. Pga att en vacker dag så ska bilen säljas och då blir den iskall på marknaden. Nu vet jag ju inte exakt hur snik du hade tänkt dig din 335.

Jag har själv tänkt samma tanke, en snik 335 om jag hade valt det hade varit en med svart solid lack, komfortpaket och larm. Tar man bort komfortpaket och bara väljer det man måste ha som multifunktionsratt, regnsensor, farthållare, klimaautomatik och proffesionalradion så blir det 15600 så man tjänar ju inte många kronor på att välja bort komfortpaketet som kostar 19900.

Keep Your Distance!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det bara jag som tycker att 325 saknar lite karaktär och topp? Jag tycker att skillnaden mellan 330i och 325 är milslång. Ljud, upplevelse, varvvillighet, effekt, ja, jag tycker att 325i bättre jämförs med 320 än 330i. Och som gammal 330ci-ägare tycker jag inte att den tål en jämförelse mot den gamla 3-liters spisen heller i något annat än bränsleförbrukning.

Därför skulle mitt val alla dagar bli 330i/335i. Även om det innebär mindre utrustning.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag brukar köra mina bilar långt.. när det är dags att sälja 335:an om 4 år kommer den ha gått + 15.000 mil. Undra hur kall den är då. Det är en prestanda vagn och folk är livrädda för mil.

Känns inte som 325:an är lika kännslig för milantalet som en prestanda vagn?

Eftersom jag kör så långt så är ju soppa förbrukningen också en stor grej att räkna in. 335 borde vara rätt mycket törstigare än 325:an. I fakta rutan är skillanden maginell, men en 3 liter spis måste dra mer, och man lär ju säkert inte kunna köra med ett ägg under höger foten.

Gud vad hemskt svårt alltså.
335i utan att tveka. Den har väl bättre standard utr med?
Den väger redan 1600 kg, och blir inte lättare av att du lastar i en massa komforthöjande elmotorer :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Johan004
Alf_VON_Sil:
Försäkringen kommer definitivt inte kosta lika mkt som M3 E46. M3:an
är bland de dyraste bilarna på marknaden att försäkra. Har själv en 330 E90 och den är mkt billigare än 330 E46. Hade jag varit i din sits så skulle jag nog ta 335. Men försök få med navi proffesional och skinn......

Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Svaret heter 320Cd med vald 325 utr plus blåtand´hf och eluppvärmd ratt, kör maskinen och du har vridet från 330, förbrukningen från en mini och ett andrahandsvärde som är 20% högre om 3 år då soppan nog kostar 15-20kr/litern...
Få vågar ligga före sin tid:)
Mvh
Asken

Som är sugen på Alpina D3 i vitt när den komemr som coupe om nått år...
En svensksåld E46 M3 -03 kostar under 10' för min del helförsäkrad, 1000mil, ingen under 25år kör bilen, jag är 31 år bor två mil utanför Stockholm. Inte så farligt tycker jag.

Alpina D3 är riktigt het, det finns väl ingen svensk ÅF efter att Solna inte längre säljer Alpina?

Mvh,
/Wille
335! En långmilad (15') 335 tror jag inte kommer bli några problem att sälja, med normal justering för milen förståss. Tror suget efter 335 kommer bli stort på begagnadsmarknaden. Övertygad att motsvarande 325 kommer stå lägre i pris när du ska sälja den. Nav kan man köpa på eftermarknaden billigt! inte lika snyggt som en integrerad men mer praktisk iom att du kan ta med den. Knappast avgörande för valet. Bra stolar får du ju iom 335 (sportstolar) och skinn på dem så sitter du riktigt bra. Alt 1 ovan tilltalar mig (komfortpaket därutöver alltså).

Att skillnaden i bränsleförbrukning skulle vara större än 0.05 (0.62 vs 0.67) har jag svårt att tro. I stan blir skillnaden större men det påverkar ju inte dig så mkt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Säkert är Askens alternativ det sundaste ur ett rent ekonomiskt perspektiv men jag hade ändå tagit en 335. Tror inte heller att förbrukningen på längre sträckor skiljer sig enormt mot 325 däremot om du ligger mycket och snurrar i stan så lär du märka av den större maskinen.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
335 blir säkert mycket törstigare än 325 om man gasar hårt och ofta och kör mycket i stan.

Men jag skulle ändå valt 335...

Mvh
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Många bra inlägg! Jag ska ut och prova en 325 manuell om några timmar och se hur den känns. Har ju som sagt bara provat automat.

Är det någon som vet storleken på bromsarna på 325:an? Är de samma som på sedanen tro? Antagligen eller? Finner ingen fakta om detta någonstans.

Mvh
Kristian
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Tror tvärs emot vad andra säger att en 335 som gått + 15000
om fyra år kommer att tappa vansinnigt mycket. de flesta är ju milfixerade.
och definitivt inte lättsåld.
Skulle ändå valt 335:an

off topic
Johan004 hur kan e-90 vara mycket billigare än e-46 i försäkring.
Du har väl nybilsgaranti kvar än.borde inte skilja mångar kronor mellan dem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
WilleW: Solna har fått en förfrågan på en D3 av mig. den kostar ju ca 37 kkr euro i D, Det slutar väl med att an får hämta den själv i d... Jarls har det ju skrivits en del om här på forumet både gott o inte. Väljer att lyssna på folk som träffat dom som jag har förtroende för.
Asken
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Beslutet har tagits!

Jag har nu tagit en 335Ci istället för en 325Ci. Motiveringen.. behövs det någon? Det är bara att läsa i denna tråd. Men lever bara en gång så är det bara.

Utrustningen:

BMW 335Ci
SpaceGray med Svart Tyg

* 3-SERIE COMFORT:
Multifunktionsratt, Automatiskt avbländande innerbackspegel,
Armstöd fram, Förvaringspaket, Parkeringsdistanskontroll (PDC) bak,
Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare med bromsfunktion,
Belysningspaket, Radio Professional

* Komfortaccess
* HiFi-högtalarsystem, 10 högtalare, 180 W
* Navigation Professional
* Klimatautomatik med utökad funktion
* Taklucka av glas
* SpaceGrå Metalliclackering
* Larm
* Klädsel – SvartTyg (Standard)
* Fälgar - Lättmetallfälg Stjärneker 189, 18 tum

Det hela slutade på ca 507.000 och sedan fick jag 7% rabatt vilket är ett under på en ny modell som inte ens kommit än.

Tack till alla som svarat, funderat och legat sömnlösa med denna svåra fråga för mig.

Mvh
Kristian
Låter som ett utmärkt val, Kristian! Grattis! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.