AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.426

Spräckte kylaren idag. E39 540. Vad är fel?

Sida 3 av 4
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Forry: Fick du haveri med dina kylare och sedan bytte eller bytte du i förebyggande syfte? Vika symptom hade du på din bil tex. lossnade slangar m.m.? Har du haft ngr problem efter bytena med kylare?

Vh/ Kermit
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej Kermit:
På min E34 så sprack expansionskärlet(som var ihopbyggt med kylaren) på framsidan, en cirka 15 cm lång spricka där den tröck ut vatten.Syntes inte förrän jag tog loss kylaren då den så att säja var på baksidan.
Testade nytt kylarlock,nya tätningar till varningskontakten mm.
Jag gick genom proceduren med avgastest också, och gudskelov så var det Grönt..dvs Blått:-)

På min E39 så gick plaströret (övre) tvärt av, plasten såg krackelerad ut i brottytan. Hade tur den gången också. Det stora molnet kom precis vid ett stoppljus intill en mack så jag rullade in och kunde kränga slangen på resten av stumpen som stack ut. Det höll tills jag fick bytt, men det var nervösa dagar med täta kontroller..

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej Kermit:
På min E34 så sprack expansionskärlet(som var ihopbyggt med kylaren) på framsidan, en cirka 15 cm lång spricka där den tröck ut vatten.Syntes inte förrän jag tog loss kylaren då den så att säja var på baksidan.
Testade nytt kylarlock,nya tätningar till varningskontakten mm.
Jag gick genom proceduren med avgastest också, och gudskelov så var det Grönt..dvs Blått:-)

På min E39 så gick plaströret (övre) tvärt av, plasten såg krackelerad ut i brottytan. Hade tur den gången också. Det stora molnet kom precis vid ett stoppljus intill en mack så jag rullade in och kunde kränga slangen på resten av stumpen som stack ut. Det höll tills jag fick bytt, men det var nervösa dagar med täta kontroller..

Min bil
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Forry: Ja, det låter inget vidare. Jag hade samma tur som du och kunde stanna direkt när jag såg det numera alltför välbekanta "molnet" från motorhuven. Fick tag i en Nissen:s kylare som ska levereras på Tisdag, så jag hoppas jag får igång bilen i nästa vecka. Man får abstinens när man inte får köra V8:a, utan låna en tvärställd 4:a istället samt cykla.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tycker det verkar vara mkt sämre kvalitet på E39 jämfört med E28 samt E34! Börjar fundera på om det kommer bli ett dyrt ägande det här.Att jag kör bmw beror mkt på mina goda erfarenheter från E28 och E34 , kanske "nya" E60 är bättre igen kvalitets mässigt?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har den gått långt kanske det kan vara värt att byta i förebyggande syfte...
Det är ju trots allt ganska ofta man läser om detta problem, så man skall nog ta det på allvar och anse kylare som förbrukningsvara.

Mvh
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hewi: Precis som Forry skriver, så får man anse att kylaren är en förbrukningsvara. Jag hoppas dock att kylaren från Nissen:s skall hålla betydligt bättre kvalitet än Bmw:s original. Angående E60 så kan jag bara citera min mekaniker som anser att Bmw:s kvalitet tagit en riktig djupdyckning neråt i och med att mycket av metall delarna i Bmw:s tidigare modeller ersatts med plast i E60/E61.

Personligen är jag dock ej förtjust i E60 modellen, interiören känns inte som Bmw, exteriören känns lite som en Toyota eller ngt annan asiatiskt bilmärke. Linjerna är obefintliga och karossen känns kantig men det värsta av allt........bakluckans (kepsens) utformning.

Nej, jag håller allt fast vid min E39:a tills Bmw bygger ngn snygg, stilren bil igen:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
kermit

när jag klickar på (Min Bil-blogg) i ditt inlägg så kommer MIN blogg upp :-D
iofs kul men jag tänkte läsa Din..

Min bil
Länk
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
På min E34 så små fuktar det under expansionskärlet som är ihopbyggt med kylaren, precis i skarven där expansionskärlet e nedstucket i det svarta i kylaren, så att säga, svårt att förklara.

Är det en packning där under som går att byta??

Mvh/Palle
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
HEj Palle.
Jepp, det sitter en packning där eller mer en O-ring. Del 3 och 4
Länk

Kostar inte många pengar, men det kan vara ett he**te att få lös expansionskärlet..var försiktig.
När du tar lös expansionskärlet så kolla det noga så du inte har någon spricka på framsidan..dvs den som ligger mot frontplåten.

mvh
Göran

Min bil
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
håller med expansionskärlet satt som näsan på min e39
fick sätta foten på kylaren som mothåll sedan dra upp expansionskärlet med pollygrip.

schnellfahrer baumvelt
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Forry: Hmmm..vad skumt. När jag klickar på "Min bilblogg" så kommer den upp hur fint som helst. Stod inne i min "Bilblogg" och klippte ut länken och klistrade in, kanske inte funkar. Får kolla upp det:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Tack Forry... Är det bara att dra den svarta plastbiten rakt upp eller??

Mvh/Palle
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är mkt som är förbrukningsvara på E39: abs sensorer , pdc sensorer , kylare , expansionskärl , kylar slangar , bärarmsbussningar m,m samt att de dessutom rostar tidigt och har strulande elsystem som kräver batteri reset då och då.
Forry: Jag har redan bytt kylaren ;)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har guskelov inte råkat ut för dessa andra "förbrukningsvarorna" ännu...peppar peppar.
Men jag tycker att kylaren är en alltför viktig del för att bli förbrukningsvara.

Hewi: Vi börjar nog bli rätt många E39 ägare som bytt kylare:-)

Ha de gott
Intressant läsning....
Min kylare fick en mikroskopisk spricka upptill vänster vid stora slangen. Hade gått 14500 mil. Åkte till BMW och de såg ut som frågetecken... Kylaren byter vi nästan allllldrig.
Jag kontrade att om läser BMW-forum så verkar kylaren spricka i plasten rätt ofta och att det verkar ske vid ca 15000 mil, de såg förvånade ut.

Vidare, sade jag, att det verkar som expansionskärlet och givaren tar slut samtidigt och bad dem se över det oxå, händer allldrig sa de.

Fick ny kylare, men det blev en dags fördröjning då det visade sig, till deras stoooora förvåning att även expansionskärlet var slut.

Så, 7000kr blev det eftersom jag inte orkade göra det själv.

Mitt enda tips...
Om du river kylaren, fixa expansionskärl och givare på samma gång. Då slipper du lufta och böka snart igen.

/Fredrik
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
PalleM: såg inte ditt inlägg.. Du menar den svarta plastbiten högst upp antar jag. den sitter nog med ett par skruvar men annars så skall det bara vara att "vicka" lös den..

Kermit: hur går det med din bil?? ge oss en uppdatering:)

mvh
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Lite mer info har kommit att skåda i Bilbloggen. Kort är ialla fall, att kylaren är hämtad och att bilen skall in hos mekanikern i morgon eftermiddag. På Torsdag morgon skall den vara "fit for fight" igen:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Jag spräckte kylaren på min E39:a. och det berodde på att viskokopplingen på fläkten var sönder.

Den snurrar med ändå, men inte tillräckligt.

Länk Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Nu är man en go och glad Bmw-ägare igen:)

Bytet av slangar, vattenpump, termostat, kylare m.m. gick över förväntan, bilen går ypperligt igen. Tog en tur upp till Öregrund och tillbaka över midsommar helgen, tempen låg fint på 108 grader och bilen accade perfekt dock är det snart dags för en inspection 1. Har tagit lite bilder som jag ska lägga upp på bloggen men kan väl säga såhär att det inte var ngn visuell skillnad på original kylaren från Bmw jämfört med Nissen:s kylare. Precis som Bmw:s kylare så är Nissen:s kylare också blandat av plast och metall, fördelen var dock priset som var 2466 sek ink.moms. Som sagt lite bilder kommer komma upp på bloggen:)

Tack för all hjälp / support:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.