|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Paap Reeder: A) Förmodligen är trycket för stort för övertrycksventilen i kylarlocket. 2 dagar innan kylaren spräcktes, aå bytte jag exp.kärl samt kylarlock, just för att kylarlocket kanske var defekt...... B) Hur kan jag se det med blotta ögat i exp.kärlet. Om jag har skruvat bort kylarlocket, skall nivån i exp.kärlet vara samma även när motorn går? Om vatten rinner ur exp.kärlet när motorn går (och kylarlocket givetvis är avskruvat) innebär det då att trycket är för stort/högt? C) Okej, det var nästan det jag trodde, då allt började med en vacker vårdag då jag utförde en kickdown på öppen väg för att känna på kraften......och övrekylslangen lossnade.... Vattnet i kylsystemet är rent och klart (i och för sig så har jag precist fyllt på när jag sakta fick köra bilen hem 2-3 km.) Ingan avgaslukt eller bubblor i exp.kärlet vid kall motor. Dock får vi se vad meken säger när han gör ett avgastest, troligen på Måndag. Finns det ngt annat förutom trasiga/defekta topplockspackningar, som kan orsaka ett övertryck i kylsystemet? Vh/ Kermit. |
|
| Kan det inte vara så att alla dessa delar blivit mjuka och varit på gé ett tag men just mjukheten tagit upp trycket? När sedan 2 av tre är utbytta och stumma så får kylaren ta hand om all värmeexpandering och inte fixar detta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan det vara så att motorfästen börjar bli slitna så motorn vrider sig för mycket, när du trampade på gasen första gången därför frestat på kylarslangen för mycket under en tid och sedan ger sig den. ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
var ytterst försiktig om du misstänker att topp-packningen är kass. Min kompis packning började läcka in vatten i cylindern, och när polaren startade bilen small en vevstake ut genom blocket. det blev DYRT! i en vanlig bil blir det bara tvärstopp med vatten i en cylinder, men i en urstark BMW V8 så vrider tydligen kraften av vevstaken som en tandpetare.... mvh Johan |
|
hasso: Om man gasar till när bilen står stilla, skall man då se att motorn rör sig ngt eller ska den vara helt stilla? Min rör sig ngt när man gasar till, men inte mycket. En annan sak som jag gjorde idag var att såga itu expansionskärlet. Flottörpinnen hade gått av från själva klotsen med magneten (den som givern känner av genom plasttornet). Dock så gick det ett brunfärgat plaströr upp till själva avluftningsventilen.....det röret såg förjävligt ut rent sagt. Liknade mosaik, plastdelar trillade av när man vidrörde det och även stora sprickor fanns i det (det är ihålligt). Nu undrar jag om det finns ngt filter som tar hand om detta plastskräp eller om det virvlar omkring i slangar och motorn. Om det gör det kanske ngt har fastnat någonstans där det inte skall vara, dock pratar vid om små plastbitar inget stort men ändå..... Johan (autopower): Jo jag läste om den incidenten din kompis råkade ut för, mycket tragiskt. Än så länge så är det bara en misstanke och min mekaniker skall ta med en maskin som han kan testa om det är avgaser som tränger in i kylsystemet. Sen skall bilen troligen bärgas till den verkstad där han jobbar för kylarbytte och ev. topplocksrenovering....usch hoppas det inte är det:( Vh/ Kermit. |
|
|
Hej! Det är ALLTID tryck i kylsystemet(när motorn är i normaltemp) varför tror du driftstempen i systemet kan vara över 100C utan att det kokar? Så om man öppnar kylarlocket när motorn är varm(behöver inte ens att vara i gång) så kommer det att koka över och vatten väller ut av expansionskärlet. locket skall släppa ut tryck över en viss gräns så att trycket inte blir FÖR högt. I ditt fall tror jag knappast på topplockspackning, med dessa mil + inga överhettningar.... Diagnostik genom att se på expansionskärlet i moderna bilar är väl sådär pålitligt. Men i stort sett ska nivån vara samma hela tiden(i samma temp), dock stiger ytan om du öppnar korken och släpper ut tryck. samt att kylvattennivån är oftast högre vid varm motor jämfört med kall. Startar du motorn från kall med locket öppnat så skall det dock INTE rinna, över oavsett hur länge motorn går och hur mycket du gasar om det inte kokar. MVH: Sakke |
|
| Jag skulle nog inte oroa mig alltför mycket för toppen, kylare på 540 byter man väl varannat år tillsammans med kylarvätskan, ungefär så bra är plastskräpet ;) Vet inte när det är bytt senast på min 99, men den ser splitter ny ut, så den är definitivt bytt minst en gång (haft bilen 6mån). | |
| Nån som vet vad en sån nissen kylare helt i metall kostar förresten? Känns som att det inte finns en chans att jag köper original om min går nån gång i framtiden. | |
|
DrSakke: Temperaturen i vätskan, oavsett om det är rent vatten eller vatten/glykol, i kylarsystemet kokar aldrig. Om vätskan kokar är ngt fel. Som bekant så kokar vatten vid 100 grader men eftersom kylsystemet jobbar under ett visst tryck så kommer kokpunkten att höjas till c:a 120 grader. Om du dessutom har en blandning av 50%vatten samt 50% glykol, så kommer glykolen, förutom korrisinonsskydd samt bättre värmeledning, även att höja kokpunkten till c.a 130 grader. Inget av det här visste jag innan då de flesta bilar har en termostat som öppnar under 100 grader. Men 540:ns termostat öppnar vid 105 grader. Att vattnet rinner över vid varm motor när man skruvar bort kylarlocket, beror inte på att vätskan kokar utan att den är under tryck. När det slutna systemet bryts, antingen genom att ngt går sönder som i mitt fall eller att man skruvar bort kylarlocket, så kommer vätskan tryckas ut där, enligt fysikens lagar:) seb_540: Ett Nissens kylare skulle till min 540 kosta 2615 sek. ink moms. Dessutom är den helt i metall vilket är en klar fördel mot Bmw:s original kylare, där man blandar metall/plast. Varför de gör är för mig obegripligt, ngn som har en tänkbar förklaring? Jag hoppas innerligt på att det inte är topplockspackningarna men ngt skapar ett onormalt tryck i systemet. Min mekaniker har aldrig haft ngn bil inne som först "sprängt" expansionkärlet och sedan spräcktkylaren. det brukar vara antingen eller. Bilen har aldrig gått upp på rödtemp i min ägo, då jag vid dessa tillfällen stannat direkt, dock vet man inte om föregående ägare i Tyskland ngn gång fick problem med kokning och kanske inte stannade på en gång. Om bilen kokar ett par gånger och man inte direkt stannar, så kan det räcka för att skada packningarna/topparna, enligt en annan mekaniker jag pratat med. I början på veckan så får vi se vad som kommer fram.... Tack för all hjälp/info:) Vh/Kermit |
|
|
Hej! Grodan: Det var väl ungefär kontentan i mitt inlägg...eller iaf det jag ville få sagt.... Det var ju väldigt mycket snack om bublande och att vätskan rinner över om man öppnar korken. Det jag ville få sagt var ju att detta visar ju i stort sett ingenting, det enda som skulle kunna visa ngt fel om man startar bilen med öppnat kylarlock eller öppnar locket innan bilen är varm och låter bilen gå en stund, om det då börjar bubla och rinna över så är ngt fel.....eller? Det jag däremot inte förstår är hur det skulle kunna bildas onormalt tryck i systemet då korken är ett övertrycksventil som skall släppa ut all "överflödig" tryck? MVH: Sakke |
|
| wow, bara 2600kr? I Sverige alltså? Då blir det klart en sån, har sett många inlägg där framförallt kylarens plastnacke i överkant går av. DrSakke har nog en poäng där, överflödigt tryck borde ju försvinna genom locket - ytterligare indicier som pekar mot utmattad plast i kylaren tycker (hoppas) jag. | |
|
DrSakke: "varför tror du driftstempen i systemet kan vara över 100C utan att det kokar? " Det var detta jag inte riktigt förstod vad du menade med bara:) Visst ska kylarlocket släppa ut "överflödigt" tryck men det är främst om trycket byggs upp långsamt och inte överskrider kylarlockets kapacitet (2.0 bar). Som ex. så trycktes min övrekylslang av från snabbfästet i plast. Fästet i sig var helt, den helgjutna ringen som kramar om slangen runt snabbfästet var hel. Hur kunde den då lossna.....förmodligen genom ett enormt tryck som alstrades när jag gjorde min kickdown. Om det nu är så att topplockspackningarna är defekta/trasiga så skulle det kunna förklara åtminstone den händelsen. När motorn pressas hårt så alstras mer avgaser som skall ut snabbt ur avgassystemet om dessa istället pressas in i kylsystemet så bör nog trycket bli enormt. Om jag bara hade råkat ut för en isolerad händelse så skulle jag nog köpa förklaringen "utmattning av godset" men med havererat expansionskärl samt nu kylaren, så känns det som om ngt inte stämmer. Förhoppningsvis kan min mekaniker titta på bilen i morgon eftermiddag/kväll och då får vi se vad han kan komma fram till. seb_540: Jodå, det var på mekonomen där jag bor (Stockholm). Han sa att det var ganska många E39 ägare som bytt sina trasiga original kylare mot just Nissens helmetall kylare. Innan jag sätter dit den nya kylaren och slangarna så vill jag dock veta att det inte är ngt motorfel. Vh/Kermit. |
|
|
Hej hopp. Liten rapport på vad som hänt. Var hos min mekaniker idag. Bilen kördes upp till c:a 85 graders temp och kylocket skruvades försiktigt av. Sedan trycktes en glasbehållare med en blåvätska mot expansionskärlets topp. 4-5 st "pumpningar" för att suga in luften från expansionskärlet. Om det nu fanns avgaser som läckte ut i kylsystemet så skulle vätskan förvandlas från blå till gul. Resultat.......vätskan var helt blå och klar. Jag tog sen mätaren och sög lite från avgasröret....direkt blev den gul. Okej, det verkar om att det inte finns ngr avgaser i kylsystemet och jag har idag beställt en ny kylare på mekonomen (Nissens). Tittade också på vad en vattenpump och termostat skulle kosta. Vattenpump (märke: saleri)= 1090 sek ink.moms. Termostat (märke: vernet)= 1446 sek ink.moms. Ska kolla vad dessa delar kostar på Bmw imorgon, för att kunna jämföra pris. Finns det ngt annat som kan få trycket att öka? Vh/ Kermit. |
|
|
Grattis, kan man väl säja:-) måste kännas skönt att veta att det värsta inte har hänt. Hoppas du snart får fart på juvelen. Mvh Göran |
|
| Grattis, det var som jag trodde :) Köpte vattenpump till min på BMW förra månaden, vill minnas att den kostade runt 800kr där. | |
|
Tackar och bockar för de vänliga orden:) Lite orolig är man dock fortfarande när man funderar på vad som kan vara fel istället. Visst kan det vara uttjänt material men då borde det kännas på slangfästen, kylarens sida m.m. och allt ser fräsht ut. Ska åka till Bmw group Solna imorgon och kolla upp vad de tar för vattenpump och termostat. Kylaren från mekonomen (nissens) skulle komma in under morgondagen, så då får vi se hur den ser ut. Uppdaterar när jag vet ngt mer om pärlan. Hoppas den snart rullar igen....... Vh/ Kermit. |
|
|
Suck....Hoppades på att få bilen färdig till midsommar, då det skulle varit skönt att åka till landet och vila upp sig men det verkar inte hända. Hämtade div. delar hos Bmw Group i Solna idag, 3st slangar skulle dock inte komma in förens på måndag, men det är okej. Skulle sen åka och hämta min beställda kylare (nissens) från mekonomen, men fick då till besked att den var restnoterad och tidigast skulle komma om 3 veckor......!!!!! Så nu står jag utan en av de viktigaste delarna till bilen. Hade hoppats på ett Nissen:s kylare då de skall hålla högre kvalitet än Bmw.s original samt att de är billigare. Ska försöka få tag i den svenska importören av nisses kylare imorgon. Ngn annan som har tips/råd ang kylare? Vh/ Kermit. |
|
|
Verkar vara mycket problem med BMWs kylare!!! |
|
|
Kent: Ja, det verkar inte bättre än så. Att blanda plast och aluminium är väl ingen direkt lyckad kombination samt att Bmw:s motorer jobbar med högt tryck samt hög värme, det klarar plasten inte av så bra och kylaren slits ordentligt. Har ringt importören av Nissens kylare idag och han skulle ringa så fort han kollat upp det. Om de inte kan leverera en kylare inom de närmaste dagarna så får det bli en Bmw original kylare ialla fall. Min förra kylare höll ialla fall i 14.000 mil. Vh/ Kermit. |
|
|
Fenomenet med BMW,s dåliga kylare är "worldwide", finns många sidor från USA där man pratar om samma problem, där pratar man om bytesintervall på ca 8000 mil för att vara på den säkra sidan. Jag tycker det borde läggas in på beg. guiden bland vanliga fel på E39. För mej blir det ny kylare direkt då(om) jag köper en annan BMW, jag äger nu min andra BMW och har bytt kylare på båda... /GF Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.