AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.123

M20 stannar när den kommer upp i normaltemp.

Sida 1 av 2
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Som rubriken säjer, bilen går jättebra tills den blir normalvarm och sen börjar den rycka och efter en stund dör den. Sen när den är kall går den finfint igen. Någon som har någon vettig förklaring?

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
M20 = kan det vara överslag i rotor mm.

Annars låter det som en tempgivare som spökar (ger fel signal varm)

Mvh Jonas
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Har varit inne på det med, kollade rotorn, fördelarlocket och tändkablarna. Sen provade jag att byta plats på kontakterna på tempgivarna. Men sen funderade jag på om det ska vara samma resistans i dom?

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Bytte tempgivare och provade med en annan styrbox, samma problem kvarstår! HJÄLP!

Kim Karlsson, Kalmar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Måste du vänta på att den kallnar innan du kan starta igen?
Bränslepumprelä?
Vevaxelgivare?
Tändspole?
FAF
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nej men den går som bäst när den är kall. När den varit igång tills den stannar går den inte att starta. Har funderat på vev-givaren också men brukar den ge upp utan att avståndet är felaktigt osv? Tändspolen har jag provat med att byta.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vilket av alla relän är till bränslepumpen?

Kim Karlsson, Kalmar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
På min är det det mittre relät av dom som sitter under kåpan till hö i motorrummet
FAF
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Okej, på passagerarsidan menar du?

Kim Karlsson, Kalmar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Japp, du får skruva bort kåpan för att se relät.
Följande kabelfärger ska gå till bränslepumprelät:
brun/grön
röd/vit
grön/violett, 2st
röd

FAF
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Okej, Då är jag med, vet vilken det är då. Ska prova det imorrgon.

Kim Karlsson, Kalmar
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Subidus.
Passa även på att kolla Motronic relät när du ändå är i "lådan" och rotar =) Det relät sitter nedanför bränslepumps relät. Kolla också noga efter vakuum läckor runt insuget. Ta gärna bort ett stift och kolla hur gnistan ser ut, då bilen går kast.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Per, det ska jag göra, passar på att byta alla relän då jag kan låna dom från min andra 525a. Vacumläckor vet jag att jag inte har då jag nydligen haft ur motorn och renoverat.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Provade att byta alla relän vid styrboxen, bytte även hela kabelhärvan idag i tron om att det skulle hjälpa, men det gjorde det inte. Den går bra på låga varv men när man varvar verkar det som att den inte får tillräckligt med soppa. Knackade lite på soppapumpen men det verkar inte gå vad man än gör. Funderar på om fördelarlocket kan vara kass även att det inte är några synliga sprickor.

Kim Karlsson, Kalmar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du kan tvångsköra pumpen genom att bygla 30 till 87 på sockeln till bränslepumpsrelät.
Får du avgassmällar också?
FAF
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Okej, kan prova det imorrgon. Ja det blir smällar någonstans då och då. Men det låter som det är i insuget.

Kim Karlsson, Kalmar
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Är bilen körbar när den är varm?

Hur är den kall?

Bränsletrycket ger ju en bra koll på ev soppaflöde.

Mvh Jonas
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
tycker du ska prova med att prova en annan tändspole, du har väl bilar att låna ifrån.
FAF
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Mogge, Bilen går att köra när den är varm men man kan inte varva mer än ca 1500 RPM innan den börjar att rycka och leva. När den är kall går den som den ska (eller gjorde sist jag provade,kanske rycker till då och då.)

FAF, en annan tänspole va bland det första jag provade med :)

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Idag har jag "fått tummen ur" och bytt triggergivaren till vevaxlen och bilen funkar nu klockrent! När jag tagit bort den gamla såg jag vad som orsakade felet. När varvtalsgivaens kabel blev varm vidgade sej kablen och gick imot motorns stomme, vilken var så skalad så att kalblarnas elektroder var blåttade. Med andra ord kortslöt triggergivaren sej själv när motorn blev varm. Därmed visste inte motorns styrbox hur mycket bränsle som skulle tillsättas. Skönt att den funkar nu igen :)

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Tack för er hjälp!

Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.