|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har läst notisen i Trafik & Motor nummer 3 juni 2006. Det var en polisman som skrev ut böteslappen. Det är således ingen dom från Tingsrätten. Trafik & Motor har ringt upp Bengt Svensson som är trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen för att fråga honom om polismannens agerande. "Bengt höll med om att poilsmannens agerande var under all kritik då han hotat men också bötfällt Gunnar för något som inte ens skulle hålla i tingsrätten". Det är viktigt att redovisa alla fakta så att det inte sprids felaktiga rykten. En del moralväktare kanske anser det vara moraliskt förkastligt att varna för en fartkontroll. Men det är inget brott. |
|
|
Om det hade varit en Modig Svensk som fick böteslappen för den där blinken, så hade han lugnt sagt till vederbörande polisman: -Byt jobb! Du passar inte att vara polis och jobba med människor! Jobba i gruvan hos LKAB, istället! Nåväl, en storry från början av 70talet. Vid en av den tidens vanliga radarkontroller, i detta fall på Ulvsundavägen i Bromma, så körde några snubbar omkring nära "spärren" men en Volvo Duett som var fullkletad med antennspröt. Bilens närvaro fick en del bilister att bli alerta och sänka farten en del. Så, efter en liten stund, så Morrade "Stoppern" i sin radio att dom i Volvon borde ta och försvinna illa kvickt, i annat fall skulle nog alla deras antennspröt snart vara bortskruvade!!! (Volvon försvann....ty dom både hörde ju och förstod "buskapet" till dom). Herr Blå är en Kuuuuul tyyyyp! ;-) |
|
|
k1mzo, exakt! Det värsta är väl att de kan få det till att man bländar sin omgivning och andra blir lidande av blinkningen=trafikfara, trots att man hävdar att man blinkade åt sin vän! Polismännen vinner tyvärr nästan alltid, vill de jäklas och har en dålig dag är det svårt att komma undan som privatperson. En "gubbe" jag känner som kör volvo 740 stoppad i flygande besiktning där polisen konstaterade att hans bakre bromsskivor inte var tillräckligt blanka. De var lite repade och bara lite lätt ojämnt slitna. kommentaren löd, sådär ska inte bromsskivor se ut och de krävde ombesiktning! |
|
Paap Reeder |
... nu är det den andra blåskontrollen (midsommardagens morgon + i söndags) på kort tid som jag vinkats förbi. Även tidigare under åren har det varit så att jag vinkats förbi. Har nog bara blåst en enda gång i mitt liv ... och det var nog i V12:an. Undrar vad dom bedömer mitt ekipage efter när jag kommer rasslandes i min M535:a? ... kanske är det ljudet i min Simonz? Jag hade kortet redan framme - ty jag hade brådis med bl a tårtor i bilen ... och "dricka" och ville få det snabbt gjort - och han bara log och vinkade förbi. ... har man kanske ord om sig ... typ Corleone eller nått sånt? MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.