|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Det är en mörk dag eller rättare sagt det har varit ngr mörka dagar. I Fredags gick expansionskärlet sönder, ngr veckor innan hade övre kylslangen gått sönder. Bytte expansionskärl samt kylarlock i Lördags, fyllde på med vatten (tur var väl det) i väntan på att åka in till min mek och tömma systemet samt sätta dit den övre kylslangen. Så idag när jag precis hade lämnat en jet station, så såg jag den välbekanta röken från motorrummet. Stannade vid vägen och öppnade huven, kunde se att det var ordentligt blött längst till höger vid den övrekylslangen. Expansionskärlet var tomt och det var nog inte så konstigt när jag såg spåret efter vätskan på vägen. Efter att jag undersökt alla slangkopplingar så såg jag att plasten på kanten av kylaren längst till höger (när man står framför) hade en 2 dm lång spricka......faaaaan!!! Nu står bilen i väntan på att min provisoriska lagning med tvåkomponentslim skall härda, sen ska jag försöka köra de 2km jag har hem. Frågor: Vad i hel*et* kan orsaka att trycket stiger så mycket att övrekylslangen, expansionskärlet och nu kylaren totalhavererar? Efter att jag monterat expansionskärlet och fyllt på vatten samt avluftat ordentligt enligt konstens alla regler, så har värmen hållt sig stabil i alla farter. Inga Kickdowns som kan ha påfrestat har jag heller utfört efter detta. Bilen har rullat 14.000 mil, välservad och omhändertagen. Behöver lite tips och råd:) Bilen skall till meken ngn gång i nästa vecka, så jag har tid att sitta och svära. Vh/ Kermit. | |
|
Be verkstaden kolla co i kylvätskan för att kolla om de är toppackning/topp på gång, vet ett par exempel på BMW med toppackningar eller spruckna toppar som börjar så här, med trasiga kyl, värmepacket, slangar mm. BMW CS #5139 |
|
| toppackningen möjligen, det är många bilar som har problem med det, inte bara bmw, det har blivit vanligare sen topparna blev bredare( 16 o 24v) tyvärr. | |
Paap Reeder |
... ett original kylarlock reglerar trycket till max 0,8? ... möjligen 1 bar (M30). Det trycket kan aldrig spräcka en kylare enligt min mening. MVH /// Paap R |
|
J.L, dd: Jo min mekaniker, som är en god vän, skulle kolla med ngn speciell mätare. Vad jag har förstått så kan en trasig topplockspackning generera att avgaser tränger in i kylsystemet och på så sätt skapar ett övertryck, rätt eller fel? Ska verkligen topplockspackningen gå på en 540 årsmodell 2002 med 14.000 mil på mätaren? Jag kör väldigt lungt men den tidigare ägaren i Tyskland vet jag ej hur han/hon körde (firmabil). Vad beror det på att topplockspackningen går sönder, kan det vara orsak från att ngt annat i sin tur är defekt i själva motorn? Usch, hoppas inte att det är det......... Vh/Kermit. |
|
|
Paap Reeder: Det locket jag köpte (Original) skulle vara märkt 2.0 bar. Innebär det att om trycket överstiger 2.0 bar, så skall locket släppa ut luft för att jämna ut trycket? Vh/Kermit. |
|
|
kermit: Helt riktigt, trycks avgaserna ut i kylvattnet blir trycket för högt, och du får sådana här bekymmer. BMW CS #5139 |
|
|
Vilken ny kylare skall man köpa, Bmw original eller pirat, typ mekonomen? Kostnad? Vh/Kermit |
|
|
En arbetskollega råkade ut för mer eller mindre samma sak på sin sv-sålda 540i -96 (ca 13000mil vid "skadetilfället") för några år sen. I det fallet byte man den spräckta kylaren på garantin (det var alltså den ca 1månad gamla originalkylaren som spräcktes). Kylaren som sattes dit har jag för mig höll men det var för högt tryck i systemet, i hans fall pga ett förmodat toppackningshaveri modell mindre. Bilen blandade dock ej kylvätska/olja o det försvann ej heller nämnvärda mängder kylvätska. Mitt tips är att du kollar upp så du ej har avgaser i kylvätskan, har du det är risken stor att den nya kylaren oxå kommer spricka tämligen omgående... |
|
|
Hej på er alla... Nu kör ja ju inte samma bil men råkade ut för rätt identisk haveri när jag köpte min 535IA för ett år sedan. 1mil utanför Gränna (där jag köpte bilen) sprack kylarslangen. Ingen fara tänkte jag, bytte slang och lufta och körde hem till Skövde. Men när jag väl kom hem och skulle slänga i glygol i kylaren så fick jag aldrig ur luften på nåt jeffla vänster (de var vad jag trodde iaf) så jag har hållt på och bråkar med bilen i ett helt jeffla år med avluftningen. (kan tyckas att man är ganska trög) men det var först förra veckan jag lämnade in bilen till BMW för avgasmätning i kylarvattnet. Och visst fanns det gått om det.. (helt otroligt att bilen ändå har fungerat förhållnadevis ok) Så mitt råd är väl också attt gör en avgasmätning...kostar nästan inget...mitt gick på 395kr |
|
|
Är det en microskopiskt liten spricka i topp/packning kan man få sådana bekymmer med övertryck utan att bilen går varm. Känner till en 318i E46 som hade problem med att de blev övertryck, kylare, slangar mm. gick sönder, och kupevärmen försvann även stundtals. Demonterade topp och inspekterade packningen och toppen utan att kunna hitta nått, till slut visade de sig vara en extremt liten microskopisk spricka i blocket! Den historian slutade med motorbyte! BMW CS #5139 |
|
|
Usch, det här låter inget vidare. Får verkligen hoppas att det "bara" är topplockspakningarna som gått eller är defekta. Spricka i motorblocket med utbytesmotor som följd, då är det kört:( Jag lyckades ialla fall köra hem bilen till mina föräldrar, de bor en mil närmare än jag förhållandevis till där bilen stod. Den provisoriska lagningen med tvåkomponentslim samt Silvertejp, höll. I och för sig som kom tempen inte upp i mer än 70 grader innan jag var framme (körde i 35-40 km/h) så det han väl inte bli ngt större tryck. När jag skruvade av kylarlocket för att kolla vätskenivån så pös det till ordentligt. Vilken kylare skulle ni rekommendera? Bmw original verkar ju inte vara av bästa kvliteé, vad jag har förstått i div. trådar på forumet. Vilken pirat kylare kan rekommenderas? Det blir väl bara att vänta på domen........ Vh/ Kermit. |
|
| Det här var tråkig läsning. Håller verkligen tummarna för att det fixar sig. | |
|
Kolla med Mekonomen, dom har till 540 och är ett par tusenlppar billigare än BMW. moderna kylare är "förbrukningsvara" mer eller mindre verkar det som.:-( Kolla även Hasso,s sida, han har några bilder där en Beemerkylare har svällt ordentligt. Håller tummarna för dej Mvh Göran |
|
|
Forry: Kollade med Mekonomen i morse. De hade kylare från "Nissens" och dessa var tillverkade helt i metall, till skillnad från Bmw som blandar metall och plast = inte bra.... Kylaren skulle kosta 2615 sek ink.moms. Det jag däremot är orolig över är vad som orsakar detta övertryck i systemet. Kollade ngt tips (i väntan på besked om när bilen kan tas in till min Bmw-mek) att man kunde kolla om det bubblade i expansionskärlet vid kall motor. Detta skulle isåfall vara ett tecken på att det är avgaser i systemet pga. en defekt topp/toppar. Det jag funderade på var hur länge motorn skulle gå innan man ev. ska upptäcka dessa bubblor? Ju varmare motorn blir desto mer risk att det är luft som kommer. Då blir det svårt att veta om det är avgaser i systemet eller ej. Vad jag har förstått så är det två toppar på V8:an, om den ena är defekt så byter/reparerar man väl ändå båda eller? Sen hade jag funderingar om vilka slangar man bör byta ut när man ändå ska in med en ny kylare. Den övre kylslangen samt expansionskärlet med kylarlock är nytt. Den undre kylslangen skall väl bytas men vilka fler slangar med känsliga fästen finns det? Har förstått att kylaren inte bara kyler motorn utan även automatlådan samt Ac:n, några slangar till dessa som bör bytas? Hörde idag när jag startade bilen att den gnisslade lite i fläkten, kan det vara fläktkopplingen som är på väg att ge upp? En olycka kommer sällan ensam heter det ju.......jo, tack jag vet:( Vh/ Kermit. |
|
|
Tror inte du behöver byta fler slangar än dom "tjocka" Dom till kylning av lådan etc. utsätts ju inte på samma sätt... Jag tänkte också köpa på Mekonomen men blev lite osäker på vilken modell som jag skulle ha, fanns 3 varianter med lite olika uttag, det var vinter o bilen stod hemma så jag drog till BMW o betalade 4500:- Med tanke på att avståndet mellan MEkonomen o Englunds Bil är sådär 500 meter så blir det dyra mil... Du bör nog göra ett prov för att se om du har avgaser i systemet, det behöver kanske inte bubbla för att vara läckage. Håller tummarna för dej. Mvh Göran |
|
| Kylare och kondensor köper jag alltid pirat då originalkvaliten fetsuger...... varför betala dubbelt för något som är hälften så bra. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är ett tryck i systemet. Arbetstempen ligger på cirkus 108 (pendlar mellan 105 - 113) grader för V8an. Att kylaren spricker är inte konstigt då plasten erroderar för att till slut spricka. Jag tror inte det är någon toppackning utan bara vanligt slitage. Nu när kylaren gick så finns risken att både expansionskärl och nivågivare har tagit skada. Kolla membranet i expansionskärlet så det inte läcker där. Läs mer här om hur du kan få upp kyltempen på ODBn: Länk Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Forry: Tack ska du ha:) Jag korsar alla fingrar och tår i väntan på att mekanikern skall utföra avgastest. Kävlingepågen: Jo den digitala tempen i OBD:n har jag fått fram. Bra andra funktioner i den också. Borde inte vara låst på ngn bil tycker jag.... Expansionskärlet är c.a 2 dagar gammalt, tror du att det kan ha tagit skada igen eller är det större risk att det var kylaren som drog just pga. att jag byte expansionskärlet och på så sätt "säkrade" den vägen ut för övertrycket. Det som var lite konstigt är att både slangkopplingen, det gamla expansionskärlet samt framförallt kylaren inte hade ngn tendens till "kexchocklad" kvaliteé. När jag skulle täta med tvåkomponentslimmet i den c.a 2dm långa sprickan i plasten i kylaren, så satte jag en mejsel för att bända upp den så att limmet kom in ordentligt. Plasten var mycket spänstig inte alls porös.....konstigt. Nåt orsakar ialla fall övertrycket i annat fall skulle inte slangen, expansionskärlet och nu kylaren ge upp. Kan man kontrollera vilket tryck som uppstår i motorn när de går från kall till varm? Ökar trycket i kylsystemet vid tex. kraftigare gaspådrag eller kickdown eller ska det vara samma tryck hela tiden? Vh/Kermit. |
|
|
BMW_MAN: Vad är kondensorn för nånting? Kan de påverka trycket i systemet? Vh/Kermit. |
|
Paap Reeder |
"Nåt orsakar ialla fall övertrycket i annat fall skulle inte slangen, expansionskärlet och nu kylaren ge upp." ... om det är övertrycket som sprängt dina grejor A) ... bygger upp litet i taget så du har svårt att notera det i exp.kärlet -> då kommer övertrycksventilen i kylarlocket mycket väl att hinna med att pysa ut det B) ... skulle den bygga tryck så snabbt att inte övertrycksventilen hinner släppa ut -> så kommer du att med blotta ögat kunna se det på vattenytan i exp.kärlet C) ... Notera att det är en väldig skillnad i cylindertryck vid tomgång resp körning. Att dra slutsatser vid tomgång ...är tveksam till det. Om den sprängt dina grejor pga en spricka i topppackningen så borde det enligt min uppfattning åtminstone lukte avgaser i expkärlet. I värre fall kan det ligga en oljehinna på vattnet. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.