|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Grusse |
Är det någon som har monterat en M3 E36 bakaxelklump på en E30? Jag funderar på att göra detta, ser inte ut att vara så himla mycket jobb att få det och stämma. |
|
det ska nog inte vara några problem... en kompis har lagt i 535:ns diff å kardan med motor å allt... han behövde bara ändra på två skruvar har jag för mig.. Ska det vara på det viset?! |
|
|
Det är ju inte klumpen som pajar på e-30,det är yttre drivknutarna,så de känns väl lite som onödigt jobb att bygga om och sätta dit e-36 klump? Man får bygga ett par riktiga drivaxlar bara /Andreas |
|
| Precis.Klumpen är 100 skottsäker.Helt onödigt att byta ut den. | |
Grusse |
Men grejen är den att det verkar ju så svårt att få tag på en E30 diff, och om man hittar någon så är dom svindyra. Nu har jag hittat en M3 E36 klump till rätt pris, så det var därför jag kom på tanken. |
|
Inte fan kan väl en E36 klump vara billigare?2-3 papp får man ge för en E30 diff.Jag har en liggande... Länk |
|
Grusse |
2 papp kan jag tänka mig ge för en E30 diff, men dom som jag har sett till salu har kostat 3000 - 3500 och det är för mycket. Fattar inte att dom fått dom såld. M3 E36 diffen som jag fått tag på är betydligt billigare. |
| om e21 diff passa finns det ju en på annonserna!! pris 1500kr och det tycker jag är lagom pris!! tycker att 2pap är för mycket!! | |
|
Men är de värt så mycket tid för att få dit en e-36 klump om ensom passar kostar 1000kr mer?? Du måste ju bygga om bakvagnsbryggan,skarva kardan? och bygga drivaxlar.. Det är skapligt mycket onödigt jobb... Bara så du vet så passar en 535 e-28 klump rätt på,bara byta locket med fästet.och dom är billiga MVH Andreas |
|
Grusse |
Är det just 535:an som passar rakt av, eller är det alla E28 klumpar som passar? Så man får tillverka ett eget lock då, eller passar E30:ns? |
|
E21 klumpen är så klen att den pajar bara man tittar på den.Har pulveriserat diffdreven i såna med 143 hk.E30 diffen efter 85 är oförstörbar. Länk |
|
|
Nej alla e-28ors klumpar,e30ins bakkåpa passar sån diff får man för 1000kr,men då får man ju så hög utväxling,men de kan ju vara bra vid turbobruk. MVH Andreas |
|
Grusse |
Okej. Tack för hjälpen Andreas. |
|
-> bmw-andreas alltså, en e28-klump ser likadan ut som "stora" e30 klumpen ? (förutom bakkåpan då)? här i .fi verkar det vara omöjligt att hitta en e30-diff till vettigt pris. //air |
|
|
-> bmw-andreas glömde fråga, hur e det med e34 ? är den oxo dylik eller ? tack på förhand... //air |
|
|
stora e30 klumppen o har samma diffhus som e36,e28,e34,e24 (ei M el iX) enligt ETK... "325is..." |
|
|
hoek: tackar.. ;) kanske du kunde kolla oxo om de finns ngn med lämplig utväxling.. Jag kommer inte så bra överens med ETK´n själv.. (= //air |
|
|
visst finns de lämpliga utväxlingar,men ETK´n visar bara hela klumppen så det går ej att jämföra mellan modellserierna i dehär fallet. "325is..." |
|
|
...fler finländare... =) Fråga: Går d å byta till stora klumpen, altså bara byta diffklumpen på min till den större utan att byta annat!? ... bra att veta när det blir dax, igen... =) Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
-> bemari -Ja. det går det... ;) |
|
| Du behöver ju inte byta ut din utväxling.. det är ju bara att köpa själva diffbromsen och sedan montera den i ditt befintliga hus med din befintliga utväxling! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.