AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.471

Böter för helljusblink - 600:-

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

Läste att en bilförare fått 600:- i böter för han varnade för en poliskontroll.

Han blinkade till mot mötande ... varav en var således civilpolis som vände ... körde ifatt - stoppade och skrev ut en böteslapp.

Märkligt!

... det är väl bara att säga att man ville uppmärksamma mötande att dom kör för fort?? ... det säger tanterna längs vår 30-sträcka här hemma på gatan att man skall göra (... fast det är mest dom själva som åker dit ... ).
Allt i akt och mening att värna trafiksäkerheten.

MVH /// Paap R
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men det är sånt polisen gillar! Men grovt kriminella vågar dom sig inte an!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Framförande av fordon med bländande ljusutrustning"
Förneka brott och vägra skriva under åtalsunderlåtelse (eller vad det heter) så händer det, i 99% av fallen, inte ett smack.
Man blinkar inte för att varna för poliskontroller utan för att upplysa att vederbörande har dåliga lysen på sin bil. =)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Var med nåt sån igår på väg hem på RV40 mellan Ulricehamn o Borås.
Vägen är den sämsta kvalite som finns för en riks väg o byggs om till motorväg nu.
Det var några mötande som blimkade men snuten brukar inte stå längst vägen så måste det vata nåt annat. Så sant, efter backrön var det stopp pga väg byggen o tur att bilen har bromsar!!!!

Möte själv många gånger på såna som blinkar som lampor på diskon för att varna för snuten. Sånt kan gå på nerverna men ett par blink skadar inte.

Vad har man polisen till egentilgen?
I ca 80% av alla möten med dom har dom inte hjälpt mig med nåt! Tvärtom, har gjort saken värre många gånger....

Peter

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tänk er in i följande situation(läste detta på forumet):

De har poliskontroll där de kollar bl.a. nykterhet.

Du kör ifrån poliskontrollen och tänker: "bäst att varna dem jag möter genom att blinka..."

-Du vet ju inte vem du varnar! Kanske kommer det en rattfull jävel som vänder bara för att blinkade!

Det finns alltså poliser ute på vägarna av en aledning...

Och allt det här "har-de-inget-vettigare-för-sig"-snacket... he he.

_____Vraum!_____
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tänk om man "råkar" dra spaken till dig istället för uppåt om du ska anv blinkersen... kan polisen böta dig för en sån sak då?
Kan inte tänka mig att det skulle bli fällning i rättegång direkt..

hade vägrat betala...

// M.v.h. Daniel
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag varnar alltid mötade i poliskontroller, har själv blivit räddad på så sätt två gånger, och har känt mig ytterst tacksam för de.

BMW CS #5139
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
J.L: samma här!
Låter som en skröna att de skulle kunna formulera bötern till "varnande för poliskontroll", om man blinkar med ljuset. Det kan ju finnas många skäl till ljusblink, från misstag med spaken till fel på ljusrelä osv. Hur bevisar de detta?

FP
K.
79
K.A.A.
318is -94 (E36)
Men visst finns ett "vi och de"-tänkande på gatorna... där "vi" är alla medtrafikanter och "de" är poliserna. Klart man varnar medlemmarna i den egna gruppen (=flocken) :D Människan är ju ett flockdjur...
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Håller med dig folke otroligt svårt att bevisa detta. Men om man börjar tjöta om fel på bilen blir de väl griniga och ger en flygandebesikting istället!

Själv har jag lite svårt med att välja bilnka eller inte. Vid fartkontroller tycker jag det är helt ok! Men fylle kontroller tror jag inte att jag hade blinkat, det är trots allt många som kör rattfulla/påverkade och de är inte trevliga att möta på vägarna!

Mvh
Jesper
Jag tror det är annat beteende hos föraren som sherifferna hänger upp sig på, sen byggs kanske skrönor upp om ljusblink osv.

FP
Paap Reeder
... jo detta står att läsa i FMK Trafik Motor. RPS har även getts tillfälle att kommentera.

Visst ... även RPS var inne på detta med drogade förare o s v men jag kör nog på J.L´s linje.
Kommer det en snubbe i 90 på en 30-väg blinkar nog inte jag heller men trycker man 40 - som ju ngn stad ville höja det till - så blinkar jag i a f.

Vaddå? ... konsekventa principer?? ... det där med flockdjur var bra.

MVH /// Paap R
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag blinkar aldrig för att varna längre. Just av den anledningen att man inte vet vem man möter, det kan ju vara en drogpåverkad eller tjuv. De flesta som kör för fort kör i alla fall inte så pass fort att de blir av med körkortet och kör man för fort har man antagligen råd att betala böter...

///BMW - Was sonst!
Man säger att man varnade för rådjur el. dylikt vid vägen, vägrar skriva under något erkännande och upprepar samma sak om det till äventyrs drivs till domstol. höhö.

F
Som sagt, det är nog diverse V-tecken osv från föraren som måste till innan sheriffen retar sig.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke

Böter har utdelats för helljusblink vid poliskontroll.

Dock var paragrafen polissen använde inte "Varnade för Poliskontroll" utan för "Framförande av fordon med bländade ljusutrustning" ungefär som man bötar dimljusanvändare.

Däremot har jag aldirg hört talas om att någon skulle fått böter för V-tecken...

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det fanns ett sånt här fall för ett antal år sen, som gick till tingsrätten, och böterna ogillades.

BMW CS #5206
Skönt att höra att det inte gick att hävda "varnande för poliskontroll", det var mest detta som jag var nyfiken på. Blinka med helljuset kan man (behöva) göra av flera anledningar, det är därför bilen har "ljustuta" som den också benämnes i vissa sammanhang.
Att bli fälld för "framförande av fordon med bländande ljusutrustning" om man ger ett par helljusblink låter helt befängt och otroligt, Ungefär som att bötfälla nån för att man använder signalhornet, det ger ju ifrån sig ljudstyrkor som vida överstiger t.ex vad en bil får bullra i övriga sammanhang.
För att inte tala om utryckningsfordon som både tutar och blinkar med allt dom har i helljusväg inkl extraljus.
OK för dom men böter för Svensson, fan tro´t...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.